  • 1. Data: 2007-02-13 12:58:37
    Temat: Koszty początkowe - co i jak?
    Od: "Grzegorz K." <g...@g...pl>

    Witam,
    Mam pewien problem. Nie dotyczy on mnie osobiście. Znajoma osoba
    zarejestrowała działalność w październiku 2006 roku. Musiała to zrobić,
    aby wygrać przetarg na wynajem lokalu. W związku z tym od listopada do
    stycznia ponosiła koszty związane z wynajęciem lokalu, jego remontem,
    wyposażeniem. Pierwsze przychody osiągnęła w lutym 2007 roku i na
    początku tego miesiąca złożyła w US stosowne pismo z wyborem KPiR jako
    formy rozliczania oraz zgłoszenie jako płatnik VAT.
    I teraz pytanie: jak rozliczyć te wszystkie koszty poniesione wcześniej
    i czy jest możliwość odliczenia VAT?
    Proszę zauważyć, że koszty były ponoszone w 2006 i 2007 roku. Jak to
    można zrobić?
    Pozdrawiam i liczę na pomoc.
    Grzegorz

  • 2. Data: 2007-02-17 22:58:31
    Temat: Re: Koszty początkowe - co i jak?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Feb 2007, Grzegorz K. wrote:

    > I teraz pytanie: jak rozliczyć te wszystkie koszty poniesione wcześniej

    IMO powinny były być wykazane jako strata za zeszły rok!
    Zasady są proste: nie więcej niż połowa straty do odliczenia w każdym
    kolejnym roku. Nie pisz mi że są głupie, bo jeszcze się zgodzę ;)

    > i czy jest możliwość odliczenia VAT?

    TERAZ??? :)
    Jeśli jest *wykazany*, to oczywiście że się odlicza!

    VAT się *wykazuje*, jak zapisano w przepisach, "w miesiącu lub miesiącu
    następnym". IMO do f-r z października i listopada potrzebne by były
    korekty deklaracji!

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-02-18 00:20:26
    Od: "Asen" <a...@g...com>

    To poniekąd zależy kiedy nastąpiło rozpoczęcie działalności.
    Czy w 10.2006, co jest napisane na wpisie do ewidencji, choć ta data
    nie jest jeszcze wiążąca.
    Kiedy została zgłoszona działalność na formularzu NIP-1, w tym
    przypadku zwykle oświadcza się, że w okresie od 01.10.2006 -
    31.01.2007 nie prowadzona była sprzedaż
    Jeżeli NIP-1 złożono w lutym 2007, wszystkie koszty związane z
    działalnością wpisuje się na pierwszy dzień działalności. Choć np.
    urząd może kwestionować czynsz lokalu, w którym nie była prowadzona
    działalność, ale z drugiej strony podatnik może uzasadniać, że
    przygotowywał lokal.

    Ale jest inny kłopot, wg polskiej interpretacji stosowanej od lat
    podatnik nie ma prawa odliczenia VAT z kosztó przed rejestracją, w tym
    przypadku przed 01.02.2007, dlatego od lat podatnicy za wczasu
    otwierają działalność jak w twoim przypadku od 01.10.2006, i od razu
    rejestrują się jako płatnicy VAT, nawet nie uruchamiając jeszcze
    sprzedaży i nabywają w ten sposób prawo do tych vat z tych kosztów.

    Ostatnio przeczytałem jednak sprzeczną z tym opinię NSA:
    Ernst & Young za Rzeczpospolitą:
    http://webapp01.ey.com.pl/EYP/WEB/newsletters.nsf/25
    6dbb01b7332312c1256cae005cf464/d5de9d0a5df0e241c1257
    2750039c9f6?OpenDocument

    Rzeczpospolita 2007-02-01
    Można odliczyć VAT sprzed rejestracji
    Przemysław Wojtasik
    Przedsiębiorca, który najpierw zainwestował w firmę, a dopiero potem
    zarejestrował się jako podatnik, może odliczyć VAT. Tak wynika z
    wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 grudnia 2006 r. (I FSK
    378/06). Sąd podkreślił, że status podatnika na gruncie ustawy o VAT
    jest kategorią obiektywną i jest niezależny od rejestracji. Art. 86
    ust. 1, który mówi o prawie do odliczenia, nie wprowadza warunku
    rejestracji. Z kolei art. 88 ust. 4 nie rozstrzyga, czy
    zarejestrowanym podatnikiem VAT trzeba być w okresie nabycia prawa do
    odliczenia (tj. otrzymania faktury), czy też wystarczy uzyskanie tego
    statusu w momencie jego realizacji (składania deklaracji). Prawo
    wspólnotowe mówi natomiast wyraźnie, że nie można pozbawić podatnika
    prawa do odliczenia poza przypadkami wynikającymi z VI dyrektywy.
    Tymczasem żaden z jej przepisów nie uzależnia tego prawa od wymogu
    formalnego, jakim jest rejestracja.

