  • 1. Data: 2004-07-13 12:02:37
    Temat: KPiR - prosba o pomoc !!!
    Od: "Kamil" <k...@i...pl>

    Witam i proszę o pomoc !

    Od 01.04.2004 prowadze dzialalnosc gospodarcza (taka data figuruje na Wpisie
    do Ewidencji DG, US, Zus i w statystycznym).
    Pierwszym wydatkiem zwiazanym z ww. DG bylo uiszczenie oplaty w wysokosci
    100 PLN - za Wpis do Ewidencji.
    Jako dowod wplaty posiadam KP z data 12.03.2004 (czyli przed oficjalnym
    rozpoczeciem DG).
    Czy w zwiazku z tym moge te kwote zaliczyc do kosztow uzyskania przychodu
    ???
    Jesli tak, to jak to zaksiegowac w KPiR ???
    Czy pierwsze strony KPiR powinny byc za marzec 2004 ? - bo wtedy faktycznie
    mialo miejsce zdarzenie gospodarcze.
    Czy tez moze pierwsze strony KPiR powinny byc za kwiecien 2004 i mozna tam
    wpisać zdarzenie gospodarcze z marca ???

    Hmm...duzo tych pytan, ale jestem laikiem i licze na wyrozumialosc

    Prosze o pomoc (chcialbym w koncu zaczac prowadzic KPiR, bo jakby tak
    zdarzyla sie kontrola z US, to pewnie by im sie to nie spodobalo, ze przez
    kilka miesiecy nic nie wpisalem :)

    Pozdrawiam i z gory dziekuje
    Kamil

  • 2. Data: 2004-07-14 15:01:33
    Temat: Re: KPiR - prosba o pomoc !!!
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    poniewaz w marcu jeszcze nie prowadziłes działalnosci, nie mozesz zaliczyc
    kwoty za wpis do dg w koszty, choc faktycznie z punktu widzenia przepisów
    kwalifikowałyby sie jako koszty uzyskania przychodów.
    ale poniosłes je bedac osobą fizyczną jeszcze nie posiadajaca działalnosci.

    pierwszym miesiacem w kpir musi byc bezwzglednie kwiecień, nie wczesniej. i
    pamietaj, jako pierwsza pozycje wpisz remanent poczatkowy, chocby miał on
    miec wartosc zerowa.

    pozdr.
    monika

  • 3. Data: 2004-09-28 05:57:20
    Od: "Wojtas" <w...@i...pl>

    > pierwszym miesiacem w kpir musi byc bezwzglednie kwiecień, nie wczesniej.
    > pamietaj, jako pierwsza pozycje wpisz remanent poczatkowy, chocby miał on
    > miec wartosc zerowa.

    No wlasnie
    Jak sie do KPiR wpisuje remanent ??
    W jakie pola co wpisac ??
    Prosze na przykladzie zerowego remanentu jesli mozna.....

    Pozdro, Wojtas

  • 4. Data: 2004-09-28 10:29:25
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

    Jesli to towary handlowe, to możesz wpisać w wartość zakupionych towarów
    handlowych i materiałów, jednak jeśli w początkowy spis z natury wchodzi coś
    więcej np. paliwo) to mozesz napisać:
    towary handlowe 10 000
    paliwo 400
    razem 10 400 i
    to wszystko napisać w obojętnie którym miejscu, byle przed dokonaniem
    pierwszego zapisu dokumentującego sprzedaż czy zakup ( z zaznaczeniem
    oczywiście, ze chodzi o remanent początkowy).

    Pozdrawiam
    monika

  • 5. Data: 2004-09-28 22:06:40
    Od: " nocnyMarek" <n...@N...gazeta.pl>

    Kalina <d...@s...pl .invalid> napisał(a):

    > poniewaz w marcu jeszcze nie prowadziłes działalnosci, nie mozesz zaliczyc
    > kwoty za wpis do dg w koszty...
    czyżby?
    http://www.podatki.hoga.pl/pokaz.asp?dzial=3&id=2087

    http://www.izba-skarbowa.opole.pl/izba/wyjasnienia_p
    odatkowe/1602-PDI-415-
    INT-15-AL-03.htm

    http://www.city.poznan.pl/mim/strony/msp/index.html?
    wiadomosci.html?
    co=print&wi_id=2808~mspstrona

    http://www.bankier.pl/wiadomosci/article.html?
    article_id=1198149&thread_id=201

  • 6. Data: 2004-09-29 20:15:58
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 28 Sep 2004, Kalina wrote:

> [...]
    >+ handlowych i materiałów, jednak jeśli w początkowy spis z natury wchodzi coś

    Moment. Mi się nie widzi: albo paliwo jest towarem handlowym
    i jest w remanencie początkowym, albo go w remanencie nie ma.
    Jak na mój gust - remanent powinien być wpisany w jednej
    pozycji !
    BTW: do wpisywania kwoty dobrze nadaje się kol. 16 :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-10-13 18:00:02
    Od: "Kalina" <d...@s...pl .invalid>

