    From: Samotnik <s...@s...eu.org>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kasa fiskalna koniecznie środkiem trwałym?
    Date: Sun, 11 Apr 2004 20:27:18 +0000 (UTC)

    In article <c5c1lr$flk$1@absinth.dialog.net.pl>, MarKust71 wrote:
> [...]
    > ewidencję środków trwałych oraz ewidencję środków trwałych małej wartości -
    > format ten sam, bo i informacje prawie te same, tyle że wartości netto nie
    > przenosimy na następne lata, bo osiąga wartość 0 w momencie przyjęcia do
    > użytkowania.
    > Co do kas fiskalnych to chociażby ze względu na możliwość utraty prawa do
    > części wartości kasu zwróconej przez Urząd Skarbowy w przypadku, gdy w ciągu
    > chyba trzech lat od momentu instalacji zaprzestaniemy ewidencjonowania
    > obrotów, zakładamy, że będziemy ją użytkować dłużej niż rok. A więc ->

    OK, a jaka jest definicja środka trwałego?

    Bo mam segregatory, mają już parę lat i zastanwiam się, czy nie powinienem
    ich ujawnić jako środków trwałych?!

    Ustawa mówi:
    -----------------
    Art. 22d.
    1. Podatnicy mogą nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników
    majątku, o których mowa w art. 22a i 22b, których wartość początkowa
    określona zgodnie z art. 22g, nie przekracza 3 500 zł; wydatki poniesione
    na ich nabycie stanowią wówczas koszty uzyskania przychodów w miesiącu
    oddania ich do używania.
    -----------------

    Czyli na pewno można rzeczoną kasę po prostu wpisać 'po fakturze' w KPiR
    jako zwykły KUP.

    A co z wpisaniem jej do ewidencji? Otóż czytamy dalej.

    -----------------
    2. Składniki majątku, o których mowa w art. 22a-22c, z wyłączeniem
    składników wymienionych w ust. 1, wprowadza się do ewidencji środków
    trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 22n,
    najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin
    wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego, o którym mowa w art.
    22h ust. 1 pkt 4.
    -----------------

    Czyli jeśli kosztował mniej niż 3500, to nie zaliczam w środki trwałe.

    Koniec kropa.

    > A te 1500 zł to co ? Takie dodatkowe pułapy mogą występować, ale przy
    > prowadzeniu KPiR nie ma to sensu...

    Czytamy rozporządzenie MF na temat prowadzenia rzeczonej KPiR:

    ----------------
    § 4. 1. Osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób
    fizycznych oraz spółki partnerskie, o których mowa w § 2 ust. 1, obowiązane
    do prowadzenia księgi, zwane dalej .podatnikami", prowadzą:

    1) ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych
    zgodnie z art. 22n ust. 2.6 ustawy o podatku dochodowym;

    2) ewidencję wyposażenia.

    2. Ewidencją wyposażenia obejmuje się wyposażenie, którego wartość
    początkowa, w rozumieniu odrębnych przepisów, przekracza 1500 zł.

    3. Ewidencja wyposażenia powinna zawierać co najmniej następujące dane:
    numer kolejny wpisu, datę nabycia, numer faktury lub rachunku, nazwę
    wyposażenia, cenę zakupu wyposażenia lub koszt wytworzenia, numer pozycji,
    pod którą wpisano w księdze koszt związany z nabyciem wyposażenia, datę
    likwidacji (w tym również datę sprzedaży lub darowizny) oraz przyczynę
    likwidacji wyposażenia.

    P.S. Jeden z nas albo kompletnie się nie zna, albo ma jakieś lewe teksty
    aktów prawnych.
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl