  • 1. Data: 2002-08-05 11:55:37
    Temat: KPiR - kilka pytan
    Od: Tobi <t...@p...onet.pl>

    VAT, zasady ogolne, jednoosobowa DG.
    1. Posiadam komputer zakupiony z drugiej reki - bez zadnego dokumentu
    sprzedazy. Czy moge ten sprzet (wartosc ok. 2000 zl) wpisac, no i
    wlasnie w co? W ewidencje wyposazenia czy srodkow trwalych? Chcialbym go
    pozniej rozbudowywac, a wartosc tych elementow wrzucic w koszty. Co z
    vatem?
    2. W przypadku rozbudowy komputera - co zrobic w sytuacji kiedy
    sprzedaje np. swoj stary dysk, ktory kupilem x lat temu za 200 zl, a
    teraz wart jest 100? Co wtedy z vatem?
    3. Mam pokwitowania z Poczty Polskiej za rozne towary i uslugi typu
    znaczki, przesylki. Czy na podstawie takiego dokumentu moge wrzucic to w
    koszty, czy potrzebna jest f-ra VAT? (uslugi poczty sa zwolnione z vat)
    4. Swiadcze uslugi dla dwoch firm. Swiadcze je przykladowo przez caly
    lipiec. Jedna z tych firm chce, aby f-re za lipiec wystawic jeszcze w
    lipcu. Druga, zeby data wystawienia byla w sierpniu, data sprzedazy w
    lipcu. W ktorym miesiacu odliczyc VAT, a w ktorych uwzglednic w PIT (w
    obu przypadkach)?

    Z gory dziekuje za pomoc
    Tobi

  • 2. Data: 2002-08-05 20:37:09
    Temat: Re: KPiR - kilka pytan
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Tobi <t...@p...onet.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@p...onet.pl...
> [...]
    > wlasnie w co? W ewidencje wyposazenia czy srodkow trwalych? Chcialbym go
    > pozniej rozbudowywac, a wartosc tych elementow wrzucic w koszty. Co z
    I tu i tu możesz wpisać. Jak zamierzasz użuwać dłużej niż rok to ŚT.
    Wpisujesz wartość początkową 2000 - zakup od osoby fizycznej. Wartość
    elementów wrzucasz w koszty bezpośrednio, VAT odliczasz normalnie.

    > 2. W przypadku rozbudowy komputera - co zrobic w sytuacji kiedy
    > sprzedaje np. swoj stary dysk, ktory kupilem x lat temu za 200 zl, a
    > teraz wart jest 100? Co wtedy z vatem?

    Sprzedajesz go na fakturę? Jak tak to naliczasz VAT i go płacisz normalnie,
    od ceny na fakturze czyli od 100zł.
    Jak sprz. nie na fakturę to spisz protokół zniszczenia, że się już do użytku
    nie nadaje, wpisz to do ewidencji wyposażenia, czy do KPiR i sprzedaj za ile
    chcesz nic nie księgując. Ogólnie wiadomo, że wartośc sprzętu komp. szybko
    bardzo spada.

    > 3. Mam pokwitowania z Poczty Polskiej za rozne towary i uslugi typu
    > znaczki, przesylki. Czy na podstawie takiego dokumentu moge wrzucic to w
    > koszty, czy potrzebna jest f-ra VAT? (uslugi poczty sa zwolnione z vat)

    Oczywiście. W koszty, rozporządzenie w sprawie prow. KPiR pozwala

> [...]
    > lipiec. Jedna z tych firm chce, aby f-re za lipiec wystawic jeszcze w
    > lipcu. Druga, zeby data wystawienia byla w sierpniu, data sprzedazy w

    chyba naliczyć VAT? w obu przypadkach o naliczeniu VATu decyduje moment
    powstania obowiązku czyli moment wydania towaru/udzielenia usługi. Czyli
    data sprzedaży w lipcu- w lipcu naliczasz.

    a w ktorych uwzglednic w PIT (w
    > obu przypadkach)?

    Moim zdaniem tak samo, ale jest już poźno i już się zmęczyłem
    WS

  • 3. Data: 2002-08-06 21:03:00
    Od: Tobi <t...@p...onet.pl>

    "Wojciech Suszycki (Brick B.)" wrote:

    > Jak sprz. nie na fakturę to spisz protokół zniszczenia, że się już do użytku
    > nie nadaje, wpisz to do ewidencji wyposażenia, czy do KPiR i sprzedaj za ile

    Jak wyglada taki protokol? Jak to wpisac do EW albo do KPiR?
    Serdecznie dziekuje za odpowiedz na pozostale pytania! Masz u mnie duze
    piwo! :)

    > Oczywiście. W koszty, rozporządzenie w sprawie prow. KPiR pozwala

    Wiem, ze te wydatki mozna w koszty ale glownie chodzi o to czy mozna _na
    podstawie pokwitowania_, czy potrzebna jest do tego f-ra (Poczta
    wystawia faktury na podstawie pokwitowan na koniec miesiaca, na
    zyczenie)

> [...]
    > data sprzedaży w lipcu- w lipcu naliczasz.
    >
    > a w ktorych uwzglednic w PIT (w
    >
    > Moim zdaniem tak samo, ale jest już poźno i już się zmęczyłem
    Dzisiaj tez juz jest pozno ale moze nie jestes az tak zmeczony? ;)

    Za pozostale odpowiedzi jestem bardzo wdzieczny (czytaj: masz u mnie
    duze piwo!).

