  • 1. Data: 2004-04-10 17:22:17
    Temat: Kasa fiskalna koniecznie środkiem trwałym?
    Od: Andrzej <a...@a...eu.org>

    Obiło mi się o uszy, że kasa fiskalna za 1000 zł netto musi być
    potraktowana (DG, KPiR) jako środek trwały z jednorazową amortyzacją.
    Niestety osoba, która o tym mi mówiła, niespecjalnie znała uzasadnienie.
    Więc dlaczego? Przecież kasy za takie pieniądze ani nie muszę do ewidencji
    wyposażenia wprowadzać (<1500), ani do środków trwalych ('jeśli wartość nie
    przekracza 3500 zł, podatnik może nie wprowadzać przedmiotu do ewidencji
    ŚT, a jego koszt stanowi KUP w miesiącu wprowadzenia do użytkowania' - tak z
    pamięci piszę ;). To jak to jest? US jakoś specjalnie kasy traktuje?

    Pytam, bo pierwszy raz w życiu miałbym jakiś ŚT i musiałbym się nauczyć
    jak to wszystkie ewidencje prowadzić. ;)

  • 2. Data: 2004-04-11 18:07:36
    Temat: Re: Kasa fiskalna koniecznie środkiem trwałym?
    Od: "MarKust71" <m...@e...pl>

    Użytkownik "Andrzej" <a...@a...eu.org> napisał w wiadomości
    .
> [...]
    >
    > Pytam, bo pierwszy raz w życiu miałbym jakiś ŚT i musiałbym się nauczyć
    > jak to wszystkie ewidencje prowadzić. ;)

    Witam !
    Są dwa podstawowe kryteria kwalifikacji składnika majątku jako środka
    trwałego:
    1) przewidywany okres użytkowania dłuższy niż 12 miesięcy,
    2) składnjik majątku musi być sprawny oraz służyć osiąganiu przychodów.
    Jeśli wartość (ogólnie rzecz ujmując) środka trwałego nie przekracza 3500 zł
    (netto), prawo podatkowe zezwala na jego jednorazowe ujęcie w kosztach w
    miesiącu przyjęcia do użytkowania. Z określenia "wyposażenie" zrezygnowano
    już jakiś czas temu, ale dla jasności w dokumentacji warto prowadzić osobno
    ewidencję środków trwałych oraz ewidencję środków trwałych małej wartości -
    format ten sam, bo i informacje prawie te same, tyle że wartości netto nie
    przenosimy na następne lata, bo osiąga wartość 0 w momencie przyjęcia do
    użytkowania.
    Co do kas fiskalnych to chociażby ze względu na możliwość utraty prawa do
    części wartości kasu zwróconej przez Urząd Skarbowy w przypadku, gdy w ciągu
    chyba trzech lat od momentu instalacji zaprzestaniemy ewidencjonowania
    obrotów, zakładamy, że będziemy ją użytkować dłużej niż rok. A więc ->
    środek trwały.
    A te 1500 zł to co ? Takie dodatkowe pułapy mogą występować, ale przy
    prowadzeniu KPiR nie ma to sensu...

    Marek

  • 3. Data: 2004-04-11 20:27:18
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    In article <c5c1lr$flk$1@absinth.dialog.net.pl>, MarKust71 wrote:
> [...]
    > chyba trzech lat od momentu instalacji zaprzestaniemy ewidencjonowania
    > obrotów, zakładamy, że będziemy ją użytkować dłużej niż rok. A więc ->

    OK, a jaka jest definicja środka trwałego?

    Bo mam segregatory, mają już parę lat i zastanwiam się, czy nie powinienem
    ich ujawnić jako środków trwałych?!

    Ustawa mówi:
    -----------------
    Art. 22d.
    1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników
    majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa
    określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3 500 zł; wydatki poniesione
    na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu
    oddania ich do używania.
    -----------------

    Czyli na pewno można rzeczoną kasę po prostu wpisać 'po fakturze' w KPiR
    jako zwykły KUP.

    A co z wpisaniem jej do ewidencji? Otóż czytamy dalej.

    -----------------
    2. Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem
    składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n,
    najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin
    wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego, o którym mowa w art.
    22h ust. 1 pkt 4.
    -----------------

    Czyli jeśli kosztował mniej niż 3500, to nie zaliczam w środki trwałe.

    Koniec kropa.

    > A te 1500 zł to co ? Takie dodatkowe pułapy mogą występować, ale przy
    > prowadzeniu KPiR nie ma to sensu...

    Czytamy rozporządzenie MF na temat prowadzenia rzeczonej KPiR:

    ----------------
    § 4. 1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
    fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w § 2 ust. 1, obowiązane
    do prowadzenia księgi, zwane dalej .podatnikami", prowadzą:

    1) ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    zgodnie z art. 22n ust. 2.6 ustawy o podatku dochodowym;

    2) ewidencję wyposażenia.

    2. Ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość
    początkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1500 zł.

    3. Ewidencja wyposażenia powinna zawierać co najmniej następujące dane:
    numer kolejny wpisu, datę nabycia, numer faktury lub rachunku, nazwę
    wyposażenia, cenę zakupu wyposażenia lub koszt wytworzenia, numer pozycji,
    pod którą wpisano w księdze koszt związany z nabyciem wyposażenia, datę
    likwidacji (w tym również datę sprzedaży lub darowizny) oraz przyczynę
    likwidacji wyposażenia.
    ----------------

    P.S. Jeden z nas albo kompletnie się nie zna, albo ma jakieś lewe teksty
    aktów prawnych.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl

  • 4. Data: 2004-04-12 12:20:22
    Od: "MarKust71" <m...@e...pl>

    Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał w wiadomości
    .

