  • 11. Data: 2004-12-17 14:25:03
    Temat: Re: KPiR czy mozna
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Bogna napisał(a):

> [...]
    > ksiegowosc robilam ja a poźniej wszystko od poczatku co miesiac
    > sprawdzala razem ze mna ksiegowa i poprawial co trzeba i tlumaczyla....
    >
    > jak pytalam dlaczego wyplate ksiegujemy w miesiacu zaplaty a nie w
    > miesiacu ktorego dotyczy skoro mamy memorial to powiedziala ze to jest
    > wyjatek i jest dobrze .... Ona pracuje juz ladnych pare lat w biurze
    > rachunkowym, pokonczyla rozne szkoly i kursy (nawet niektore calkiem
    > niedawno), wiec stwierdzilam ze wie co mowi, a ja mam zbyt male
    > doswiadczenie zeby pouczac w tej kwestii. No ale teraz to juz nie wiem

    Doświadczenie doświadczeniem a znajomośc ustaw podatkowych to zupelnie
    inna sprawa.
    Zawsze mnie przerażaja taki księgowe co to kursów mają na kopy,
    świadectwami wytapetowane ściany, tylko nigdy ustawy nie tkneły,
    wszystko znają z drugiej reki. Jak pojawia się nowe zagadnienie to
    rozwiązania szukają po róznych biultynach bez sprawdzenia czy jest na
    ten temat zapis ustawy i czy wymaga jakichkolwiek wyjasnień.

    W ustawie sa, owszem wyjątki od memorialu. Ale akurat zaliczanie w
    koszty faktur za media do nich nie nalezy. Nie ma takiego przepisu.
    Dotychczas nie było takiego wyjątku także na wynagrodzenia z umów o
    pracę czy skałdki ZUS z pracowników.
    Pojawił sie dopiero w nowej ustawie na rok 2005.

    > ... bede musiala isc chyba do innego biura i to wszytsko zweryfikowac i
    > zobaczymy co dalej. (sprzedajemy same usługi (hosting, budowa www etc),
    > a na koniec roku jest pilnowane zeby odpowiednio przyporzadkowac koszty)

    No i proszę - dlaczego to na koniec roku księguje sie inaczej niż w
    ciągu roku? Wszak termin zaliczania czegos do kosztów jest określony w
    stosunku ROCZNYM. Nie ma przepisów szczegółowych na temat zaliczania
    kosztów w ciągu roku podatkowego, poza paroma wyjątkamie które nie nie
    poniesione stanowia kosztu. I wiemy tylko ze bez dokumentu (tak naprawdę
    bez zaliczenia tej transakcji do przychodu przez sprzedawcę) zaliczyć
    kosztu nie można, co wymusza księgowane najwczesniej w dacie dokumentu.
    I tyle.

    Ja bym jednak zabrała się za ustawy.
    Bez tego do końca zycia będziesz weryfikowała swoją wiedzę po biurach i
    nigdy nie będziesz pewna czy dobrze robisz i przede wszystkim czy ktoś
    (ta księgowa o której piszesz np.) nie wciska Ci jakichs bajek, bo sama
    nie do końca wie dlaczego cos robi tak a nie inaczej.

    I na boga, tnij cytaty!!!

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 12. Data: 2004-12-17 14:42:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 17 Dec 2004, Bogna wrote:
    [...]
    > + Maddy wrote:
    > + > Wyjątek stanowi zakup materialu i wynagrodzenia. Te w KPiR musza być ujęte
    > + > odpowiednio w momencie dostawy i w miesiącu którego dotyczą (za jaki
    > + > zostały wypłacone).
    [...]
    > + jak pytalam dlaczego wyplate ksiegujemy w miesiacu zaplaty a nie w miesiacu
    > + ktorego dotyczy skoro mamy memorial to powiedziala ze to jest wyjatek i jest
    > + dobrze ....

    ...no <pacz> pani... :)
    Już wiedzieli co za przepisy będą od 1.I.2005 aktualne :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 13. Data: 2004-12-17 15:20:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maddy,

    [...]

> [...]
    > pracę czy skałdki ZUS z pracowników.
    > Pojawił sie dopiero w nowej ustawie na rok 2005.

    Dotyczy to również CIT? Z lekka przerażająca perspektywa :-(

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 14. Data: 2004-12-17 17:02:30
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    RoMan Mandziejewicz napisał(a):
    > Hello Maddy,
    >
    > Friday, December 17, 2004, 3:25:03 PM, you wrote:
    >
    > [...]
    >

    > Dotyczy to również CIT? Z lekka przerażająca perspektywa :-(

    Dotyczy dotyczy. A i owszem.
    I do tego o ile w PIT ten przepis może jeszcze zostac poslany do TK
    (wprawdzie nikt o tym jeszcze nie mówił ale jest taka mozliwość) o tyle
    CIT ma wymagane vacatio legis i nic juz tego nie cofnie.

