    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR czy mozna
    Date: Fri, 17 Dec 2004 08:31:44 +0100

    Bogna napisał(a):

    > Przepraszam, moze jestem niedouczona i źle nauczona ....

    Pytanie kto Cie uczył.
    Bo w 9 przypadkach na 10 przedsiębiorcy którzy prowadzą sami KPiR
    nigdzie się tego nie uczyli, nawet nie przeczytali żadnego poradnika,
    jadą na 'dobrych radach' znajomych i wlasnym, mniej lub bardziej
    zdrowym, rozsądku czego efekty bywają nieciekawe.

    > czy to znaczy, że jeśli mój program ksiegowy z rejestu zakupów przenosi
    > automatycznie zakupy do kpir i chociaz w rejestrze wpisuje sie i date
    > wpływu i datę wystawienia, przenosi fakture do książki z datą wpływu. To
    > błąd? (jeśli chodzi o faktury za media to w dacie wpływu wpisuje datę

    Generalnie błąd jeżeli traktowac takie księgowanie jako zasadę.
    Koszt ujmuje się w okresie którego dotyczy. A więc faktura która
    wpłynęła nam 5 grudnia a dotyczy kosztów listopada powinna byc ujęta w
    listopadzie. Na szczęście nie musi, może byc ujeta później byle w tym
    samym roku - podatek dochodowy jest dośc elastycznyw tym względzie).
    Wyjątek stanowi zakup materialu i wynagrodzenia. Te w KPiR musza być
    ujęte odpowiednio w momencie dostawy i w miesiącu którego dotyczą (za
    jaki zostały wypłacone).

    > terminu płatności a date wystawienia normalnie z faktury). Krótko mówiąc
    > w vacie i w ksiażce mam zaksięgowane faktury pod tą samą datą .....

    Termian odliczenia VAT nie ma generalnie nic wspólnego z terminem
    zaliczenia czegos w koszty.
    Jeżeli program księguje automatycznie z datą wpływu i nie ma możliwości
    korekty tej daty, zmiany opcji itp to jest błąd. Programista z
    niewiadomych przyczyn wymusza na tobie takie a nie inne ujmowanie
    kosztów. Bład w sztuce.
    Co to za program?

    Tobie za takie ujęcie kosztów nikt głowy nie urwie, tyle że podatki
    płacisz wcześniej niż to konieczne.
    Uważaj tylko żebys na koniec roku nie zaksięgowala tak kosztów. Tu już
    ustawa jest jednoznaczna - możesz zaliczyc do innego roku tylko jeżeli
    NIE MOGŁAS zaliczyć do właściwego. To że program tak księguje nie
    klasyfikuje się jako "podatnik nie mógł".

    A tak na marginesie - wybrałaś zasadę memoriałowa i nie zapoznałas sie z
    przepisami które jej dotyczą?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl