    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kontrola skarbowa
    Date: Thu, 28 Aug 2008 14:59:25 +0200

    On Thu, 28 Aug 2008, s...@p...onet.pl wrote:

    > - Czy US ma prawo do wglądu w umowy zawarte między firmami (DG, Sp. z o.o.,
    > SA)?

    IMO bezwarunkowe to ono (prawo) jest w przypadku porozumienia dot.
    cen transakcyjnych z podmiotami powiązanymi (art.20f..4 Ordynacji).
    Ale z drugiej strony jest sławetne "jako dowód należy *dopuścić*
    wszystko..." (art.180), obracane niby kot ogonem "ale my nie wierzymy,
    daj pan jeszcze setkę innych dowodów" :]

    > - Czy poza FVAT US ma prawo i może żądać dokumentów potwierdzających
    > wykonanie usługi? Np. protokoły zakończenia prac, protokoły wykonania
    > szkoleń, itp?

    IMVHO może, art. 193.2 - jak inaczej wykazać że jest to "stan
    rzeczywisty"? Jak podatnik nie zapoda dokumentów, to US zaaplikuje
    "trzepanie" u klienta (przesłuchanie świadków), a przynajmniej
    może tak zrobić.

    > - Jeżeli tematem prac była usługa dla innej firmy zakończona dokumentacją, to
    > czy US ma prawo wglądu w taką dokumentację? Nawet jeżeli w dokumencie będą
    > dane podlegające tajemnicy handlowej klienta? (np. strategie marketingowe,
    > itp.)?

    Przypominam sobie wyrok NSA, w którym podatnik odmawiający pokazania
    treści dokumentacji wygrał sprawę z US.
    Wyglądało to tak, że kontrolowana umowa dotyczyła inspekcji/badania/audytu
    (czy jak kto tam chce nazwać) procedur dotyczących dokumentacji
    w firmie.
    US usiłował zarzucić pozorność i wywodził, że chce widzieć wyniki,
    aby móc ocenić czy wynajęci audytorzy cokolwiek robili.
    Podatnik odmówił, wskazując że po to robił audyt, aby uniknąć popełniania
    przez siebie błędów które m.in. mogą skutkować odpowiedzialnością
    z tytułu nieprawidłowości w rozliczeniach podatkowych :) a nie
    żeby samemu sporządzać na siebie donos za przeszłe nieprawidłowości.

    W tym świetle WYDAJE MI SIĘ ze tajemnicy przedsiębiorstwa ujawniać
    nie trzeba (poza zakresem "urzędowo wymaganym", czyli kto z kim
    i kiedy coś ustalał).
    Ale z drugiej strony widać, że stanowiska US są odmienne - nie
    byłoby przecież tej sprawy przed NSA!

    pzdr, Gotfryd