  • 4. Data: 2007-02-18 09:19:45
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > IMO powinny były być wykazane jako strata za zeszły rok!

    Brak przychodów danego roku wyklucza możliwość wykazania poniesionych
    kosztów jako straty. Mają to być koszty uzyskania ( danego roku
    podatkowego) przychodu, który sie nie pokazuje ( o ile nie zostanie
    wykazany przychód w wysokości np.10 gr odsetek od r-ku bankoweg). Więc
    wskazany sposób może być bardzo kontrowersyjny w zderzeniu z polską
    rzeczywistością

> [...]
    >
    > VAT się *wykazuje*, jak zapisano w przepisach, "w miesiącu lub miesiącu
    > następnym". IMO do f-r z października i listopada potrzebne by były

    Jak można zrobić korektę deklaracji, której nie było?
    Korekta deklaracji nie złożonych nigdy wcześniej nie jest więc chyba
    trafnym rozwiązaniem.
    Dyrektor Izby Skarbowej w Białymstoku uznał, że zgodnie z przepisami
    unijnymi podatnik miał prawo do wykazania wszystkich zakupów ( w tym
    wypadku dotyczących 4 czy 5 okresów kwartalnych ) w pierwszej,
    składanej po rejestracji jako podatnika VAT deklaracji. Jak się to ma do
    przepisu <w okresie otrzymania lub następnym> pozostaje dla mnie cały
    czas zagadką.
    Problemem byłoby (pojawiały sie i takie <możliwości interpretacyjne>
    również złożenie tych deklaracji juz po zarejestrowaniu się, bowiem na
    dzień, w któym upływał termin złożenia deklaracji, podatnik nie był
    zarejestrowany.

    Mam mieszane uczucia, co do wykazywania podatku w sytuacji, w której
    zakup został dokonany przed rejestracją, ale faktura wystawiona już w
    czasie, kiedy podatnik był VATowcem czynnym albo nie był wcale
    zarejestrowanym, jednak spełniony jest warunek okresu otrzymania albo
    następnego.

    Dlatego czekam jak zostanie rozwiązany problem odliczenia VAT z faktur,
    o których tu mowa. Szczególnie, że chyba każdy kraj członkowski ma prawo
    sam określić termin, w jakim jest możliwe odliczenie. Utrzymanie
    <białostoskiego > rozwiązania problemu powinno skutkować zniesieniem
    terminu odliczenia podatku VAT , a tym samym zniesieniem obowiązku
    dokonywania korekt deklaracji w sytuacji, kiedy faktura zostaje
    odnaleziona po czasie .

  • 5. Data: 2007-02-19 07:35:56
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 18 Feb 2007, gonia wrote:

> [...]
    > wysokości np.10 gr odsetek od r-ku bankoweg). Więc wskazany sposób może być
    > bardzo kontrowersyjny w zderzeniu z polską rzeczywistością

    Po przemyśleniu przyjmę takie stanowisko:
    - jeśli DG jest rozliczana kasowo, zasada "dotyczenia przychodu" nie
    obowiązuje, prawda? Czyli fakt, że przychodu *nie uzyskano*, nie uprawnia
    do stwierdzenia iż sam *zamiar* (realny) nie uprawnia do rozliczenia
    kosztu.
    - jeśli DG jest rozliczana memoriałowo, przyznaję rację. Jedynym powodem
    zaliczenia "w stratę" byłoby zamknięcie DG.

    > Jak można zrobić korektę deklaracji, której nie było?

    Mój błąd - jakoś nie doczytałem że nie była zadeklarowanym podatnikiem :(

    Natomiast do obu części IMO mamy problem z pytaniem czy w końcu osoba
    prowadząca DG stoi na stanowisku że PROWADZIŁA DG czy że NIE prowadziła.

    > Korekta deklaracji nie złożonych nigdy wcześniej nie jest więc chyba trafnym
    > rozwiązaniem.

    Dobrze gadasz, mea culpa!

> [...]
    > podatku VAT , a tym samym zniesieniem obowiązku dokonywania korekt deklaracji
    > w sytuacji, kiedy faktura zostaje odnaleziona po czasie .

    Jak się domyślasz, jestem za.
    Ale rząd ma tyle ważniejszych niż gospodarka rzeczy do zrobienia... wróć,
    rząd WIDZI tyle ważniejszych...

