    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: KPiR - kilka pytan
    Date: Sat, 10 Aug 2002 00:16:01 +0200

    On Mon, 5 Aug 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:

    >+ Użytkownik Tobi <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    >+ napisał:3...@p...onet.pl...
    >+ > VAT, zasady ogolne, jednoosobowa DG.
    >+ > 1. Posiadam komputer zakupiony z drugiej reki - bez zadnego dokumentu
    >+ > sprzedazy. Czy moge ten sprzet (wartosc ok. 2000 zl) wpisac, no i
    >+ > wlasnie w co? W ewidencje wyposazenia czy srodkow trwalych? Chcialbym go
    >+ > pozniej rozbudowywac, a wartosc tych elementow wrzucic w koszty. Co z
    >+ > vatem?
    >+ I tu i tu możesz wpisać. Jak zamierzasz użuwać dłużej niż rok to ŚT.

    W kwestii formalnej: osobiście widzę zalety ŚT (m.in. ustawowo
    uregulowana sprawa "dokupowania") ale nie widzę powodu dla którego
    nie można by wrzucić w EW tylko z tytułu "ponadroczności".

    >+ Wpisujesz wartość początkową 2000 - zakup od osoby fizycznej. Wartość
    >+ elementów wrzucasz w koszty bezpośrednio, VAT odliczasz normalnie.

    Pisałeś o wcześniejszej porze niż ja, więc nie wiem skąd
    wziąłeś ów VAT !! POBUDKA !

    Dalej: umowa cywilnoprawna z osobą fizyczną, nie podlegająca
    VATowi oraz podatkowi dochodowemu (jak rozumiem był to zakup
    sprzętu używanego ?) o wartości ponad ileś-tam (ileś-tam
    jest mniejsze niż 2 kzł) - to jako formalista spytam,
    czy jakiś PCC się nie należał ?

    >+ > 2. W przypadku rozbudowy komputera - co zrobic w sytuacji kiedy
    >+ > sprzedaje np. swoj stary dysk, ktory kupilem x lat temu za 200 zl, a
    >+ > teraz wart jest 100? Co wtedy z vatem?
    >+
    >+ Sprzedajesz go na fakturę? Jak tak to naliczasz VAT i go płacisz normalnie,
    >+ od ceny na fakturze czyli od 100zł.

    Pobudka, protest, wątpliwość.
    Sprzęt używany od którego nie przysługiwało odliczenie VAT
    podlega sprzedaży jako zwolniony (goto ustawa o VAT !).
    *Po prawdzie* pamietam że Orka pytała "a o jaki element chodzi"
    (mi chodziło o obudowę :)), niemniej 'oczywistość' twojej
    wypowiedzi mnie zdumiała...
    Zdaję sobie sprawę że jeśli w międzyczasie komp. bedzie
    rozbudowywany (a VAT odliczany) to jakiś nadgorliwiec
    może zacząć się czepiać.
    Niemniej - jeśli czarno na białym bedzie widać że to jest
    *stary* dysk (np. numery spisane w protokole) oraz
    komputer będzie używany przez ponad pół roku - to
    IM*H*O trzeba by ów punkt ustawy obejrzeć.
    Z drugiej strony... nikt nie protestuje, nawet Sławek
    nie warczał (-:)) że ustawę należałoby by przeczytać... Czyżbym
    się mylił ??

    [...dalej zmilczę, bo rada mi na mało prawną wygląda...]

    Pozdrowienia, Gotfryd