  • 1. Data: 2011-09-09 07:30:43
    Temat: 2 x darowizna
    Od: "Darek" <d...@o...pl>

    Witam,

    chce przekazac w darowiznie moje auto firmowe zonie
    (zgodnie z
    http://msp.money.pl/wiadomosci/podatki/artykul/sprze
    dajesz;firmowe;auto;uwazaj;na;podatek,235,0,818923.h
    tml )

    pytanie czy i po jakim czasie zona mogla by zrobic darowizne swojemu ojcu -
    mojemu tesciowi
    i drugie: tesc prowadzi DG czy jak wprowadzi to auto do firmy to czy bedzie
    je mogl amortyzowac - odliczac od podatkow ?

    Pozdrawiam.
    D.

  • 2. Data: 2011-09-09 21:44:41
    Temat: Re: 2 x darowizna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 9 Sep 2011, Darek wrote:

    > Witam,
    >
    > chce przekazac w darowiznie moje auto firmowe zonie

    Czy macie rozdzielność majątkową *lub* auto było kupione
    ze środków stanowiących majątek odrębny?
    We wspólności łącznej nie da się nawet udziału "odkupić".

    > i drugie: tesc prowadzi DG czy jak wprowadzi to auto do firmy to czy bedzie
    > je mogl amortyzowac - odliczac od podatkow ?

    O ile wiem to tak - darowizna jest "legalną" metodą na wielokrotną
    amortyzację tego samego ST. Gdzieś zapisałem sobie namiar na interpretację
    *lub* wyrok NSA, ale dobrze schowałem ;>

    Art.22g.1.3 tu (*sprawdź!*):
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,43
    678,20110831,koszty-uzyskania-przychodow.html

    Natomiast na okazję "darowania dalej" było już parę dyskusji, przejrzyj
    archiwa.
    Może być prościej zapłacić podatek z tytułu darowizny dla teścia.
    Jeśli auto stanowi współwłasność małżeńską, to kwota nie podlegająca
    zwolnieniu z opodatkowania darowizny będzie odpowiadała połowie wartości
    (co jest istotne ze względu na kwoty wolne).
    Jak rozumiem druga strona medalu to fakt, że ryzyko przyczepienia się
    (przez US) nie wydaje się wielkie ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2011-09-10 05:29:30
    Od: "Doby" <l...@a...pl>

    > Czy macie rozdzielność majątkową *lub* auto było kupione
    > ze środków stanowiących majątek odrębny?
    > We wspólności łącznej nie da się nawet udziału "odkupić".

    nie ma rozdzielnosci, auto osobowe - nie odliczalem VAT-u
    ale co ma rozdzielnosci majatkowa do darowizny zonie - nie rozumiem?

    Pozdrawiam,

  • 4. Data: 2011-09-10 05:52:30
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-09-10 07:29, Doby wrote:
    > nie ma rozdzielnosci, auto osobowe - nie odliczalem VAT-u
    > ale co ma rozdzielnosci majatkowa do darowizny zonie - nie rozumiem?

    Nie możesz jej darować czegoś, co już jest jej.

    Wprawdzie tylko częściowo, ale za to we współwłasności łącznej (nie da
    się wyróżnić udziałów).

    Piotrek

  • 5. Data: 2011-09-10 06:47:22
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 10 Sep 2011, Doby wrote:

    > nie ma rozdzielnosci,

    A samochód jest *Twój*, znaczy kupiony przed zawarciem małżeństwa
    lub masz dowody, że pochodzi z "majątku posiadanego przed"?
    Jeśli nie, to on jest *WASZ*, jak Ci wyłożył Piotrek.
    Załóżmy że małżeństwo nie ma większego majątku poza "firmą"
    małżonka: sądziesz, że przy rozwodzie drugi małżonek zostanie
    "z niczym", bo "poza firmą męża nic innego nie ma"?
    I to, że jest wpisany do Twojej "odrębnej EŚT" (komentarz niżej)
    nic nie zmieni, podobnie jak fakt że np. urząd gminy wpisał
    nieprawdę do dowodu rejestracyjnego na podstawie fałszywego
    oświadczenia (można się trzymać wersji, że tylko "błędnego" :P)
    Oczywiście posłużenie się takim dokumentem (stwierdzającym
    nieprawdę) w roli dowodu *może* "przejść", tj. po pierwsze
    US może w ogóle niczego akurat nie skontrolować, po drugie
    w razie kontroli może dać wiarę "wpisowi w DR" nie pytając
    skąd ten majątek odrębny się wziął.
    Ale może zechcieć sprawdzić, i wtedy wyjdzie że to wszystko
    jest nieprawda :]
    A jak przyuważy dwie "szeregowe" darowizny, to niemal
    na pewno zechce przyjrzeć się dokładniej, bo to typowe
    miejsce do stawiania zarzutu o "pozorność czynności"
    (co stanowi *odrębną* sprawę).

    > auto osobowe - nie odliczalem VAT-u
    > ale co ma rozdzielnosci majatkowa do darowizny zonie - nie rozumiem?

    Nie możesz żonie darować czego, co ona już MA.
    Fakt, że samochód jest "w majątku firmy" wcale nie umniejsza tego,
    że majątek wspólny małżonków pozostaje *wspólny*.
    To, że *zarządzanie* majątkiem w DG jest wyłączone do jednostronnego
    uprawnienia tego małżonka który dane DG prowadzi, w niczym
    nie umniejsza uprawnień do majątku w roli właścicielskiej,
    dotyczy to zresztą nie tylko DG ale "działalności zarobkowej"
    w ogóle.
    Art.36.3 KRiO, np. tu:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Kodeks-rodzinny-i-
    opiekunczy-1_2_24.html

    *Nadal* taki składnik majątku jest taką częścią jaką był
    wcześniej, tzn. albo majątkiem odrębnym (ale wtedy musi istnieć
    na to jakaś podstawa), albo majątkiem wspólnym.
    A wspólnota majątkowa małżeńska jest łączna (nierozdzielna),
    nie ma więc właściwości "udziału do rozporządzania".
    No chyba że w ramach rozwodu, przy podziale majątku :>
    (podobnie jest w spółce cywilnej - wydzielenie prawa do zarządzania
    udziałem powstaje dopiero z momentem "wyjęcia ze spółki", np
    przy likwidacji).
    No i rzecz jasna opodatkowanie transakcji "zewnętrznych", np.
    rozważanej darowizny, podlega zasadom opisanym w danej ustawie,
    (mam na myśli np. ustawę o podatku od darowizn, o podatku
    cywilnoprawnych, o podatku dochodowym, o VAT i tak dalej)
    więc *po* "wyłączeniu z majątku małżeńskiego" mogą mieć zastosowanie
    zasady które niczym nie różnią się od "rozporządzenia udziałem".
    Ale dopiero "po", przy ustalaniu maątkowych elementów transakcji.
    BTW: osobny problem to sprawa VATu, jeśliby miała zastosowanie,
    bo dla VAT "sprzedaż" nie dotyczy pojęcia sprzedaży cywilnoprawnej.
    Szczęściem przy używanym samochodzie osobowym nie trzeba sobie
    tym głowy zaprzątać, bo jest oddzielne zwolnienie :)

    IMO: jeśli ów samochód jest w majątku wspólnym, to jedyne co może*cie*
    zrobić, to *wspólnie* podarować go teściowi.
    Każdy inny (z opisanych) ruch będzie gdzieś zawierał niezgodność
    z prawem.

    pzdr, Gotfryd