    Date: Sat, 06 Aug 2011 16:38:38 +0200
    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kontrakt samozatrudnionego z jego spółką

    (06.08.2011 16:22), feat wrote:
    > Witam,
    >
    > Działam jako freelancer poprzez moją firmę - jest to jednoosobowa działalność
    > gospodarcza, nazwijmy ją MD (moja działalność).
    >
    > Wraz z partnerem biznesowym chcemy założyć spółkę zoo (nazwijmy ją MS - moja
    > spółka).
    >
    > Pytanie: czy MD może być podwykonawcą MS? Powiedzmy, że spółka podpisuje umowę
    > na wykonanie usługi za 1000. Podnajmuje do wykonania usługi MD, która wystawia
    > fakturę również na 1000. W efekcie spółka nie przynosi żadnych zysków, a co za
    > tym idzie, nie płaci podatku.

> [...]

    Jest to zgodne z prawem, jednakże dość niebezpieczne, a poza tym bez sensu.

    Bez sensu, bo co z tego że MS nie zapłaci podatku, skoro MD zapłaci
    podatek taki sam lub większy.

    Niebezpieczne, bo to jest transakcja między podmiotami powiązanymi. Co
    za tym idzie, US podczas kontroli MD może dojść do wniosku że transakcja
    za 1000zł jest w rzeczywistości warta 10.000zł, więc MD będzie musiał
    zapłacić PIT od tych 10.000zł. Co nie oznacza że automatycznie MS będzie
    mogła zwiększyć koszty do 10.000zł.

    Albo odwrotnie, US podczas kontroli MS uzna że transakcja za 1000zł w
    rzeczywistości warta była 100zł, więc wyrzuci MS 900zł z kosztów. Co nie
    oznacza że równocześnie MD będzie mógł sobie skorygować sobie przychody
    o te 900zł.

    p. m.