    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy księgować fakt. telekom.
    Date: Mon, 15 Sep 2003 18:02:10 +0200

    On Mon, 15 Sep 2003, Karol wrote:

    >+ Użytkownik "Jureq" <j...@X...ze.spamemX.op.pl> napisał w wiadomości
    >+ news:bk3p0m$4et$2@news.atman.pl...
    >+ .
    >+ > To czy zapłaciłeś czy nie w zasadzie nie ma żadnego znaczenia dla
    >+ > księgowania, więc wyciąg jest niepotrzebny.
    >+
    >+ A jak przez 3 lata nie zapłaci, to wyciag dalej nie ma znaczenia ?

    [dywagacja]
    Pomińmy kwestię "kasowości", pomińmy ścisłość w księgowaniu
    f-ry telekom. (która z reguły składa się z 2 częsci: dotyczących
    *zeszłego* miesiąca opłat i *bieżącego* abonamentu).
    Zakładając że nie będę z wróżek korzystał to musze przyjąć
    jakiś stan faktyczny ;) - przyjmuję że nie będzie *żadnych
    innych* dokumentów dotyczących owej faktury.

    W takim stanie odważam się odpowiedzieć: moim zdaniem - nie.

    Analiza:
    Zaliczenie świadczenia jest istotne przy księgowaniu memoriałowym
    tak długo, jak długo jest należne.
    Jedyne przypadki kiedy może mieć miejsce zmiana tego stanu to:
    - faktura korygująca
    - podważenie świadczenia przez którąś stronę.

    Okres 3 lat (IMO, bez "H") jest nieistotny: podejrzewając
    cię ;) o niecną chęć ;) załapania się na przedawnienie
    - skomentuję tak (K.C.):
    ++++++++
    § 2. Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje
    roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia [...]
    -------

    "Może".
    Dopóki dłużnik *nie powoła się* na przedawnienie - świadczenie
    jest *wymagalne*, i jeśli w końcu zapłaci (choćby po kilkunastu
    latach) wszystko jest OK (i np. zwrot takiej wpłaty nijak
    nie przysługuje - to by było "prawidłowe" uregulowanie
    świadczenia).

    Pozostaje mi założyć że wyciągniesz z zanadrza inną pułapkę :)
    Co wcale tak mało prawdopodobne nie jest... nasze prawo
    w końcu składa się z samych dziur na myszy :(

    pozdrowienia, Gotfryd