  • 1. Data: 2004-12-16 01:43:09
    Temat: KPiR czy mozna
    Od: Tomi Mack <t...@w...pl>

    prowadzę sam DG nie zatrudniam nikogo czy skazany jestem na ręczne
    wpisywanie utargów dziennych do książki czy mogę wydrukować z exela mam
    zrobione identyczne tabelki jak w tej książce KPiR
    do tego utarg dzienny na blankietach mam wpisywany od reki.
    jeżeli nie to
    czy musze pisać utarg dzień w dzień w tej książce czy mogę sumę utargu z
    m/c skoro mam oddzielne dzienne blankiety

    mam rachunek za światło
    wystawiony w 10/12/2004
    za okres 12/11/2004-10/12/2004
    opłacony pieczątka 12/12/2004
    z jakim dniem mam wpisać w książkę ?

    Pozdrwaiam
    DonPedro

  • 2. Data: 2004-12-16 13:04:50
    Temat: Re: KPiR czy mozna
    Od: "opix" <s...@b...pl>

    Użytkownik "Tomi Mack" <t...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy musze pisać utarg dzień w dzień w tej książce czy mogę sumę
    utargu z
    > m/c skoro mam oddzielne dzienne blankiety

    1-utargi dzienne możesz wpisywać do ewidencji sprzedaży i księgować je
    KPiR w tabeli 7 jako " sprzedaż w miesiącu ......."jednym
    zapisem -ewidencja sprzedaży musi odpowiadać wzorowi i sprzedaż z dnia
    poprzedniego musi być zapisana przed rozpoczęciem sprzedaży w dniu
    następnym .
    2-w dniu kiedy poniosłeś koszty

    --
    ===OPIX===
    ==========

  • 3. Data: 2004-12-16 13:08:15
    Od: Bogna <b...@U...neo.USUN.pl>

    opix wrote:

    > Użytkownik "Tomi Mack" <t...@w...pl> napisał w wiadomości

    > mam

    > utargu z

    > 2-w dniu kiedy poniosłeś koszty

    a rachunku za media nie ksieguje sie w dacie terminu zaplaty określonej
    na fakturze lub ewentualnie nastepnym miesiacu?

  • 4. Data: 2004-12-16 13:27:53
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Bogna napisał(a):

    > a rachunku za media nie ksieguje sie w dacie terminu zaplaty określonej
    > na fakturze lub ewentualnie nastepnym miesiacu?

    W KPiR? Od kiedy???

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 5. Data: 2004-12-16 13:27:58
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>

    Bogna wrote:

    > a rachunku za media nie ksieguje sie w dacie terminu zaplaty
    > określonej na fakturze lub ewentualnie nastepnym miesiacu?

    Tylko w VAT

  • 6. Data: 2004-12-16 17:03:51
    Od: Bogna <b...@U...neo.USUN.pl>

    Maddy wrote:

    > W KPiR? Od kiedy???

    Przepraszam, moze jestem niedouczona i źle nauczona ....

    czy to znaczy, że jeśli mój program ksiegowy z rejestu zakupów przenosi
    automatycznie zakupy do kpir i chociaz w rejestrze wpisuje sie i date
    wpływu i datę wystawienia, przenosi fakture do książki z datą wpływu. To
    błąd? (jeśli chodzi o faktury za media to w dacie wpływu wpisuje datę
    terminu płatności a date wystawienia normalnie z faktury). Krótko mówiąc
    w vacie i w ksiażce mam zaksięgowane faktury pod tą samą datą .....

  • 7. Data: 2004-12-17 01:13:39
    Od: Tomi Mack <t...@w...pl>

    czyli mogę w książce KPiR pisać sumowac sprzedaż w miesiącu
    bez rozbijania na dni

    a utargi dzienne z kazdego dnia mieć oddzielnie w blankietach

  • 8. Data: 2004-12-17 07:31:44
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Bogna napisał(a):

    > Przepraszam, moze jestem niedouczona i źle nauczona ....

