    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.biznes,pl.soc.prawo,pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: :: Kiedy do US i ZUS-u ? ::
    Date: Thu, 13 Mar 2003 23:05:40 +0100

    On Wed, 12 Mar 2003, Piotr Wypych wrote:

    >+ > Proszę powiedzcie mi kiedy muszę zgłosić się do:
    >+ > - urzędu skarbowego
    >+
    >+ Przed wystawieniem 1 faktury.

    Sprzeciw podwójny !
    1. Z zastrzeżeniami poniżej - fakty zgłaszamy do US nie
    "przed" a "po" ! Coś tak z 7 dni czasu... Z faktów
    do zgłoszenia "po" jest m.in. rozpoczęcie DG oraz
    ew. założenie ksiąg/czego tam trzeba.
    Zastrzeżenia dotyczą m.in.:
    - VATu. Jeśli ktoś chce być VATowcem to musi dopilnować
    załatwienia "papiera" (od VATu i tylko od VATu !) przed
    1. zakupem, bo wcześniejszy VAT przepadnie.
    - niektórych form opodatkowania, np. karty (trzeba dostać
    decyzję US ustalającą wymiar)

    2. Istnieją co najmniej 3 zdania + ich wybrane kombinacje :]
    (operandami AND/OR) dot. momentu określającego "rozpoczęcie
    DG" z p. widzenia US i ZUS:
    - "moment zadeklarowany we wpisie" (ja się nie zgadzam z interpretacją,
    ale są tacy co tak twierdzą :), w tym fachowcy)
    - "moment rozpoczęcia DG", przy czym za "rozpoczęcie" należy uznać
    dowolną operację którą można udowodnić, *w tym* zakup "na DG"
    (czyli z fakturą z wpisaną nazwą DG). W tym miejscu ja się
    podpisuję: nie bez znaczenia jest fakt że IMHO (oraz np.
    "mojego" doradcy oraz paru innych fachowców, takoż "pań
    z okienka" w US i ZUS) daty zgłoszenia w US i ZUS powinny
    być jednolite ! Prowadzenie inwestycji i produkcji to IMO
    zdecydowanie *jest* prowadzenie działalności...
    - "moment rozpoczęcia DG", gdzie jako "rozpoczęcie" uważa się
    pierwszą sprzedaż. Osobiście - mam co najmniej wątpliwości.

    [...o VAT już było to nie będę się dokładał :)...]

    pzdr, Gotfryd
    (który rozpoczął DG z niewielkim "poślizgiem" od daty
    zadeklarowanej w zgłoszeniu do EDG.
    DG, KPiR, VAT)