  • 1. Data: 2012-03-22 12:38:28
    Temat: Konto dla syna a podatki
    Od: Jacek <n...@g...com>

    Syn ma 17 lat i chcemy z żoną założyć mu konto i okresowo wpłacać tam
    jakieś kwoty, aby miał za kilka lat jakieś środki na potrzeby studiów itp.
    Czy w związku z wpłatami nie wpadniemy w jakąś pułapkę typu podatek od
    darowizny czy coś w tym stylu?
    Jacek

  • 2. Data: 2012-03-22 15:09:58
    Temat: Re: Konto dla syna a podatki
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/22/2012 6:38 AM, Jacek wrote:
> [...]
    > jakieś kwoty, aby miał za kilka lat jakieś środki na potrzeby studiów itp.
    > Czy w związku z wpłatami nie wpadniemy w jakąś pułapkę typu podatek od

    dopoki jest na waszym utrzymaniu to nie. Obowiazek utrzymania go jest w
    KRIO.
    Jak podejmie prace to juz tak.
    Przy czym macie dwie opcje, aby dalej nie zapłacić podatku. Kwota
    9637 zl liczona jako suma darowizn z ostatnich 5 lat jest dalej
    zwolniona i nie trzeba biegac po USach. TO daje jakies 160 zł miesiecznie.
    Poniewaz jest was dwoch ty i zona, a limit jest na darowizny od danej
    osoby, to mozecie to podwoic. To wam daje 320 zl, ktore mozecie mu dawac
    miesiecznie bez jakiejkolwiek papierkologi.
    Jak chcecie wiecej to wowczas po kazdem przelewie chlopak pakuje druczek
    sd-z2 do koperty i wysyla do US. Szlag ich trafi.

    Dopoki studiuje i nie pracuje mozecie sie nie przejmowac.

  • 3. Data: 2012-03-22 15:11:38
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-03-22, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:

    [...]

    > Jak chcecie wiecej to wowczas po kazdem przelewie chlopak pakuje druczek
    > sd-z2 do koperty i wysyla do US. Szlag ich trafi.

    Ale dopiero jak przekroczą limit. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 4. Data: 2012-03-22 15:16:04
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W dniu 2012-03-22 15:09, witek pisze:

    > dopoki jest na waszym utrzymaniu to nie. Obowiazek utrzymania go jest w
    > KRIO.
    > Dopoki studiuje i nie pracuje mozecie sie nie przejmowac.
    Dzięki za szybką odpowiedź.
    Czytam ustawę o pod. od spadków i darowizn i już mnie zęby od tego bolą ;-)
    Na jaką podstawę mamy się z żoną powoływać w razie czego? (syn będzie
    się jeszcze uczył/studiował min 6 lat).
    Jacek

  • 5. Data: 2012-03-22 15:35:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Mar 2012, Wojciech Bancer wrote:

    > On 2012-03-22, witek <w...@g...pl.invalid> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale dopiero jak przekroczą limit. :)

    AFAIR całkiem niedawno była dyskusja z której wynikło że niekoniecznie.
    Chodzi o to, że "powiadomienie US" pociaga za soba skutek uboczny
    w postaci startu terminu przedawnienia podatkowego - w przeciwnym
    razie przedawnienie biegnie od momentu kiedy "podatnik powoła się
    przed US".
    Jak za 20 lat ktos wpadnie na pomysł żeby "wyliczyc" syna za co
    to on sobie samochod kupił, to kwitki (również te "podprogowe")
    będa jak znalazł :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2012-03-22 15:42:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Mar 2012, witek wrote:

    > dopoki jest na waszym utrzymaniu to nie. Obowiazek utrzymania go jest w KRIO.
    > Jak podejmie prace to juz tak.