    Pytanie kto Cie uczył.
    Bo w 9 przypadkach na 10 przedsiębiorcy którzy prowadzą sami KPiR
    nigdzie się tego nie uczyli, nawet nie przeczytali żadnego poradnika,
    jadą na 'dobrych radach' znajomych i wlasnym, mniej lub bardziej
    zdrowym, rozsądku czego efekty bywają nieciekawe.

> [...]
    > wpływu i datę wystawienia, przenosi fakture do książki z datą wpływu. To
    > błąd? (jeśli chodzi o faktury za media to w dacie wpływu wpisuje datę

    Generalnie błąd jeżeli traktowac takie księgowanie jako zasadę.
    Koszt ujmuje się w okresie którego dotyczy. A więc faktura która
    wpłynęła nam 5 grudnia a dotyczy kosztów listopada powinna byc ujęta w
    listopadzie. Na szczęście nie musi, może byc ujeta później byle w tym
    samym roku - podatek dochodowy jest dośc elastycznyw tym względzie).
    Wyjątek stanowi zakup materialu i wynagrodzenia. Te w KPiR musza być
    ujęte odpowiednio w momencie dostawy i w miesiącu którego dotyczą (za
    jaki zostały wypłacone).

    > terminu płatności a date wystawienia normalnie z faktury). Krótko mówiąc
    > w vacie i w ksiażce mam zaksięgowane faktury pod tą samą datą .....

    Termian odliczenia VAT nie ma generalnie nic wspólnego z terminem
    zaliczenia czegos w koszty.
    Jeżeli program księguje automatycznie z datą wpływu i nie ma możliwości
    korekty tej daty, zmiany opcji itp to jest błąd. Programista z
    niewiadomych przyczyn wymusza na tobie takie a nie inne ujmowanie
    kosztów. Bład w sztuce.
    Co to za program?

    Tobie za takie ujęcie kosztów nikt głowy nie urwie, tyle że podatki
    płacisz wcześniej niż to konieczne.
    Uważaj tylko żebys na koniec roku nie zaksięgowala tak kosztów. Tu już
    ustawa jest jednoznaczna - możesz zaliczyc do innego roku tylko jeżeli
    NIE MOGŁAS zaliczyć do właściwego. To że program tak księguje nie
    klasyfikuje się jako "podatnik nie mógł".

    A tak na marginesie - wybrałaś zasadę memoriałowa i nie zapoznałas sie z
    przepisami które jej dotyczą?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 9. Data: 2004-12-17 08:52:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Dec 2004, Tomi Mack wrote:

    > + czyli mogę w książce KPiR pisać sumowac sprzedaż w miesiącu
    > + bez rozbijania na dni
    > + a utargi dzienne z kazdego dnia mieć oddzielnie w blankietach

    ...a odpowiedź opixa czytałeś ?? Ma być *ewidencja sprzedaży* (nie
    mam pojęcia co to za twór prawny ten "blankiet" :))
    Bo jeśli masz na myśli *zestawienie sprzedaży* (a nie "ewidencję")
    to tak wolno dokumentować jedynie sprzedaż *fakturowaną*.
    Do kompletu polecam rozp. ds. KPiR: tam jest cała paczka *możliwości*
    jak *można* prowadzić KPiR :)
    Leży na przykład tu:
    http://podatki.pl/bap1.php/151200.htm
    ++++
    § 8.
    1. Jeżeli na zlecenie podatnika prowadzenie księgi zostało
    powierzone biuru rachunkowemu, podatnik jest obowišzany:
    [...]
    2) prowadzić w miejscu wykonywania działalnoœci ewidencję sprzedaży,
    z zastrzeżeniem ust. 3, a w razie wykonywania działalnoœci okreœlonej
    w § 6 - także ewidencje, o których mowa w tym przepisie.