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-02-19 09:44:39
    Od: gonia <g...@w...pl>

> [...]
    > obowiązuje, prawda? Czyli fakt, że przychodu *nie uzyskano*, nie uprawnia
    > do stwierdzenia iż sam *zamiar* (realny) nie uprawnia do rozliczenia

    problem pojawia sie jednak w dalszym ciagu - nie może byc kosztów
    uzyskania przychodów roku , w którym nie było przychodów. Moim zdaniem
    rozsądniejsze byłoby wykazanie tych kosztów 1 pozycja w roku, w którym
    ten przychód zostanie osiągnięty

    > - jeśli DG jest rozliczana memoriałowo, przyznaję rację. Jedynym powodem
    > zaliczenia "w stratę" byłoby zamknięcie DG.

    co zamknięcie działalności ma do rzeczy? Owszem, kosztem uzyskania
    przychodów są wszystkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów
    bez względu na skutek. Ale jeżeli w danym roku nie pojawia się przychód
    (zamknięcie działalności nie jest jakimś wyjatkowym zdrarzeniem jesli
    chodzi o rozliczenie dochodu (straty)), to ni emożna mówić o kosztacj
    uzyskania przychodów. Zeznania dokonuje się za rok, nie za dłuższy okres.
    Ale jeżeli dysponujesz jakimś wyrokiem popierającum twoje zdanie,
    chętnie się z nim zapoznam

    > Natomiast do obu części IMO mamy problem z pytaniem czy w końcu osoba
    > prowadząca DG stoi na stanowisku że PROWADZIŁA DG czy że NIE prowadziła.

    nie jestem przekonana, czy takie pytanie jest słuszne. Czy nie
    słuszniejszym nie byłaby odpowiedź na pytanie, czy owe zakupy miały być
    dokonane w celu prowadzenia działności.Niby to samo, a jednak prostsze

  • 7. Data: 2007-02-19 11:15:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Feb 2007, gonia wrote:

    > problem pojawia sie jednak w dalszym ciagu - nie może byc kosztów uzyskania
    > przychodów roku , w którym nie było przychodów.

    Hm... mnie to nie przekunuje.
    Fakt poniesienia kosztów *w celu* osiągnięcia przychodu, IMO uzasadnia
    fakt ich zaliczenia. A przecież uzyskanie lub nieuzyskanie *innych*
    przychodów (z tego samego źródła) nie może rozstrzygać o prawie do
    uznania konkretnego wydatku za koszt.
    Przypomnę: zgadzam się przy przyjęciu zasady memoriałowej - skoro
    zakłada ona iż koszt "zaliczymy" do przychodu.
    Ale przecież rozliczenie kasowe takiego założenia NIE przyjmuje!

    > Moim zdaniem rozsądniejsze
    > byłoby wykazanie tych kosztów 1 pozycja w roku, w którym ten przychód
    > zostanie osiągnięty

    Ciekawym jakich rozstrzygnięć :)

    > co zamknięcie działalności ma do rzeczy?

    Stwierdzenie, że poniesiony koszt jest "stratą" - nie w rozumieniu
    różnicy między przychodem a wydatkami, lecz w rozumieniu "źle
    zainwestowanych pieniędzy". Jeśli podatnik zamyka DG, to jasnym
    jest iż w *tej* DG przychodu już nie będzie - *te* wydatki,
    poniesione celem uzyskania przychodu, nie wypaliły i już.

    > Owszem, kosztem uzyskania przychodów
    > są wszystkie koszty poniesione w celu uzyskania przychodów bez względu na
    > skutek.

    Otóż to.

> [...]
    > działalności nie jest jakimś wyjatkowym zdrarzeniem jesli chodzi o
    > rozliczenie dochodu (straty)), to ni emożna mówić o kosztacj uzyskania

    A niby DLACZEGO?
    Koszt dotyczy konkretnego przychodu, prawda?
    Dlaczego chcesz uzależniać prawo zaliczenia w KUP kosztu poniesionego
    w celu uzyskania KONKRETNEGO przychodu z danego źródła, np. z DG od tego
    czy został osiągnięty INNY przychód z tej DG (tego samego źródła)?

    Nie zasugerowałaś się może np. zasadami dotyczącymi VAT?

    IMO jest istotna różnica w prawie do odliczenia VAT, uzależnionego
    od *osiągnięcia* przychodu, a prawie do uznania za koszt, uzależnionego
    od *celu* osiągnięcia przychodu!
    W ustawie o VAT jest wyraźnie: "wykorzystywane do wykonywania czynnoœci
    opodatkowanych" - jest czynność opodatkowana, jest prawo do odliczenia,
    czynności nie ma - prawa też nie ma. W PDoOF tak nie zapisali!