    > OK, a jaka jest definicja środka trwałego?

    Przytoczyć dwie ?

> [...]
    > ich ujawnić jako środków trwałych?!
    >

    > P.S. Jeden z nas albo kompletnie się nie zna, albo ma jakieś lewe teksty

    Chylę czoła przed wiedzą... choć można było grzeczniej i bez wykrzykników
    :-)

    Pozdrawiam

    Marek

  • 5. Data: 2004-04-12 12:42:48
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    In article <c5e20o$pds$1@absinth.dialog.net.pl>, MarKust71 wrote:

    > Chylę czoła przed wiedzą... choć można było grzeczniej i bez wykrzykników
    >:-)

    Wybacz jeśli to tak odebrałeś, nie chciałem być złośliwy, tylko po prostu
    wygłosiłeś tezy sprzeczne z tym, co przeczytałem w ustawie.

    Nadal jestem ciekawy, czy źle interpretuję te przepisy.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl

  • 6. Data: 2004-04-12 13:27:11
    Od: "MarKust71" <m...@e...pl>

    .

    > Nadal jestem ciekawy, czy źle interpretuję te przepisy.
    > --
    > Samotnik
    > www.zagle.org.pl

    Mój błąd, że zapatrzyłem się w Księgi Handlowe, Ustawę o Rachunkowości,
    zapominając, że KPiR ma swoje, ładne, rozporządzenie...

    Moja interpretacja jest następująca:

    1) Kasa fiskalna za 1000 zł netto JEST ŚRODKIEM TRWAŁYM w znaczeniu art.
    22a ustawy o PDoOF.
    2) z mocy art. 22d ustawy o PDoOF:
    A) Podatnik MOŻE nie dokonywać od takiej kasy odpisów amortyzacyjnych i
    wtedy nie wprowadza jej do ewidencji środków trwałych,
    albo
    B) Podatnik MOŻE DOKONYWAĆ od takiej kasy odpisów amortyzacyjnych i
    wtedy WPROWADZA ją do ewidencji środków trwałych,
    3) jeśli wybrano jednorazowe zaliczenie do KUP, to ze względu na wartość
    kasy tej nie ujmuje się w ewidencji wyposażenia (§ 4 pkt 2 RMF w spr.
    prowadzenia PKPiR)

    ...I nie wymagaj ode mnie wyjaśniania sprawy segregatorów :-))

    Podrawiam jeszcze raz

    Marek

    PS. Gorzej bym się czuł "zjechany" przez jakiegoś ignoranta :-))

  • 7. Data: 2004-04-12 13:45:41
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    In article <c5e5ka$sfo$1@absinth.dialog.net.pl>, MarKust71 wrote:

> [...]
    > 3) jeśli wybrano jednorazowe zaliczenie do KUP, to ze względu na wartość
    > kasy tej nie ujmuje się w ewidencji wyposażenia (§ 4 pkt 2 RMF w spr.

    OK, no to się zgadzamy ;)

    Mam jeszcze jedną wątpliwość - nieco akademicką (chociaż kto wie?) - czy
    jeśli nie ujmuję takiego zakupu w EŚT i wprowadzam bezpośrednio w KUP, to
    jak to traktować np. w deklaracji VAT-7? Tam jest pole 'zakupy środków
    trwałych...' itd. :) Bo niby taka kasa jest środkiem trwałym (okres
    użytkowania itd.), ale nie ma jej w ewidencji.

    ? :)
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl

  • 8. Data: 2004-04-12 16:21:56
    Od: "MarKust71" <m...@e...pl>

> [...]
    > trwałych...' itd. :) Bo niby taka kasa jest środkiem trwałym (okres
    > użytkowania itd.), ale nie ma jej w ewidencji.

    VAT to już zupełnie inna bajka. Zaraz zajrzę do najnowszej ustawy, ale w
    dotychczasowych przepisach był zapis, że w pewnych okolicznościach VAT
    naliczony z tytułu zakupów środków trwałych jest zwracany w ciągu 60 dni "z
    urzędu", a na wniosek można ten okres skrócić do 25 dni. Już od dawna mój US
    kazał sobie do VAT-7 z takim wpisem dołączać kopię dokumentu zakupu.
    Jeśli wpiszemy to jako zwykły zakup, to rozliczymy to na zwykłych zasadach
    (nadpłata, struktura, wniosek o zwrot = zaproszenie do kontroli :-))).

    Marek

  • 9. Data: 2004-04-12 16:39:34
    Od: "MarKust71" <m...@e...pl>

> [...]
    > trwałych...' itd. :) Bo niby taka kasa jest środkiem trwałym (okres
    > użytkowania itd.), ale nie ma jej w ewidencji.

    Sprawdziłem - jest prawie tak samo, tylko terminy wynoszą odpowiednio 180 i
    60 dni :-)) Nie ma to jak wspieranie inwestycji !

    Marek

  • 10. Data: 2004-04-13 13:45:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 12 Apr 2004, MarKust71 wrote:

    >+ Użytkownik "Samotnik" <s...@s...eu.org> napisał [...]
    >+ Mój błąd, że zapatrzyłem się w Księgi Handlowe, Ustawę o Rachunkowości,
    >+ zapominając, że KPiR ma swoje, ładne, rozporządzenie...

    :)

    >+ Moja interpretacja jest następująca:
    >+
    >+ 1) Kasa fiskalna za 1000 zł netto JEST ŚRODKIEM TRWAŁYM w znaczeniu art.
    >+ 22a ustawy o PDoOF.

    Bo jest. Nie da się podważyć :), logika nakazuje !
    Tylko można nie stosować zasad księgowania obowiązujących w ST. I takie
    ST księgowane jako "zwykły koszt" nazwał minister wyposażeniem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)