  • 1. Data: 2003-09-14 12:12:51
    Temat: Kiedy księgować fakt. telekom.
    Od: "ANIOŁ" <a...@w...pl>

    Mam pytanie.
    Z jaką datą księgować faktury (koszty), które dostaje od
    operatora telekomunikacyjnego.
    Płacę je przelewem. Data sprzedaży jest np. 01.08.2003
    z terminem płatności 14 dni. Ja robię przelew np. 05.08.2003.

    Księgować z datą na fakturze czy z datą faktycznej realizacji przelewu.
    Jeśli to drugie to czy do faktury dołączać ksero wyciągu bankowego,
    bo przelew robię przez internet i nie mam pokwitowania na papierze ?

    Dziękuję.

    ANIOŁ

  • 2. Data: 2003-09-15 07:16:39
    Temat: Re: Kiedy księgować fakt. telekom.
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    ANIOŁ wrote:

> [...]
    > przelewu. Jeśli to drugie to czy do faktury dołączać ksero wyciągu
    > bankowego, bo przelew robię przez internet i nie mam pokwitowania na

    Do podatku dochodowego tak jak wszystkie inne faktury, czyli z datą
    otrzymania. Do VAT - z dniem terminu płatności zapisanym na fakturze.
    To czy zapłaciłeś czy nie w zasadzie nie ma żadnego znaczenia dla
    księgowania, więc wyciąg jest niepotrzebny. Jedyny wyjątek to pewne
    zwroty VAT, które dotyczą tylko faktur zapłaconych w całości.

  • 3. Data: 2003-09-15 15:00:50
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@X...ze.spamemX.op.pl> napisał w wiadomości
    .
    > To czy zapłaciłeś czy nie w zasadzie nie ma żadnego znaczenia dla
    > księgowania, więc wyciąg jest niepotrzebny.

    A jak przez 3 lata nie zapłaci, to wyciag dalej nie ma znaczenia ?

    Karol

  • 4. Data: 2003-09-15 16:02:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Sep 2003, Karol wrote:

> [...]
    >+
    >+ A jak przez 3 lata nie zapłaci, to wyciag dalej nie ma znaczenia ?

    [dywagacja]
    Pomińmy kwestię "kasowości", pomińmy ścisłość w księgowaniu
    f-ry telekom. (która z reguły składa się z 2 częsci: dotyczących
    *zeszłego* miesiąca opłat i *bieżącego* abonamentu).
    Zakładając że nie będę z wróżek korzystał to musze przyjąć
    jakiś stan faktyczny ;) - przyjmuję że nie będzie *żadnych
    innych* dokumentów dotyczących owej faktury.

    W takim stanie odważam się odpowiedzieć: moim zdaniem - nie.

    Analiza:
    Zaliczenie świadczenia jest istotne przy księgowaniu memoriałowym
    tak długo, jak długo jest należne.
    Jedyne przypadki kiedy może mieć miejsce zmiana tego stanu to:
    - faktura korygująca
    - podważenie świadczenia przez którąś stronę.

    Okres 3 lat (IMO, bez "H") jest nieistotny: podejrzewając
    cię ;) o niecną chęć ;) załapania się na przedawnienie
    - skomentuję tak (K.C.):
    ++++++++
    § 2. Po upływie terminu przedawnienia ten, przeciwko komu przysługuje
    roszczenie, może uchylić się od jego zaspokojenia [...]
    -------

    "Może".
    Dopóki dłużnik *nie powoła się* na przedawnienie - świadczenie
    jest *wymagalne*, i jeśli w końcu zapłaci (choćby po kilkunastu
    latach) wszystko jest OK (i np. zwrot takiej wpłaty nijak
    nie przysługuje - to by było "prawidłowe" uregulowanie
    świadczenia).

    Pozostaje mi założyć że wyciągniesz z zanadrza inną pułapkę :)
    Co wcale tak mało prawdopodobne nie jest... nasze prawo
    w końcu składa się z samych dziur na myszy :(

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-09-15 18:13:59
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

> [...]
    > świadczenia).

