    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy ksiegowac fakture?
    Date: Sat, 13 Mar 2004 00:13:46 +0100

    On Fri, 12 Mar 2004, adalda wrote:

    >+ Gotfryd Smolik news wrote:
    >+ >
    >+ > Ykhm... czy ty może z podatków szkoliłaś się na .prawo i to
    >+ > u kogoś *przekonująco* przemawiającego ?
    >+ > Wydaje mi się że miałem przyjemność widzieć już tak stanowcze
    >+ > postawienie sprawy ;> ! (tej konkretnie :))
    >+ > A ustawodawca tak głupio zapisał w ustawie, że chcąc nie chcąc
    >+ > wychodzi iż metoda kasowa jest *podstawowa*.
    [...]
    >+ A jednak memoriał: ) Możemy o tym podyskutować odrębnie. Od wieki
    >+ wieków - na ile pamiętam - tak było

    O ile wiem - nigdy. Ale być może takie okresy występowały.

    >+ i na ile się orientuję w Unii tez
    >+ obowiązuje memoriał. Nie wchodzę w poszczególne przypadki oczywiście typu
    >+ np. opłaty sądowej.
    >+ Wyobrażasz sobie memoriał przychodowy a kasowy w kosztach??
    >+ Sodoma i gomora: (

    Weź ty ustawę, przeczytaj powoli i dokładnie.
    Powołałaś się na art. 10 (przychody) a pominęłaś to co NALEZY przeczytać.
    Szczególnie art. 22 (a który by inny :)) punkty 4, 5 i 6.

    Streszczenie "dla opornych" (bez urazy, ale nie każdy czytający
    długaśną dyskusję ma chęć jeszcze po paragrafach szukać - no
    to przypomnę "4 all"):
    .4 Zasadą jest kasa
    .5 Prowadzący PK muszą stosować memoriał
    .6 Prowadzący KPiR *pod warunkiem* mogą prowadzić wg .5

    Co do "Sodomy i Gomory" - polecam zatrudnienie groups.google.pl,
    -> zaawansowane i zatrudnienie automatu zeby znalazł którąś
    z "wojen religijnych" pt. "lepsza kasa czy memoriał" :]
    A osoby zeznające że liczą koszty kasowy pisały nie dalej niż
    dwa-trzy tygodnie temu (pamiętam :)).

    Krótko: owszem, wolno prowadzić "kasę".

    >+ >>+ a memoriałowa - tz. ujmuje się wszystko nie w momencie zapłaty a w
    >+ >>+ momencie wpływu dokumentu, niezaleznie od jego zapłaty.
    >+ >
    >+ > Pozwolisz ;) że się nie zgodzę ?
    >+ > Otóż przy KPiR zasadą jest uznanie kosztu *w dacie zdarzenia*.
    [...]
    >+ -- Jak wyżej - możemy porozmawiać nie jako wątek odliczenia Vat- przez
    >+ pytającego: )

    Zakładałem że skoro *ty* zwracałaś uwagę na rozróżnienie "księgowanie/
    prowadzenie ewidencji" to mam prawo w ciemno założyć iż założysz że
    osoba protestująca przeciw twemu stanowiku zauważy ten drobiazg ;)

    >+ Doprecyzuję -ujmuje się /wpisuje/ dokument wg jego daty.

    Napisałaś wyraźnie: "w dacie wpływu dokumentu". Z powodu jak wyżej
    miałem prawo oczekiwać że wiesz co piszesz :]

    Nadto co zaznaczyłem KPiR może być prowadzona (po stronie
    kosztów) ZARÓWNO w dacie wpływu dokumentu co jest "zasadą pierwotną"
    (z zastrzeżeniem konieczności sporządzania dokumentu zastępczego
    jeśli w niektórych przypadkach nie ma oryginału a jest wyjątek od
    zasady "wpisu z datą otrzymania" - np. wg par. 16) jak i w dacie
    zdarzenia gospodarczego (w oparciu o par. 30 lub 31). Oczywiście
    istnienie dwu "form memoriału" nie wyklucza metody kasowej.

    Ja nie podważam tego jak ty ujmujesz.
    Protestuję tylko i wyłącznie wyzierającego z formy w której piszesz
    post przekonania że tak jak ty robisz to jest *jedyna poprawna*
    forma prowadzenia KPiR.
    Moim zdaniem nie jest i tyle :) !

    I fakt że NIE WIEMY *jak* prowadzi księgę pytający musi być powodem
    sporej ostrożności, bo można głupoty napisać. Chyba ci się to
    właśnie udało - ze stanowiskiem jakoby *nie* dało się kosztów
    wpisywać kasowo :)

    >+ Zdarzeniem jest np. sprzedaż materiału a faktura - poza pewnymi
    >+ wyjątkami

    Primo: owe wyjątki występują. Ale ich się czepiał nie będę :)

    >+ - nie jest wystawiana przed jego wydaniem.

    Ale może być wystawiona PO.

    >+ Z reguły to się pokrywa - uznanie kosztu i zapis dokumentu w księdze.

    Kosztu czy przychodu ?? Czy nie zaczęłaś pisać chaotycznie ? ;)
    (dla jasności: mi się to zdarza. Ale wiem że tak bywa :])

    >+ Data faktury uznawana
    >+ jest jako "zdarzenie" gdzyż wtedy nastapiło przeniesienie właśności - co do
    >+ zasady oczywiście, nie wchodzę w niuanse.

    A właśnie owe "niuanse" są istotne - i tyle. Istotne są że JEŚLI
    taki niuans wystąpi to trzeba umieć odpowiedzieć JAK w danej
    firmie zalicza się przychód: z datą zdarzenia czy z datą dokumentu
    ("ale nie później niż miała być wystawiona" !). I jak ktoś (np.
    pytający) tego nie wie - to nieświadomość iż MOŻE być taka różnica
    MOŻE spowodować *błędną* interpretację.
    Cóż, wydawałoby się że zaliczenie przychodu nie zależy od tego
    czy ktoś jest VATowcem albo od tego czy VATman wystawia f-rę
    czy rachunek. A najwyraźniej takie "wydawanie się" może być
    błędne :] !

    [...]
    >+ zakazane jest dozwolone. Więc jeśli jakaś zasada daje jakieś prawo, to z a
    >+ w s z e mogę to robić - chyba że jednoznacznie zostanie określony wyjątek:

    Wybacz.
    Dla mnie "zawsze" znaczy "zawsze".
    "zawsze chyba że" znaczy "zawsze chyba że" - i jak ktoś pisze *tylko*
    "zawsze" to uważam iż należy to rozumieć DOSŁOWNIE.
    JEŚLI istnieje wyjątek - to NIE ZAWSZE.
    Ja rozumiem że są różne logiki na tym świecie, ale w zakresie prawa
    SN często przytacza zasadę pierwszeństwa interpretacji językowej :)
    i tego staram się trzymać.
    Krótko mówiąc: ustawodawca nie stosuje zbyt często ;) określenia
    "zawsze". I chyba też nie powinniśmy opisując przepisy które NIE
    ZAWSZE działają tak samo !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)