  • 1. Data: 2011-08-06 14:22:29
    Temat: Kontrakt samozatrudnionego z jego spółką
    Od: " feat" <f...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    Działam jako freelancer poprzez moją firmę - jest to jednoosobowa działalność
    gospodarcza, nazwijmy ją MD (moja działalność).

    Wraz z partnerem biznesowym chcemy założyć spółkę zoo (nazwijmy ją MS - moja
    spółka).

    Pytanie: czy MD może być podwykonawcą MS? Powiedzmy, że spółka podpisuje umowę
    na wykonanie usługi za 1000. Podnajmuje do wykonania usługi MD, która wystawia
    fakturę również na 1000. W efekcie spółka nie przynosi żadnych zysków, a co za
    tym idzie, nie płaci podatku.

    Czy jest to zgodne z prawem?

    Dziękuję z góry.

  • 2. Data: 2011-08-06 14:38:38
    Temat: Re: Kontrakt samozatrudnionego z jego spółką
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.08.2011 16:22), feat wrote:
> [...]
    > fakturę również na 1000. W efekcie spółka nie przynosi żadnych zysków, a co za

    Jest to zgodne z prawem, jednakże dość niebezpieczne, a poza tym bez sensu.

    Bez sensu, bo co z tego że MS nie zapłaci podatku, skoro MD zapłaci
    podatek taki sam lub większy.

    Niebezpieczne, bo to jest transakcja między podmiotami powiązanymi. Co
    za tym idzie, US podczas kontroli MD może dojść do wniosku że transakcja
    za 1000zł jest w rzeczywistości warta 10.000zł, więc MD będzie musiał
    zapłacić PIT od tych 10.000zł. Co nie oznacza że automatycznie MS będzie
    mogła zwiększyć koszty do 10.000zł.

    Albo odwrotnie, US podczas kontroli MS uzna że transakcja za 1000zł w
    rzeczywistości warta była 100zł, więc wyrzuci MS 900zł z kosztów. Co nie
    oznacza że równocześnie MD będzie mógł sobie skorygować sobie przychody
    o te 900zł.

    p. m.

  • 3. Data: 2011-08-06 15:12:32
    Od: Daniel Stalica <d...@s...info>

    W dniu 2011-08-06 16:38, mvoicem pisze:
    > Bez sensu, bo co z tego że MS nie zapłaci podatku, skoro MD zapłaci
    > podatek taki sam lub większy.

    Czemu większy?

    --
    Strony internetowe, sklepy internetowe.
    Pozycjonowanie i optymalizacja.

  • 4. Data: 2011-08-06 15:27:04
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    Dziękuję za odpowiedź, dalsze pytania poniżej.

    > Bez sensu, bo co z tego że MS nie zapłaci podatku, skoro MD zapłaci
    > podatek taki sam lub większy.

    MD zapłaci podatek, nie mam z tym problemu. Zapłaci go jednak w wysokości 19%, co
    jest dużo bardziej
    korzystne, niż zatrudnienie się w tej spółce i płacenie podatku według skali.
    Poza tym MD będzie nadal wykorzystywana przeze mnie do innych kontraktów - zamierzam
    kontynuować
    działalność freelancerską.

    > Niebezpieczne, bo to jest transakcja między podmiotami powiązanymi.

    Rozumiem wiec, że jeżeli na co dzień jako freelancer wystawiam faktury na 1000zł, to
    w przypadku
    wystawienia faktury na taką samą kwotę, za takie same usługi, ale własnej spółce, US
    może zakwestionować
    jej wysokość. Trochę to chyba bez sensu, bo przecież w końcu podatek zostanie i tak
    odprowadzony, tyle, że
    przez MD a nie MS. Obydwa podmioty będą płacić 19%, z punktu widzenia budżetu państwa
    nie ma różnicy.

    Mogę stąd wnioskować, że bezpieczniej jest zatrudnić się we własnej spółce na umowę o
    dzieło?

  • 5. Data: 2011-08-06 15:36:47
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.08.2011 17:12), Daniel Stalica wrote:

    > Czemu większy?

