    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR, kasa - a koniec roku
    Date: Thu, 11 Jan 2007 09:23:21 +0100

    On Wed, 10 Jan 2007, Piotr Wozniacki wrote:

    > "Piotr Wozniacki" <p...@w...pl>

    KPiR prowadzi się "jedną rocznie", prawda?
    I do 30 kwietnia następnego roku jest czas na zamknięcie, sporządzenie
    rozliczeń (w rozporządzeniu napisali jak rozliczyć przychody, koszty
    i różnicę remanentową) oraz ujęcie wyników w deklaracji rocznej.
    Dopóki nie ma "czarno na białym" rozliczonej straty, czyli KPiR *nie*
    jest zamknięta (co ma sens, prowadzący DG byc może czeka na zaległe
    f-ry zakupowe na przykład) to nie ma podstawy do określenia ile
    wolno ująć.
    Ale jeśli strata jest znana (wyliczona)...

    Do KPiR masz wyraźną odpowiedź: "nie".
    Wcale!

    > Czyżby owo uwzględnienie polegało wyłącznie na możliwości odpisania do 50%
    > straty z ub. roku przy pierwszej składanej deklaracji po wystąpieniu dochodu,
    > i tyle? Ale ile musze czy mogę

    Wolno. Przymusu nie ma.
    Nie więcej, niż wynosi bieżąca podstawa - więcej sie nie da.
    I nie widać zakazu, żeby odliczyć sobie np. w marcu (dajmy na to dlatego
    ze w marcu zamknięto KPiR) 30% straty (dajmy na to dlatego że tylko tyle
    dało się odliczyć, bo dochód tyle wyniósł), "podniesienie" tej kwoty dajmy
    na to w sierpniu do 50% po czym... rezygnację z odliczenia w rozliczeniu
    rocznym. Dajmy na to dlatego ze podatnik optymista założył że woli żeby
    mieć "kwotę do odliczenia" na kolejne lata.
    Nie piszcie mi że trzeba teoretyzować zeby wykazać sens takiego
    posunięcia :), piszę tylko że nie widać zakazu!

    > odliczyć - 50%, a może tylko 36% - i co z resztą wtedy?

    "czeka na zmianę pogody" :>
    Podatnik odlicza sobie *ile chce*, byle nie więcej niż 50% ze straty
    z *danego* roku (jak ma straty z kilku lat zasadę stosuje się dla
    każdego roku oddzielnie, straty się sumują nie PRZED a PO "zaliczeniu
    do odliczenia").

    > Przecież musi być jakas ciągłość w KPiR...

    Przecież masz wyraźnie zapisane, że STRATY NIE UJMUJE SIĘ W KPIR!

    Dotąd robiło się to na druku deklaracji (PIT-5/5l), teraz zrobisz sobie
    w "deklaracji na własne potrzeby" rozliczając dokładnie to samo co
    przedtem bez zanoszenia do US.
    Tylko jak kontrola przyjdzie trzeba będzie umieć pokazać, dlaczego
    podstawa opodatkowania została obniżona!

    Mam inne pytanie: jak odliczałeś społeczne składki ZUS?
    Idzie o to, że owe składki również *wolno* odliczać od dochodu (tj. nie
    ujmować w koszt, a "odliczać na deklaracji").
    Stratę ujmuje się TYLKO w ten sposób ("na deklaracji")!

    pzdr, Gotfryd