  • 1. Data: 2013-07-25 12:39:37
    Temat: Kontrahent nie chce przyjąć duplikatu faktury
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    Witajcie.
    Jest taka sytuacja:
    firma sprzedaje do jednego ze swoich kontrahentów towary kilka razy w
    miesiącu. Wraz z towarem jedzie "WZ" a faktura później pocztą.
    W czerwcu okazało się że kupujący nie ma 3 faktur. Sprzedający
    potwierdził saldo rozrachunków w marcu, czy też w lutym (nie prowadzi
    pełnej księgowości).
    Teraz powstał problem, bo kupujący (spółka z pełną księgowością) nie
    chce słyszeć o duplikacie faktur z grudnia 2012 z bieżącą datą. Chcą,
    aby wystawić im faktury korygujące na zwrot towaru i wystawić nowe
    "normalne" faktury sprzedaży z datą z lipca. Główny księgowy kupującego
    twierdzi, że zamknęli bilans 2012 i zrobili sprawozdania i niczego nie
    będą korygować.
    Czy kupujący ma rację? Wydaje mi się, że prawidłowo by było, aby
    przyjęli duplikaty w zaksięgowali sobie w lipcu 2013. Nie muszą niczego
    zmieniać w bilansie 2012, bo duplikaty zaksięgują z datą otrzymania,
    czyli teraz.
    Jacek

  • 2. Data: 2013-07-25 12:49:25
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-07-25 12:39, Jacek pisze:
    Sprzedający
    > potwierdził saldo rozrachunków w marcu, czy też w lutym (nie prowadzi
    > pełnej księgowości).
    Dodam, że potwierdził saldo błędnie, gdyż nie były tam ujęte te feralne
    faktury
    Jacek

  • 3. Data: 2013-07-25 13:32:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 25 Jul 2013, Jacek wrote:

    > W dniu 2013-07-25 12:39, Jacek pisze:
    > Sprzedający
    > Dodam, że potwierdził saldo błędnie, gdyż nie były tam ujęte te feralne
    > faktury

    IMO zarzut jest bezzasadny.
    Skoro nie prowadzi PK, to nie rozlicza "kasy" (stanu obrotu pieniężnego),
    czyli "kasa" mogła mu się nie zgadzać, jego strata to jego strata
    i nic nikomu do tego, a rozliczenia robi tylko dla celów podatkowych
    wg PDoOF, ustawa o rachunkowości go nie zmusza do "zasad z PK", bo
    nie dotyczy.
    Faktury "nie było", bo jej nie dostał, prawda?
    Po tym wstępie czytamy art.22.6b tudzież .5d :D

    Co do meritum, zgadzam się z tym co piszesz, wydziwia.
    Kiedyś nie dostarczyłem f-r (zapomniałem wysłać) dużej firmie,
    ichnia księgowość posłała mnie na drzewo z pomysłem wciśnięcia
    tej "przestarzałej" f-ry, właśnie z powodu ktory podajesz :>
    (to też był przełom roku) i stwierdzili, że widać zgubiłem,
    więc mam wystawić duplikat ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2013-07-25 16:16:28
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    >W dniu 2013-07-25 12:39, Jacek pisze:
    > Sprzedający
    > Dodam, że potwierdził saldo błędnie, gdyż nie były tam ujęte te feralne
    > faktury

    No ale skoro potwierdził saldo błędne, to ktoś mu błędne dane do
    potwierdzenia wysłał. Czyli tak, jakbyście Wy również nie mili tych faktur
    wystawionych przed potwierdzeniem salda. Czy coś źle tu rozumiem?

  • 5. Data: 2013-07-25 16:41:05
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 25 Jul 2013 16:16:28 +0200, "Robert Tomasik"
    <r...@g...pl> wrote:

    >No ale skoro potwierdził saldo błędne, to ktoś mu błędne dane do
    >potwierdzenia wysłał. Czyli tak, jakbyście Wy również nie mili tych faktur
    >wystawionych przed potwierdzeniem salda. Czy coś źle tu rozumiem?
    Potwierdził saldo błędnie, nie błędne. Czyli rozumiem że sprzedawca
    wysłał poprawne saldo a kupujący błędnie potwierdził saldo - tzn
    potwierdził mimo braku zgodności w dokumentach kupującego.

    WAM

  • 6. Data: 2013-07-25 17:50:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "WAM" <n...@n...nopl.pl> napisał w wiadomości

    > Potwierdził saldo błędnie, nie błędne. Czyli rozumiem że sprzedawca
    > wysłał poprawne saldo a kupujący błędnie potwierdził saldo - tzn
    > potwierdził mimo braku zgodności w dokumentach kupującego.

    Poczekajmy, jak sie wypowie sam zainteresowany, co miał na myśli. Bo ja
    inaczej rozumiem jego wypowiedź, ale nie wykluczone, że to Ty masz rację. W
    każdym razie okoliczność wydaje mi sie mieć kluczowe znaczenie dla
    ewentualnej odpowiedzi, jaką mu ja lub ktoś inny udzieli.

  • 7. Data: 2013-07-25 20:31:38
    Temat: Re: Kontrahent nie chce przyj?? duplikatu faktury
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-07-25 17:50, Robert Tomasik pisze:
> [...]
    > rację. W każdym razie okoliczność wydaje mi sie mieć kluczowe znaczenie
    > dla ewentualnej odpowiedzi, jaką mu ja lub ktoś inny udzieli.
    Co do potwierdzenia salda to jest tak:
    Sprzedający ma KPiR a rozrachunki prowadzi "w zeszycie".
    Kupujący ma pełną księgowość i to on wysłał potwierdzenie salda.
    Sprzedający podpisał potwierdzenie bez wnikania w szczegóły, bo mu się
    "miej więcej zgadzało".
    Problem jest taki, że kupujący nie chce przyjąc teraz duplikatu faktur z
    2012 i zmusza sprzedającego, aby zrobił faktury korygujące na zwrot
    towaru i potem jeszcze raz "normalne" faktury sprzedaży. To mi się
    wydaje nieprawidłowe.
    Jacek

  • 8. Data: 2013-07-25 21:08:01
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    > 2012 i zmusza sprzedającego, aby zrobił faktury korygujące na zwrot
    > towaru i potem jeszcze raz "normalne" faktury sprzedaży. To mi się wydaje

    Sprzedający potwierdzając saldo potwierdził, że tamtych faktur nie było, to
    jak oni mają teraz zamknięty bilans przerabiać?

  • 9. Data: 2013-07-25 21:31:13
    Od: Jacek <s...@o...pl>

    W dniu 2013-07-25 21:08, Robert Tomasik pisze:
    > Sprzedający potwierdzając saldo potwierdził, że tamtych faktur nie było,
    > to jak oni mają teraz zamknięty bilans przerabiać?
    A po co mają przerabiać?
    IMO kupujący księgują duplikat w lipcu 2013 do VAT i kosztów oraz do
    zobowiązań i "po ptokach".
    Jacek

  • 10. Data: 2013-07-25 21:39:18
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > A po co mają przerabiać?
    > IMO kupujący księgują duplikat w lipcu 2013 do VAT i kosztów oraz do
    > zobowiązań i "po ptokach".

    A kiedy miało miejsce zdarzenie gospodarcze, którego dotyczy faktura?