    Bo może być na zasadach ogólnych i wejść w II próg, co MS nie grozi jako
    że CIT jest liniowy.

    p. m.

  • 6. Data: 2011-08-06 15:41:54
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    > Bo może być na zasadach ogólnych i wejść w II próg, co MS nie grozi jako
    > że CIT jest liniowy.

    Zarówno MS i MD płacą podatek liniowy.

  • 7. Data: 2011-08-06 15:43:11
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.08.2011 17:27), f...@N...gazeta.pl wrote:
> [...]
    > Poza tym MD będzie nadal wykorzystywana przeze mnie do innych kontraktów -

    Ale przecież MD może się rozliczać podatkiem liniowym, wtedy nie płaci
    19% tylko wg skali. No chyba że MD jednocześnie pracuje/pracował
    niedawno na umowę o pracę w spółce.

> [...]
    to w przypadku
    > wystawienia faktury na taką samą kwotę, za takie same usługi, ale własnej spółce,

    Tak to wygląda. W momencie jeżeli jako freelancer wystawiasz komuś
    faktury, które US mógłby uznać za zaniżone, ma mniejsze możliwości
    zrobienia z tym czegoś, bo nie jest to transakcja między podmiotami
    powiązanymi.

    Jeżeli jednak podmioty są powiązane, US może inaczej wycenić "bo tak".

> [...]
    państwa nie ma różnicy.

    > Mogę stąd wnioskować, że bezpieczniej jest zatrudnić się we własnej spółce na umowę

    Wydaje mi się że nadal będziecie podmiotami powiązanymi ...

    Na pewno bezpieczniej będzie, jeżeli spółka nie będzie drenowana do cna
    wypłatami dla Ciebie, tylko będzie tam zostawać z 10-15% zysku.

    p. m.

  • 8. Data: 2011-08-06 16:34:57
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    mvoicem <m...@g...com> napisał(a):

> [...]
    >
    > Ale przecież MD może się rozliczać podatkiem liniowym, wtedy nie płaci
    > 19% tylko wg skali. No chyba że MD jednocześnie pracuje/pracował

    MD płaci podatek liniowy, przy przychodach/kosztach jakie działalność
    freelancerska generuje płacenie wg. skali nie ma sensu.

> [...]
    >
    > Na pewno bezpieczniej będzie, jeżeli spółka nie będzie drenowana do cna
    > wypłatami dla Ciebie, tylko będzie tam zostawać z 10-15% zysku.

    Rozumiem. Czyli de facto z punktu widzenia przelewów na mój rachunek bankowy,
    nie opłaca mi się zatrudniać się (w sensie podpisywać kontraktów z) we własnej
    spółce. Jeżel mogę tego uniknąć, lepiej abym (ja, czy raczej prowadzona przeze
    mnie MD) podpisywał kontrakty z innymi podmiotami niż spółka, której jestem
    właścicielem.

    Toć to absurd trochę, nie można jakoś zabezpieczyć się przed kwestionowaniem
    wysokości faktur przez US? Moim celem nie jest omijanie podatków (no dobra,
    jest moim celem ominięcie skali podatkowej, ale tak czy inaczej działam jako
    przedsiębiorca i pracuję na różnych projektach, dla różnych klientów, w różnych
    krajach). Jeżeli założenie spółki zwiększa konkurencyjność (a taki jest cel),
    to dlaczego miałbym nagle bać się jakichś kontroli... Przepraszam za
    niemerytoryczne uzasadnienie pytania, ale tak to trochę odczuwam.

  • 9. Data: 2011-08-06 16:36:02
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (06.08.2011 17:41), f...@N...gazeta.pl wrote:

    > Zarówno MS i MD płacą podatek liniowy.

    To po co w ogóle MS? Żeby zapłacić ogromne pieniądze za księgowość?

    p. m.

  • 10. Data: 2011-08-06 17:22:02
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-08-06 18:36, mvoicem wrote:
    > To po co w ogóle MS? Żeby zapłacić ogromne pieniądze za księgowość?

    Może nie chce odpowiadać całym swoim majątkiem za zobowiązania
    wynikające z DG?

    Piotrek