    From: jureq <j...@X...to.z.adresuX.op.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Komputer osobisty w koszty DG - formalności
    Date: Tue, 22 Mar 2005 14:28:16 +0100

    Al Araf wrote:

> [...]
    > Mam swój prywatny komputer domowy, kupiony przed rozpoczęciem DG,
    > który wykorzystuję do prowadzenia DG.
    > Jest to komputer leciwy, Celeron 500, niewielki dysk, monitor i
    > drukarka Xerox p8e, więc wartość zestawu z pewnością nie przekracza
    > 3500zł. Jeżeli dobrze rozumiem, cały zestaw mogę potraktować to jako
    > jednorazowy odpis, nic nie amortyzuje i nic nie wpisuję do Ewidencji
    > Środków Trwałych. W jaki sposób mogę wycenić wartość tego zestawu, czy
    > mogę to zrobić "na oko", czy w jakiś oficjalny sposób (nie mam żadnej
    > faktury, czy cennika dla tego zestwu ani poszczegónych części)?

    Wprost przeciwnie: wpisujesz do EŚT i amortyzujesz ednorazowo. Do KPiR
    wpisujesz amortyzację. Inaczej się nie da. Jeśli nic się przez ostatnie
    lata nie zmieniło to masz dwa wyjścia:
    1. Masz dokumenty zakupu i wtedy wartość = cena zakupu brutto. Wiem, że
    to dziwnie brzmi ale ustawodawca nie przewidział, że obecna rzeczywista
    wartość jest wielokrotnie niższa
    2. Nie masz dododów zakupu: wyceniasz sam wg cen z grudnia ubiegłego
    roku. Najlepiej robisz "protokól wyceny". Dobrze jest mieć i trzymac
    jakieś podkładki np ogłoszenia z Anonsów, cenniki itp.

    > Jakie papiery muszę do tego przygotować/wypełnić?
    > Jak wpisać to do ksiąg? Rozumiem, że wpisuję to tylko do do KPiR kol.
    > 14 pozostałe wydatki (do rejstru VAT nic nie wpisuję, bo VATu nie
    > wezmę z "kosmosu").
    > Co wtedy wpisuje się w danych kontrachenta, przecież nie pochodzi to z
    > żadnej firmy, tylko jest mój prywatny?

    Wpisujesz amortyzację w rubryce 14. Kontrahent - puste, Nr dokumentu to
    numer pozycji w EŚT.