> [...]
    > pozycji !
    > BTW: do wpisywania kwoty dobrze nadaje się kol. 16 :)

    A kto powiedział, że w remanencie początkowym są wyłącznie towary handlowe?
    Myślę, że ujmuje sie tam również materiały (surowce) podstawowe i
    pomocnicze, półwyroby, wyroby gotowe, braki i odpadki. To pierwsza kwestia.
    Ale w porzadku, załózmy że mamy wyłącznie towary handlowe - lecz jeśli
    będziemy wyceniać je w późniejszym terminie według cen nabycia, a nie
    zakupu, to paliwo (oraz inne wydatki zwiazane z nabyciem towarów, tzw.
    koszty uboczne zakupu), także w jakiejś postaci nalezałoby w remanencie
    początkowym uwzględnić. Czy sie mylę?

    A kolumna 16 - dobra jak każda inna :)
    Prawdę mówiąc częściej spotkałam się z tym, że ludzie albo wpisywali towar w
    kol. 10, albo w każdym dowolnym miejscu na początku księgi. To zresztą chyba
    nie ma większego znaczenia :)

    Pozdrawiam
    Monika

  • 8. Data: 2004-10-14 08:15:39
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <ckjqol$g8b$1@nemesis.news.tpi.pl>,
    "Kalina" <d...@s...pl .invalid> wrote:

> [...]
    > zakupu, to paliwo (oraz inne wydatki zwiazane z nabyciem towarów, tzw.
    > koszty uboczne zakupu), także w jakiejś postaci nalezałoby w remanencie

    Moim zdaniem masz rację - tylko wypada rozróżnić paliwo zużyte w jeździe
    po towar (które byłoby składnikiem jego wyceny) i to posiadane w
    baku/kanistrze/gdziekolwiek. Na kioskarski rozum jeśli uwzględniasz to
    drugie w remanencie początkowym, to będzie je trzeba też uwzględniać w
    końcowym. Ja bym to sobie odpuścił (o ile nie ma nakazu ujmowania?) - bo
    towar wożę oplem, nie tirem.

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 9. Data: 2004-10-14 20:54:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 13 Oct 2004, Kalina wrote:
    [...]
    >+ A kto powiedział, że w remanencie początkowym są wyłącznie towary handlowe?
    >+ Myślę, że ujmuje sie tam również materiały (surowce) podstawowe

    Oczywiście, uprościłem.
    Jak ktoś coś produkuje z paliwa to rewidentnie masz rację :)

    > i pomocnicze

    Hm... przyznaję się bez bicia: czytałem wielokroć, nigdy nie
    rozważałem.
    Powiadasz że owo paliwo "zatankowane" ŁAPIE się pod "pomocnicze" ?

    PODANIE:
    Szanowni czytelnicy grupy bedący podatnikami proszeni są o zeznanie
    kto wpisuje do remanentu paliwo zatankowane do samochodów.
    Tudzież posiadacze firmowych samochodów nie "spisujący" o przyznanie
    się do nierzetelności spisu ;) !

> [...]
    >+ koszty uboczne zakupu), także w jakiejś postaci nalezałoby w remanencie

    IMO nie - w tym znaczeniu że "można". Niekoniecznie "trzeba" (IMHO)
    jeśli to miałaś na myśli w "należałoby".
    Par. 29 "cen zakupu lub nabycia", jak "nabycia" to różnią się od
    "zakupu" o "koszty uboczne". Mniemam że dowody (poniesienia) trzeba
    mieć :) (chodzi przecież o zakupy PRZED rozpoczęciem DG).

    >+ A kolumna 16 - dobra jak każda inna :)

    No... NIBY tak, ale:

    >+ Prawdę mówiąc częściej spotkałam się z tym, że ludzie albo wpisywali towar w
    >+ kol. 10

    ...przy czym musieli NIE ujmować wartości remanentu w podsumowaniu :)
    A kol. 16 jest "z zasady" przeznaczona na "wartości pomocnicze" :)

    >+ albo w każdym dowolnym miejscu na początku księgi. To zresztą chyba
    >+ nie ma większego znaczenia :)

    Bez sprzeciwu :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 10. Data: 2004-10-15 06:31:59
    Od: "Robinh" <r...@p...onet.pl>

    Miałam ten sam problem jestem firmą usługową (trnsport) byłam na szkoleniu i
    poinformowano mnie że remament sporządza się z "w uproszczeniu" tych towarów
    które nabywając wpisuję do 10 kolumny KPiR natomiast paliwo które ja kupuję
    do żużycia uwzględniam w kolumnie 16 i nie robię spisu być może nie mam
    racji ale ogromna więksdzość moich znajomych tez tak robi