    > Pozostaje mi założyć że wyciągniesz z zanadrza inną pułapkę :)

    Ja nie chce wyciagac nic z kapelsuza :-)

    Interesuje mnie tylko stanowisko "podatkowcow" odnosnie terminu 3 lata.
    Jezeli dluznik nie placi, a wierzyciel sie nie upomina, to IMHO po okresie 3
    lat nalezaloby wykazac jakis przychod do opodatkowania z tytulu
    niezaplaconego zobowiazania ?

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 6. Data: 2003-09-15 21:45:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 15 Sep 2003, Karol wrote:
    [...]
> [...]
    [...]
    >+ Ja nie chce wyciagac nic z kapelsuza :-)

    :)

> [...]
    >+ Jezeli dluznik nie placi, a wierzyciel sie nie upomina, to IMHO po okresie 3
    >+ lat nalezaloby wykazac jakis przychod do opodatkowania z tytulu

    Ale *dlaczego* ? Skąd owe 3 lata ?
    Usiłując tego dojść wydedukowałem że być może masz na myśli
    przedawnienie. Ale przedawnienie *nie* działa automatycznie,
    dopiero "w momenecie jak dłużnik się powoła". Więc póki
    się nie powołasz - to IMHO nie masz przychodu :), bo
    wierzyciel *może* (nawet) do sądu cię pozwać - i dopóki/jeśli
    nie wypowiesz magicznej formułki: "w oparciu o art. 117 par.2
    Kodeksu Cywilnego wnoszę o uznanie przedawnienia" - sąd
    *zasądzi* egzekucję - niedawno było o tym na *.prawo.
    Przynajmniej tak to rozumiem :)
    No i druga sprawa - może masz na myśli inną przyczynę owych
    "3 lat", tego próbuję dociec "podstawy" ! Ponadto jest
    kwestia rodzaju długu: w zależności czy to "osobisty"
    czy "DG" (uwaga: chodzi o stronę *wierzyciela*, nie
    dłużnika którym jest DG) oraz "jednorazowy" czy
    "ciągły" to są zazwyczaj 2 *lub* 3 lata - mnóstwa wyjątków
    nie licząc (co zresztą KC opisuje różnymi procedurami
    dla "do 2 lat" i wyżej).

    >+ Pozdrawiam,

    wzajem ! - Gotfryd

  • 7. Data: 2003-09-16 19:51:14
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    wiadomości

  • 8. Data: 2003-09-16 19:58:14
    Od: "Karol" <a...@b...poczta.onet.pl>

    wiadomości

> [...]
    > wierzyciel *może* (nawet) do sądu cię pozwać - i dopóki/jeśli
    > nie wypowiesz magicznej formułki: "w oparciu o art. 117 par.2

    Z duzym prawdopodobienstwem, ze nic nie wskóra co opisales ponizej.

    > Kodeksu Cywilnego wnoszę o uznanie przedawnienia" - sąd
    > *zasądzi* egzekucję - niedawno było o tym na *.prawo.
    > Przynajmniej tak to rozumiem :)

    Moze i masz racje, ale w wolnej chwili jak zobacze jakiegos podatkowca to
    sie upewnie.
    Bo w podatkach nigdy nic nie wiadomo :-))

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 9. Data: 2003-09-16 21:43:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Sep 2003, Karol wrote:
    [...o przedawnieniu...]
    >+ Z duzym prawdopodobienstwem, ze nic nie wskóra co opisales ponizej.

    :)
    Ale "stan faktyczny" IMHO jest jaki jest.
    I po drugiej stronie też: jak nie ma dowodów że "starał się
    ściągnąć ale się nie da" to z przychodów też sobie "skreślić"
    na straty nie bardzo może :)

    [...]
    >+ Bo w podatkach nigdy nic nie wiadomo :-))

    A prawda, prawda :)
    [...]
    pozdrowienia, Gotfryd