  • 1. Data: 2004-02-09 13:54:04
    Temat: Komputer w koszty
    Od: "Gąska Balbinka" <m...@p...onet.pl>

    Prowadzę DG (KPiR+VAT) - produkcja komputerów. Potrzebuję teraz słożyc
    komputer na potrzeby mojej firmy. Cena netto będzie mniejsza niż 2000.
    Lepiej amortyzowac czy od razu w koszty, bo nie wykluczone że np za rok go
    sprzedam i cena sprzedaży na pewno będzie mniejsza niż cena zakupu, bo
    wiadomojak części komputerowe leca w dół.
    Pozdrawiam
    Adam

  • 2. Data: 2004-02-09 15:27:35
    Temat: Re: Komputer w koszty
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Gąska Balbinka wrote:

> [...]
    > sprzedam i cena sprzedaży na pewno będzie mniejsza niż cena zakupu, bo
    > wiadomojak części komputerowe leca w dół.

    Ja bym go jednorazowo...

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-02-09 17:25:34
    Od: "modina" <m...@m...and.pl>

    > Ja bym go jednorazowo...

    Ale co byś jednorazowo? Chyba tylko robociznę.
    Bo przeca części do tego kompa kupił na fakturę i zapewne wrzucił już raz w
    koszty, jako zakup towarów handlowych i materiałów (kol.10 KPiR).

    Tomek

  • 4. Data: 2004-02-09 20:31:45
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Feb 2004, modina wrote:

> [...]
    >+ > Ja bym go jednorazowo...
    >+
    >+ Ale co byś jednorazowo? Chyba tylko robociznę.

    Sprzeciw :)

    >+ Bo przeca części do tego kompa kupił na fakturę i zapewne wrzucił już raz w
    >+ koszty, jako zakup towarów handlowych i materiałów (kol.10 KPiR).

    Jeśli chce go uznać za ST to nie ma innej metody: musi ująć
    w EST i amortyzować jednorazowo :)
    Nie wiem czy dobrze kombinuję, ale IMHO powinien "wyjąć" z kol 10.
    kwoty zakupów (in minus, dowód księgowy: protokół prosukcji środka
    trwałego) i ponownie wpisać w kol. 14 :> w tym samym lub
    nastepnym miesiącu (dowód księgowy: nr EST).

    Przyjmuję protesty i reklamacje, a takoż uwagi że ma miejsce
    "uchybienie mniejszej wagi" jak wpisze w 1 kol. tę samą
    kwotę in minus w 10 i in plus w 14 ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-02-09 21:20:31
    Od: "modina" <m...@m...and.pl>

    > Sprzeciw :)

    A ja się nie sprzeciwiam Twemu sprzeciwowi, bo nie chcę się narażać na
    prosukcję, czy jaką inną wiwisekcję:)

> [...]
    >
    > Przyjmuję protesty i reklamacje, a takoż uwagi że ma miejsce
    > "uchybienie mniejszej wagi" jak wpisze w 1 kol. tę samą

    Ja patrzę na to jak prosty podatnik, który nie lubi się zaharowywać za
    bezdurno.
    Dlatego nie wiem co by Gąska na tym zyskał, prócz dodatkowej roboty?
    W jego przypadku (produkcja komputerów), to tak, jakbym miał własny las i
    martwił się o rachunek za drewno do kominka.
    Dlatego trochę podejrzewam, że Gąska nie miał na mysli niczego wyjmować, ale
    odliczyć owszem.
    Gąska - rękę na serce - i zeznawaj, jak to planowałeś?

    Pozdrawiam
    Tomek

  • 6. Data: 2004-02-09 22:08:35
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Feb 2004, modina wrote:
    [...]
> [...]
    >+ > Sprzeciw :)
    >+
    >+ A ja się nie sprzeciwiam Twemu sprzeciwowi, bo nie chcę się narażać na

    Wolno ci :)

> [...]
    >+ >
    >+ > Jeśli chce go uznać za ST to nie ma innej metody: musi ująć

    Podważasz to powyżej ?

> [...]
    >+ > trwałego) i ponownie wpisać w kol. 14 :> w tym samym lub
    >+ > nastepnym miesiącu (dowód księgowy: nr EST).

    Powiem dokładniej: sam tak zrobiłem. Po komentarzach na grupie,
    zdaje się m.in. Orki (jeśli ci to coś mówi).

    >+ > Przyjmuję protesty i reklamacje, a takoż uwagi że ma miejsce
    [...]
    >+ Ja patrzę na to jak prosty podatnik, który nie lubi się zaharowywać za
    >+ bezdurno.