    --
    - Tobiasz 'Tobi' Szlęk ------------\ ---- aukcje w sieci -------\
    - www.rower.xcom.pl -Rower OnLine- / ------------ www.adico.pl -/

  • 4. Data: 2002-08-09 22:16:01
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Mon, 5 Aug 2002, Wojciech Suszycki (Brick B.) wrote:

> [...]
    >+ > vatem?
    >+ I tu i tu możesz wpisać. Jak zamierzasz użuwać dłużej niż rok to ŚT.

    W kwestii formalnej: osobiście widzę zalety ŚT (m.in. ustawowo
    uregulowana sprawa "dokupowania") ale nie widzę powodu dla którego
    nie można by wrzucić w EW tylko z tytułu "ponadroczności".

    >+ Wpisujesz wartość początkową 2000 - zakup od osoby fizycznej. Wartość
    >+ elementów wrzucasz w koszty bezpośrednio, VAT odliczasz normalnie.

    Pisałeś o wcześniejszej porze niż ja, więc nie wiem skąd
    wziąłeś ów VAT !! POBUDKA !

    Dalej: umowa cywilnoprawna z osobą fizyczną, nie podlegająca
    VATowi oraz podatkowi dochodowemu (jak rozumiem był to zakup
    sprzętu używanego ?) o wartości ponad ileś-tam (ileś-tam
    jest mniejsze niż 2 kzł) - to jako formalista spytam,
    czy jakiś PCC się nie należał ?

> [...]
    >+
    >+ Sprzedajesz go na fakturę? Jak tak to naliczasz VAT i go płacisz normalnie,

    Pobudka, protest, wątpliwość.
    Sprzęt używany od którego nie przysługiwało odliczenie VAT
    podlega sprzedaży jako zwolniony (goto ustawa o VAT !).
    *Po prawdzie* pamietam że Orka pytała "a o jaki element chodzi"
    (mi chodziło o obudowę :)), niemniej 'oczywistość' twojej
    wypowiedzi mnie zdumiała...
    Zdaję sobie sprawę że jeśli w międzyczasie komp. bedzie
    rozbudowywany (a VAT odliczany) to jakiś nadgorliwiec
    może zacząć się czepiać.
    Niemniej - jeśli czarno na białym bedzie widać że to jest
    *stary* dysk (np. numery spisane w protokole) oraz
    komputer będzie używany przez ponad pół roku - to
    IM*H*O trzeba by ów punkt ustawy obejrzeć.
    Z drugiej strony... nikt nie protestuje, nawet Sławek
    nie warczał (-:)) że ustawę należałoby by przeczytać... Czyżbym
    się mylił ??

    [...dalej zmilczę, bo rada mi na mało prawną wygląda...]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-08-09 22:21:45
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Aug 2002, Tobi wrote:

    >+ "Wojciech Suszycki (Brick B.)" wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Wiem, ze te wydatki mozna w koszty ale glownie chodzi o to czy mozna _na
    >+ podstawie pokwitowania_, czy potrzebna jest do tego f-ra

    Wojtek miał na myśli takie coś:
    http://www.pit.pl/alldir/prawo/rmf_kpir.doc

    A tam jest lista "co jest dokumentem księgowym".
    "Dowody opłat pocztowych i bankowych" były w owej okolicy
    widziane !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-08-10 20:36:30
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    --
    My ICQ # 131633151
    GG 3842497

> [...]
    > nie można by wrzucić w EW tylko z tytułu "ponadroczności".

    > Pisałeś o wcześniejszej porze niż ja, więc nie wiem skąd

    No miałem na myśli że jak dokupuje jakieś podzespoły na fakturę VAT to
    odlicza z tego VAT.
    Nie odlicza?

> [...]
    > Z drugiej strony... nikt nie protestuje, nawet Sławek
    > nie warczał (-:)) że ustawę należałoby by przeczytać... Czyżbym

    Ale w końcu nie wiem czy ten dysk został kupiony na fakturę i odliczony VAT
    czy nie. Napisał że kupił x-lat temu, więc można się domyślac że bez vatu
    czyli sprzedaje go bez vatu też.

    > [...dalej zmilczę, bo rada mi na mało prawną wygląda...]
    >
    > Pozdrowienia, Gotfryd

    za późno siadam do kompa, nie ma sensu coś pisać o tej porze.
    Tylko, że wygląda na to że 30% pytan pozostaje bez odpowiedzi.
    Trudno. Takie życie

    pozdrawiam
    WS