    > Zeznania dokonuje się za rok, nie za dłuższy okres.

    Właśnie tym argumentuję!
    Dla rozliczania kasowego nie ma powiązania miedzy datą przychodu
    a datą wydatku.
    Jeśli roliczamy "za rok", to niby dlaczego coś co jest KUP
    w *danym roku* mamy uznać za KUP innego roku?

    > Ale jeżeli dysponujesz jakimś wyrokiem popierającum twoje zdanie, chętnie się
    > z nim zapoznam

    ...i wzajemnie :) - poważnie piszę, bo zdaję sobie sprawę że w logice
    podatkowej :] może być jakaś dziura której nie przyuważyłem.
    IMO sam fakt, że wyroki w przeszłości potwierdzały tezę iż "zachowanie
    lub zabezpieczenie źródła przychodów" jest podstawą zaliczenia do KUP
    wystarczy.
    Ja rozumiem, że chcesz dla podatnika dobrze (żeby mógł dopiero w roku
    uzyskania przychodu zaliczyć KUP, a tym samym nie był ograniczony
    rozliczaniem 50% w roku), ale ustawodawca tak dobrze chyba jednak
    podatnikom nie robi :(

    > nie jestem przekonana, czy takie pytanie jest słuszne. Czy nie słuszniejszym
    > nie byłaby odpowiedź na pytanie, czy owe zakupy miały być dokonane w celu
    > prowadzenia działności.Niby to samo, a jednak prostsze

    Zgoda.
    Wnioski mogą się kupującego wydać dziwne, jak znam życie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-02-19 13:44:28
    Od: gonia <g...@w...pl>

    > Hm... mnie to nie przekunuje.
    > Fakt poniesienia kosztów *w celu* osiągnięcia przychodu, IMO uzasadnia
    > fakt ich zaliczenia.

    Problem widzę w innym miejscu. Zazwyczaj mowa jest nie o zaliczeniu
    kosztów do roku, w którym je poniesiono, ale o potrącalności kosztów. A
    trudno mówic o potrąceniu z "0". Chociaż był czas, że bardzo o to
    zabiegałam.

    A przecież uzyskanie lub nieuzyskanie *innych*
    > przychodów (z tego samego źródła) nie może rozstrzygać o prawie do
    > uznania konkretnego wydatku za koszt.

    mówimy o koszcie podatkowym, nie bilansowym

    > Przypomnę: zgadzam się przy przyjęciu zasady memoriałowej - skoro
    > zakłada ona iż koszt "zaliczymy" do przychodu.
    > Ale przecież rozliczenie kasowe takiego założenia NIE przyjmuje!

    rozliczenie kasowe mówi o tym, że koszty są potrącalene w roku
    poniesienia, a memoriałowe,że w roku uzyskania przychodu
    (niedopuszczalne jest stosowanie metody łącznej) - a skoro nie było
    przychodu, to j.w., nie było z czego potrącić

    > Ciekawym jakich rozstrzygnięć :)

    zrzoumiałam <ciekawym jakich> - dalsza część przez mój umysł nie została
    ogarnieta

> [...]
    > jest iż w *tej* DG przychodu już nie będzie - *te* wydatki,
    > poniesione celem uzyskania przychodu, nie wypaliły i już.

    co akurat ni ema nic do rzeczy przy starcie podatkowej.Poza tym sam
    stwierdziłeś, że przy memoriałówce nie ma przychodu - nie ma straty,
    ale za chwile dodajesz, chyba, że......
    Nie znajduję podstawy do przyjęcia takiego rozwiązania.

> [...]
    > w celu uzyskania KONKRETNEGO przychodu z danego źródła, np. z DG od tego
    > czy został osiągnięty INNY przychód z tej DG (tego samego źródła)?

    Niezupełnie tak. Przychód z dz.g. jest tym samym przychodem, bez względu
    na profil. Jedynie straty w ST nie stanowią kup w takiej sytuacji, ale
    to inna bajka. I ja nie upierałam się, że przychód od zgromadzonych
    środków na r-ku bankowym <firmowym> nie jest wystarczającym, do uznania
    kosztó z tyt. remontu. Ale mówimy o sytuacji, w któej nie pojawił się
    ŻADEN przychód, czyli nie ma z czego potrącić kosztów (obojętnie z
    jakiego profilu dz.g. uzyskanych)

> [...]
    > opodatkowanych" - jest czynność opodatkowana, jest prawo do odliczenia,
    > czynności nie ma - prawa też nie ma. W PDoOF tak nie zapisali!