    Dura lex, sed lex. Ustawodawca postanowił oddzielać towary handlowe
    od innych kosztów - i IMHO powinno to znaleźć odzwierciedlenie
    w księdze. Fakt że nie trzeba prowadzić magazynu jak na KP
    (bo wtedy "natychmiast by wyszło" że coś się nie bilansuje)
    nie znaczy iż (ustawodawca) zostawił pełną swobodę wpisywania
    co, gdzie i kiedy :)

    >+ Dlatego nie wiem co by Gąska na tym zyskał, prócz dodatkowej roboty?

    Zgodność dokumentu ze stanem faktycznym. To, że znajdujacy się
    w komputerze były towar handlowy jest ujawniony a nie "zniknął" :)

    >+ W jego przypadku (produkcja komputerów), to tak, jakbym miał własny las
    >+ i martwił się o rachunek za drewno do kominka.

    Jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie"... :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-02-10 07:27:26
    Od: "Gąska Balbinka" <m...@p...onet.pl>

    > Gąska - rękę na serce - i zeznawaj, jak to planowałeś?
    >
    > Pozdrawiam
    > Tomek

    W sumie to tak:
    - mam faktury na części
    - składam z tego blaszaka i powstaje komputer
    - jest do niego protokół złożenia - jakie części z jakiej f-ry itd
    - wrzucam to jako środek trwały i odliczam jednorazowo
    I tak to kombinowałem ale nie wiem czy to tak można
    Pozdrawiam
    Adam

  • 8. Data: 2004-02-10 08:06:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Feb 2004, Gąska Balbinka wrote:
    [...Tomek...]
    >+ > Gąska - rękę na serce - i zeznawaj, jak to planowałeś?
    [...]
    >+ W sumie to tak:
    >+ - mam faktury na części

    OK.
    Czy te faktury zostały wpisane w zakupy towarów handlowych ?
    Zakładam optymistycznie że w koszty inne NIE zostały wpisane :),
    bo podstaw nie było.

> [...]
    >+ - wrzucam to jako środek trwały i odliczam jednorazowo
    >+ I tak to kombinowałem ale nie wiem czy to tak można

    Nie widzę przeciwwskazań. Pod warunkiem "wyjęcia" owego kosztu
    z towaru handlowego (jeśli tam był wpisany): to co w protokole
    "idzie w ST" musi być jakoś wyciągnięte z kosztów zakupów towarów
    handlowych, w zamian pojawi się w "kosztach innych".

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 9. Data: 2004-02-10 08:46:35
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > "idzie w ST" musi być jakoś wyciągnięte z kosztów zakupów towarów
    > handlowych, w zamian pojawi się w "kosztach innych".

    Ja mysle, ze mozna prowadzac taka dzialanosc po prostu kupic nowe czesci
    i zlozyc maszyne we wlasnymzakresie - po prostu.

    No chyba ze jakies takie zalegaja, ktore sie nie chca sprzedac...

    Boguslaw

  • 10. Data: 2004-02-10 10:54:41
    Od: "modina" <m...@m...and.pl>

> [...]
    > - wrzucam to jako środek trwały i odliczam jednorazowo
    > I tak to kombinowałem ale nie wiem czy to tak można

    Czyli jest dokładnie tak, jak myslałem:-))

    1. Masz faktury na części, więc je zaksięgowałeś (zapewne w kol.10.) - czyli
    już raz odliczyłeś ich koszt.
    2. Składasz kompa i możesz okreslić jego wartość, bo znasz ceny z faktur za
    części.
    3. Robisz protokół wytworzenia ŚT.
    4. Wrzucasz ST w rejestr ST i amortyzujesz jednorazowo

    Źle to wykombinowałeś, bo w ten sposób drugi raz wrzucasz w koszty te same
    części, które raz już wrzuciłeś przy księgowaniu faktur zakupu.

    Możesz zrobić tylko tak, jak napisał Gotfryd, czyli zminusować koszt częsci
    uzytych do wytworzenia tego ŚT i dopiero wtedy go amortyzować.
    Matematycznie nie zyskasz na tym ani złotówki, a tylko sie narobisz przy
    księgowaniu. Ale za to pod względem formalnym wszystko będzie correct.

    Byc może będziesz mógł doliczyć do wartości ŚT koszt robocizny przy jego
    złożeniu, ale nie wiem jak to zrobić (być może też protokołem). Wtedy
    matematycznie będziesz do przodu o koszt tej robocizny, która wejdzie Ci w
    koszty amortyzacji. I właśnie to miałem na mysli pisząc pierwszego posta,
    który wywołał taki gwałtowny sprzeciw Gotfryda:-)

    Pozdrawiam
    Tomek