    IMVHO trzeba by jeszcze dodac, że to zależy od kwot.
    Jesli "na studia", to IMVHO to co piszesz ujdzie bez problemu.
    Ale z drugiej strony nie tylko dorosły syn, ale i mocno małoletnie
    dziecko może otrzymać darowiznę lub spadek, i to niekoniecznie
    w formie załatwionej notarialnie.
    Jesliby więc miałyby to być kwoty "i jeszcze cos zostanie na start",
    to wszystko co piszesz dalej:

    [...]
    > Jak chcecie wiecej to wowczas po kazdem przelewie chlopak pakuje druczek
    > sd-z2 do koperty i wysyla do US. Szlag ich trafi.

    ...może mieć i zastosowanie mimo, że jest w stanie się sam utrzymywać :D

    > Dopoki studiuje i nie pracuje mozecie sie nie przejmowac.

    W sumie do tego piję - sadzac z pytania, Jacek nie miał na mysli
    jakichs bajonskich sum, więc wyszłoby tak jak piszesz, ale jakby
    tak kto chciał to zastosować do szesciocyfrowych kwot (*łacznie*
    szesciocyfrowe mam na mysli, niby dużo, ale jak się na 6 lat
    rozłoży...), to raczej powinien się liczyć z możliwa interwencja
    US i wtedy KRiO na wiele się nie zda.
    A "jakies kwoty" mozna dosc różnie rozumieć :D

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2012-03-22 15:50:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 22 Mar 2012, Jacek wrote:

> [...]
    > Na jaką podstawę mamy się z żoną powoływać w razie czego? (syn będzie się

    Odwrócić logikę.
    Kilka razy wypowiadał się w tej kwestii (kiedys) SN, pózniej NSA:
    przepisy podatkowe nie tworza "zdarzeń".
    Zdarzenia klasyfikuje się na podstawie prawa cywilnego, dopiero to co
    wyszło opodatkowuje się wg przepisów podatkowych.

    Witek Ci zapodał - KRiO:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,4,9,9,215,,,us
    tawa-z-dnia-25021964-r-kodeks-rodzinny-i-opiekunczy.
    html
    (a co myslałes, że jedna ustawę przeczytasz i będziesz mógł sobie
    bykiem leżeć? ;))
    Czytasz art.27, 87, 128, 133 i który tam Ci jeszcze spasuje... ;)
    (a art.135 zawiera zastrzeżenia o których pisałem do "witka")

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2012-03-22 17:16:13
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/22/2012 9:11 AM, Wojciech Bancer wrote:
    > On 2012-03-22, witek<w...@g...pl.invalid> wrote:
    >
    > [...]
    >
    > Ale dopiero jak przekroczą limit. :)

    i tak i nie.
    dopoki nie przekrocza limitu nie musza, ale moga.

    jak beda czekac, az przekrocza limit, wowczas nawet podarowanie cukierka
    rodzi obowiazek podatkowy.
    Moga sobie ten limit zostawic na cos innego i od poczatku zglaszac
    darowizny.

  • 9. Data: 2012-03-22 17:20:38
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/22/2012 9:16 AM, Jacek wrote:

    > Dzięki za szybką odpowiedź.
    > Czytam ustawę o pod. od spadków i darowizn i już mnie zęby od tego bolą ;-)

    to jest bardzo fajna i czytelna ustawa. czyta sie ja z przyjemnoscia do
    poduszki.

    > Na jaką podstawę mamy się z żoną powoływać w razie czego? (syn będzie
    > się jeszcze uczył/studiował min 6 lat).
    > Jacek

    na kodeks rodzinny i opiekunczy dopoki sie uczy.

    z podatkow przeczytaj art 4a, a potem 9. reszte sobie daruj.

  • 10. Data: 2012-03-22 17:28:37
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/22/2012 9:42 AM, Gotfryd Smolik news wrote:
    > A "jakies kwoty" mozna dosc różnie rozumieć

    to sie tak fajnie określa:

    "w danym środowisku, zwyczajowo przyjete".