    Czy perspektywa przerażająca?
    Umowy "wykonywane osobiście" od dawna były rozliczane w kosztach
    podatkowych wg. terminu zaplaty i jakos sie żyło.
    Po prostu ksiegowość podatkowa rozjdzie się z rachunkowa na kolejnym
    odcinku. Jest juz tyle rozjazdów że jeden więcej - jeden mniej....

    Maddy zrezygnowana

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 15. Data: 2004-12-17 18:28:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Maddy,

> [...]
    > (wprawdzie nikt o tym jeszcze nie mówił ale jest taka mozliwość) o tyle
    > CIT ma wymagane vacatio legis i nic juz tego nie cofnie.

    Dla każdej większej firmy, wypłacającej wynagrodzenia - tak. Płace w
    kosztach odjeżdżają o miesiąc, składki ZUS o dwa miesiące. Na dokładkę
    nie bardzo wiem, czy można w takiej sytuacji w miesiącu wypłaty
    zaksięgować w koszty kwotę brutto wynagrodzenia czy też pomniejszoną o
    składki potracone pracownikowi a jeszcze niewpłacone do ZUSu...

    I tak oto pięknie rozlatuje się PK z dokumentu jakim jest lista płac.
    O ile konto 231 jeszcze się rozliczy i jakoś podomyka, to reszta kont
    zawiśnie w powietrzu i trzeba będzie do dokumentu wracać po miesiącu.
    Kolejne źródło błędów.

> [...]
    > Po prostu ksiegowość podatkowa rozjdzie się z rachunkowa na kolejnym
    > odcinku. Jest juz tyle rozjazdów że jeden więcej - jeden mniej....

    Dla firm produkcyjnym moze to mało istotne. Dla usługowych -
    katastrofa - zazwyczaj płace i pochodne stanowią lwią część KUP.
    Mi to zwisa smętnym kalafiorem - mam straty z lat ubiegłych i fiskus
    grosza podatku CIT ode mnie zobaczy.

    > Maddy zrezygnowana

    Ja jestem zaskoczony nagłym przejściem na opóźniony termin wypłaty
    przez firmy, które do tej pory osiągały minimalny dochód a koszty płac
    stanowią większość ich kosztów... To ich koszmarnie walnie po
    kieszeni. Czyżby chęć wykazania niewiarygodnych zysków przed
    prywatyzacją?

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 16. Data: 2004-12-20 08:24:08
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 12/17/2004 7:28 PM, Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

> [...]
    > zaksięgować w koszty kwotę brutto wynagrodzenia czy też pomniejszoną o
    > składki potracone pracownikowi a jeszcze niewpłacone do ZUSu...

    Hmmm...właściwie dlaczego by nie :-(

    --
    gefragt

  • 17. Data: 2004-12-20 14:22:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello du,

    Monday, December 20, 2004, 9:24:08 AM, you wrote:

    > Hmmm...właściwie dlaczego by nie :-(

    Bardzo niejednoznaczna odpowiedź :-(

    A dlaczego nie? Są firmy używające bardzo skomplikowanej analityki
    kosztów, wielopoziomowej. Wyrzucanie czegokolwiek z PK płacowego
    powoduje konieczność ponownego rozliczania tej analityki w późniejszym
    czasie.
    Na dokładkę w takim przypadku ktoś może dojść do wniosku, że zamiast
    na zespole 5 trzebaby takie koszty rozliczać na zespole 6 i potem
    dopiero przenosić. Możliwości popełniania błędu rosną a i domknięcie
    kręgu kosztowego może okazać się trudne.
    Do tego dochodzi problem kontroli - samozerujące się saldo konta 231
    ułatwiało złapanie błędu w księgowaniach - teraz trzeba będzie cudować
    ze stornami korygującymi, żeby z tego bagna wyjść :-(

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 18. Data: 2004-12-20 14:59:21
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 12/20/2004 3:22 PM, Użytkownik RoMan Mandziejewicz napisał:

    > Bardzo niejednoznaczna odpowiedź :-(

    Taka jak nasze prawo :-(
    Chodzi mi o to, że zastanawiam się, czy nie masz racji. No bo składki
    ZUS potrącane z wynagrodzenia pracownika zostają zarejestrowane na
    koncie pracownika dopiero po wpłynięciu na konta ZUSu. Czyli dopóki
    bratku nie wpłaciłeś to nie mów, że tą część wynagrodzenia wypłaciłeś i
    nikogo nie obchodzi, że prawo pozwala Ci przez jakiś czas te pieniądze
    zatrzymać, a jak ich nie wpłacisz w terminie to masz zaległość wobec
    Skarbu Państwa właściwie.
    Z drugiej strony postawiłeś te kwoty do dyspozycji pracownika i gdyby
    tylko mógł je otrzymać to byś mu je wypłacił. Ale nie może...

> [...]
    > ułatwiało złapanie błędu w księgowaniach - teraz trzeba będzie cudować
    > ze stornami korygującymi, żeby z tego bagna wyjść :-(

    Ty oczywiście wiesz, że tego typu problemy Szanownego Ustawodawcę g....
    obchodzą?

    --
    gefragt