    From: "thomasson op pl" <t...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kiedy rachunek? - zbieram opinie do pytania do US
    Date: Tue, 12 Aug 2003 00:28:41 +0200

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.56.0308112105350.-99455163@k6-2.port
    ezjan.zabrze.pl...
    > [...]

    > Na początek - gratuluję dobrego samopoczucia :), choć zeznaję
    > że chyba na klienta mało bym się nadawał ;) Znaczy: u ciebie
    > w okolicy "kawiarenkarze" nie zastanawiają się czy *w ogóle*
    > ktoś będzie chciał przyjść ??

    Zastanawiają się. Konta mają być zamykane, żeby nie tworzyły się martwe oraz
    żeby nie było szturmu ludzi, którzy będą chcieli wykorzystać swoje stare
    konta. Nie byłoby wtedy bieżących wpływów, a byłyby wydatki. Poza tym
    klienci będą szybciej wykorzystywać zakupiony kredyt, co może skutkować
    zwiększeniem obrotów - nie będą zostawiali kredytu na za dwa tygodnie, bo za
    dwa tygodnie kupią nowy. Nie chciałbym wchodzić w sferę rozważań, czy wtedy
    klienci w ogóle przyjdą. To już nie należy do tematu planuje się, że
    pieniądze przepadną. Jeżeli nazwie się to odpowiednio i nie będzie zarzutów
    z przywołanego niżej art. 385 K.C. i innych to zapis wejdzie w życie. Jeśli
    nie, to nie. Pytanie do otrzymujących z pracy bony, czy bony są ważne
    wiecznie? Historia trochę inna, ale zasady podobne.

    [...]
    > Art. 385 [3]. W razie wątpliwości uważa się, że nie dozwolonymi
    > postanowieniami umownymi są te, które w szczególności:
    > 12) wyłączają obowiązek zwrotu konsumentowi uiszczonej zapłaty za
    > świadczenie nie spełnione w całości lub części, jeżeli konsument
    > zrezygnuje z zawarcia umowy lub jej wykonania,
    > ------

    Chyba jest niedobrze :)

    > FYI: K.C. to AFAIK nie jedyna ustawia "biorąca w ochronę" konsumentów,
    > ale na twój przypadek IMHO wystarczy ;)

    Trzeba się będzie zastanowić, jak sformułować zapisy z klientami, żeby było
    ok. Np. umożliwienie korzystania z usług kawiarenki przez okres od ... do
    ... w czasie nie dłuższym niż np. 2h. Widzę, że z tym trzeba będzie uderzać
    do prawnika.

    > Fakturę. To jest podyktowane przepisami VAT, nie chce mi się
    > szukać ale oglądałem nie dalej jak tydzień temu.
    > Sądzę że rachunku ten zapis nie dotyczy !

    Może i nie, teraz sam nie jestem pewien. W wymienionych przeze mnie
    momentach (bez przypadków szczególnych) powstaje obowiązek podatkowy, a
    człowiek zajmujący się kasami fiskalnymi tłumaczył mi, że jest to również
    moment wystawienia paragonu fiskalnego. Przepraszam za wprowadzenie w błąd.
    Paragon fiskalny jest rachunkiem tylko potocznie dla nieznawców. Na tej
    grupie, szczególnie, każdy z wyrazów znaczy coś innego :)

    > ...i bez wynagrodzenia. AFAIK to się nazywa "depozyt nieprawidłowy"
    > i od niedawna objęte jest PCC:

    Prawnikiem nie jestem, ale podpada mi to pod "odmianę" depozytu
    nieprawidłowego.
    http://wiem.onet.pl/wiem/0112fa.html
    i wychodziłoby na to, że podział na deponowanie środków na zakup usług,
    rzeczywiście pociągnie za sobą PCC

    > +++++++
    > Art. 1. 1. Podatkowi podlegają:
    > j) umowy depozytu nieprawidłowego,
    > ------
    tak, tutaj można znaleźć ustawę
    http://firma.onet.pl/bap/teksty/090900a.htm

    > Do rozważenia jest, czy może on mieć zastosowanie łączne z VAT,
    > w tym znaczeniu - że skoro *najpierw* jest depozyt a *później*
    > usługa to mogą to być dwie oddzielne operacje.
    [...]

    Dajmy na to, że umowa jest tak skonstruowana, że w świetle prawa pieniądze
    mogą przepadać - sądzę, że to jest do zrobienia. Jeśli wtedy rzeczywiście
    będzie podział na depozyt i usługę, to VAT obejmie tylko usługę, a PCC
    uszczknie depozyt (zakładając, że depozyt to nie wpłata na konkretną usługę,
    a utworzenie konta) :(

    > ...wg twojej propozycji: "...albo i nie..." ;>

    Nazwę to gotowością świadczenia usługi :). Zakład ubezpieczeń (trochę z
    innej bajki) zapewnia nam ochronę ubezpieczeniową. Ja przez całą dobę
    czuwam, żeby kawiarenka działała. Utrzymuję ją m.in. dla klienta, który
    założył sobie konto i w każdej chwili może sobie przyjść i skorzystać z
    kawiarenki. To tylko przykład tego, co klient w zamian otrzymuje. Oddam to
    pod rozwagę prawnika, ale najpierw sam muszę zrobić burzę mózgu.

    [...]
    > A usługa bardzo "zawężona" nie będzie (mam na myśli że w tej
    > sameg grupie klasyfikacji), [...] - chodzi o wyklucznie
    > z twojego zdania "zawężenia możliwości do usługi" - IMHO go nie
    > ma, bo tak i tak będzie to usługa "komputerowa".

    Miałem nadzieję, że taka będzie odpowiedź USu- " jako usługi należące do
    jednej grupy" ..., bo przedpłatę można będzie potraktować jako zaliczkę na
    poczet usługi. Jeśli uda się potraktować przedpłatę na różne usługi jako
    zaliczkę, a nie depozyt, to lepiej traktować to jak zaliczkę. Ale jak
    podatkowo rozliczyć zaliczkę na usługie opodatkowane różnymi stawkami
    podatku VAT? Nie wiedząc, jakie usługi zostaną wykorzystane. Przyznam, że to
    sytuacja hipotetyczna, bo na razie wszystko jest na 22% i należy do usług
    komputerowych.

    > Powiem tak: sądzę że do tego punktu rozważań nie da się dojść,
    > a to na podstawie art. 2.1. UoPDoOF (i chyba podobnie do VAT):
    > +++++++
    > Art. 2. 1. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
    > 4) przychodów wynikających z czynności, które nie mogą być przedmiotem
    > prawnie skutecznej umowy,
    > -------
    [...]
    > pozdrowienia, Gotfryd

    Planuje się, aby wszystko było zgodne z prawem :) Co nie będzie, nie
    wejdzie w życie. Historia nie umrze śmiercią naturalną, jeszcze w tym roku
    kawiarenka będzie szła pełną parą :) Jeszcze sprawę przemyśliwam, dzięki za
    konkretną krytykę przedstawionych przeze mnie zamysłów. Poczułem się
    zdruzgotany, ale uśmieszki powodują, że przyjmuję to sam z uśmiechem ;)

    Thomasson