    W dochodówce zapisali tak samo, tylko inny jest sposób rozliczenia.Nie
    można uznać, że cos nie stanowi kup w momecie zakupu, więc nie ma prawa
    do rozilczenia VAT - a w dochodówce można - np. zakup towaru, który
    zostanie wyrzucony na koniec roku do remanentu, ST, który będzie
    amortyzaowany za rok, jak całą linię sie poskłada czy zakup akcji,
    które kup się stana dopiero w momencie sprzedaży.

    Wrócmy do meritum - czy brak przychodu w danym roku podatkowym może
    stanowić o braku uznania poniesionych wydatków za koszt podatkowy, a nie
    uznanwania bądź nie poniesionych kosztów na cos, co nie przyniosło
    spodziewanych efektów.

    > Właśnie tym argumentuję!
    > Dla rozliczania kasowego nie ma powiązania miedzy datą przychodu
    > a datą wydatku.
    > Jeśli roliczamy "za rok", to niby dlaczego coś co jest KUP

    no bo w związku z brakiem przychodów nie stanowi to kup ;D

    > ...i wzajemnie :)

    moge Ci obiecać, że jak tylko cna coś natrafię, to wkleję

    > IMO sam fakt, że wyroki w przeszłości potwierdzały tezę iż "zachowanie
    > lub zabezpieczenie źródła przychodów" jest podstawą zaliczenia do KUP
    > wystarczy.

    ale weź pod uwagę fakt, że ja czepiam się konkretnego przypadku - nie
    ogólnie

> [...]
    > uzyskania przychodu zaliczyć KUP, a tym samym nie był ograniczony
    > rozliczaniem 50% w roku), ale ustawodawca tak dobrze chyba jednak

    niezupełnie tak - raczej staram się myśleć tak, żeby to, co wydano,
    stało się kup, nie poszło bay

  • 9. Data: 2007-02-19 14:00:35
    Od: "Asen" <a...@g...com>

    Długie te wywody, już się w nich zgubiłem, a wydaje mi się, że umknął
    wam jeden fakt - czy działalność zgłoszona dajmy na to 1.10.2006
    została uruchomiona. Według tego co napisane najwyraźniej nie -
    początek działalności to, jeśli wcześniej nie złożono NIP1 do US, to
    1.02.2007, podatnik najwyraźniej wtedy oświadczył, że nie dokonał
    sprzedaży między 1.10.2006 a 1.2.2007, i wszystkie koszty związane z
    uruchomieniem działalności są kosztem w podatku dochodowym na pierwszy
    dzień działalności.
    Gorzej z VAT, bo "wielowiekowa" tradycja, mówi, że naliczony vat
    nabyty PRZED zarejestrowaniem jako płatnik vat nie podlega odliczeniu,
    czemu jednak przeczy:
    http://webapp01.ey.com.pl/EYP/WEB/newsletters.nsf/25
    6dbb01b7332312c1256cae005cf464/d5de9d0a5df0e241c1257
    2750039c9f6?OpenDocument
    - ale tu już inna sprawa, czy vat podlega czy nie.

  • 10. Data: 2007-02-19 14:13:31
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Asen napisał:

    > Długie te wywody, już się w nich zgubiłem, a wydaje mi się, że umknął
    > wam jeden fakt - czy działalność zgłoszona dajmy na to 1.10.2006
    > została uruchomiona.

    akurat to nam nie umknęło. Sam fakt złożenia NIPu nie ma nic do rzezy od
    strony straty - wydatki do dnia 31-12-06, o ile nie został osiagniety
    żaden przychód, nie stanowią moim zdaniem kup, ze względu na brak
    przychodu. Wg Gotfryda, stosując metodę kasowa są one kup, i są możliwe
    jedynie do rozliczenia poprzez stratę podatkową. Ja akurat stoję na
    stanowisku przez ciebie zaprezentowanym.

    > Gorzej z VAT, bo "wielowiekowa" tradycja, mówi, że naliczony vat
    > nabyty PRZED zarejestrowaniem jako płatnik vat nie podlega odliczeniu,

    wielowiekową tradycję przełamał wyrok WSA warszawskiego o ile sie nie
    mylę w sytuacji zachowania terminu do odliczenia oraz stanowisko
    białostockiej izby skarbowej, który jest sprzeczny z przepisem
    dotyczącym terminów odliczenia. Poza tym jest całe mnóstow interpretacji
    przyznające prawo podatnikom do odliczenienia podatku naliczonego
    dokonanych sprzed dnia rejestracji.

    I my sie z VATem pogodzilismy, co dla odmiany tobie umkneło. Toczymy bój
    o strate przy braku przychodów.