    2. Podatnik jest obowišzany zbroszurować ewidencję sprzedaży, o której
    mowa w ust. 1 pkt 2, i kolejno ponumerować jej karty. Ewidencja powinna
    zawierać co najmniej następujšce dane: numer kolejny wpisu, datę
    uzyskania przychodu nie udokumentowanego fakturami, rachunkami oraz
    kwotę tego przychodu.
    [...]
    4. Podatnicy korzystajšcy ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,
    jeżeli nie prowadzš odrębnej ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 27
    ust. 1 ustawy o VAT, mogš w ewidencji sprzedaży w odrębnej kolumnie
    wykazywać przychody podlegajšce opodatkowaniu podatkiem od towarów
    i usług okreœlone w art. 2 ustawy o VAT oraz łšcznš kwotę dziennej
    sprzedaży wynikajšcš z faktur, nie póŸniej jednak niż przed dokonaniem
    sprzedaży w dniu następnym.
    [...]
    § 10. 1. Podatnicy sš obowišzani założyć księgę, a w razie obowišzku
    prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 -
    również tę ewidencję, na dzień 1 stycznia roku podatkowego lub na dzień
    rozpoczęcia działalnoœci w cišgu roku podatkowego.
    [...]
    § 18. 1. Podatnik jest obowišzany dokonywać zapisów w ewidencjach,
    o których mowa w § 6 pkt 1 i w § 8 ust. 1 pkt 2, jeden raz dziennie po
    zakończeniu dnia, nie póŸniej niż przed rozpoczęciem działalnoœci w dniu
    następnym.
    [...]
    § 19. 1. Zapisy w księdze dotyczšce przychodów ze sprzedaży wyrobów,
    towarów handlowych i usług sš dokonywane na podstawie wystawionych
    faktur, a w przypadku sprzedaży nie udokumentowanej fakturami - na
    podstawie wystawionego na koniec dnia dowodu wewnętrznego, w którym
    w jednej kwocie wykazana jest wartoœć tych przychodów za dany dzień,
    o ile nie jest prowadzona ewidencja sprzedaży lub ewidencja przy
    zastosowaniu kas rejestrujšcych.
    [...]
    3. Jeżeli w danym dniu podatnik wystawia wiele faktur, zapisów w księdze
    można dokonywać jednš sumš wynikajšcš z dziennego zestawienia tych
    faktur, zwanego dalej "zestawieniem sprzedaży".
    6. Podatnicy prowadzšcy ewidencję, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, mogš
    dokonywać zapisów dotyczšcych przychodu, wykazanych w tej ewidencji,
    w jednej pozycji na koniec każdego miesišca.
    ---

    ...i tak dalej aż do art. 30 opisującego prowadzenie KPiR "w komputerze" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 10. Data: 2004-12-17 13:31:24
    Od: Bogna <b...@U...neo.USUN.pl>

    Maddy wrote:

> [...]
    > korekty tej daty, zmiany opcji itp to jest błąd. Programista z
    > niewiadomych przyczyn wymusza na tobie takie a nie inne ujmowanie

    brit Moja firma

> [...]
    > przepisami które jej dotyczą?

    > Zapoznalam sie i staram sie czesto zapoznawac i szukac jak czegos nie
    wiem. Sytuacja wyglada tak, że skonczyłam roczny kurs w Stowarzyszeniu
    Ksiegowych w Polsce na samodzielnego ksiegowego bilansiste i poczatkowo
    ksiegowosc robilam ja a poźniej wszystko od poczatku co miesiac
    sprawdzala razem ze mna ksiegowa i poprawial co trzeba i tlumaczyla....

    jak pytalam dlaczego wyplate ksiegujemy w miesiacu zaplaty a nie w
    miesiacu ktorego dotyczy skoro mamy memorial to powiedziala ze to jest
    wyjatek i jest dobrze .... Ona pracuje juz ladnych pare lat w biurze
    rachunkowym, pokonczyla rozne szkoly i kursy (nawet niektore calkiem
    niedawno), wiec stwierdzilam ze wie co mowi, a ja mam zbyt male
    doswiadczenie zeby pouczac w tej kwestii. No ale teraz to juz nie wiem
    ... bede musiala isc chyba do innego biura i to wszytsko zweryfikowac i
    zobaczymy co dalej. (sprzedajemy same usługi (hosting, budowa www etc),
    a na koniec roku jest pilnowane zeby odpowiednio przyporzadkowac koszty)

    Pozdrawiam
    Bogna