  • 1. Data: 2003-06-03 20:39:09
    Temat: Re: Kilometrówka, a VAT
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Odpowiedź znalazłem sam, ale może innym przyda się informacja. Otóż kiedy
    kwota "kilometrówki" z samochodu osobowego obliczona wg przebiegu pojazdu
    wynosi "A", zaś suma faktur wynosi :
    a)F-ry, z których nie można odliczyć VAT-u - wartość brutto = "B" (np.
    benzyna)
    b)F-ry, z których można odliczyć VAT - wartość netto = "C" i wartość VAT =
    "D" (np. naprawy, części, oleje itp)

    i jeśli "C" > od "A" - to nie ma przeciwwskazań do odliczenia całości "D"
    mimo istnienia tej nierówności.
    Umożliwia to art. 25 ust. 2 p. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.
    Wprawdzie art. 25 ust. 1 pkt 3 stanowi, że :

    Art. 25. 1. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje
    się do nabywanych przez podatnika:

    3) towarów i usług, którymi rozporządzono w sposób nie pozwalający na
    zaliczenie poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w
    rozumieniu przepisów o podatku dochodowym,

    ale ust. 2 tegoż artykułu 25 w p. 3 określa wyjątki , i m.in. poniższy :

    2. Przepis ust. 1 pkt 3 nie dotyczy:

    3) części wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania
    przychodów z powodu przekroczeń norm w rozumieniu przepisów o podatku
    dochodowym,

    Przykład : Kilometrówka w styczniu wyniosła 200,- pln. W tymże styczniu
    oprócz benzyny kupiono oleje, opony zimowe, naprawiono wydech itp itd tak,
    że suma kosztów (nie licząc benzyny) wyniosła netto 1000,- pln, VAT 220,-
    PLN.

    W takim przypadku w ciężar kosztów księgujemy 200,- pln, zaś odliczamy VAT
    ze wszystkich (poza benzyną) faktur w kwocie 220,- pln.

    Jeśli kogoś zanudziłem sprawą oczywistą - przepraszam.

    Jeśli komuś informacja przyda się - będzie mi miło.

    Jeśli mylę się - proszę o sprostowanie.

    AR