  • 1. Data: 2007-02-13 11:21:47
    Temat: amortyzacja dot.użyczonego lokalu
    Od: "Jarek W." <w...@o...pl>

    Witam,
    czy osoba (KPiR bez VAT), która poniosła koszty remontu i adaptacji lokalu,
    a wynajmuje ten lokal na zasadzie umowy bezpłatnego użyczenia, może zaliczyć
    poniesione wydatki w koszty, czy też z uwagi na kwotę (ok.50.000zł) należy
    tą kwotę amortyzować ( jakiej stawce)? Jak to rozliczyć?

    Pozdrawiam
    Jarek W.

  • 2. Data: 2007-02-17 22:54:31
    Temat: Re: amortyzacja dot.użyczonego lokalu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 13 Feb 2007, Jarek W. wrote:

    > Witam,
    > czy osoba (KPiR bez VAT), która poniosła koszty remontu i adaptacji lokalu,
    > a wynajmuje ten lokal na zasadzie umowy bezpłatnego użyczenia,

    Znaczy: nie wynajmuje :) a użycza.

    IMO brakuje jednej informacji: czy to jest "zwykłe użyczenie", czyli
    OBIE strony wykazują przychód (w wysokości domniemanego "czynszu
    rynkowego) a tym samym płacą "podatek od niczego", czy zwolnione
    z opodatkowania użyczenie "w ramach rodziny"?

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-02-19 07:41:04
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > poniesione wydatki w koszty, czy też z uwagi na kwotę (ok.50.000zł) należy

    A czy w świetle literalnego zapisu: "a wydatki zwišzane z nieruchomoœciš
    nie stanowiš kosztu uzyskania przychodów" idzie o stwierdzenie istnienia
    kosztu (tak dla zasady, ale nie do zaliczenia w KUP), czy o określenie
    podatkowych kosztów uzyskania przychodów?
    Skoro nie zapisano CZYICH kosztów, IMO oznacza to ni mniej ni więcej
    co NICZYICH kosztów. Gdzie jest błąd w czytaniu?

    pzdr, Gotfryd

  • 4. Data: 2007-02-19 11:36:47
    Od: "Jarek W." <w...@o...pl>

    Bardzo dziękuję za pomoc w "naprowadzeniu" na istotę problemu. Faktycznie,
    jest to umowa bezpłatnego użyczenia i poniesione koszty będą stanowiły KUP.

    Pozdrawiam serdecznie
    Jarek W.

  • 5. Data: 2007-02-19 14:50:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 19 Feb 2007, Jarek W. wrote:

    > Bardzo dziękuję za pomoc w "naprowadzeniu" na istotę problemu. Faktycznie,
    > jest to umowa bezpłatnego użyczenia i poniesione koszty będą stanowiły KUP.

    Czekaj, czekaj.
    Jednego słowa mi z powyższym zdaniu brakuje:
    - albo jest to użyczenie osob obcych, wtedy obie strony mają przychód
    "w wysokości czynszu runkowego", czyli de facto płacą podatek, ale
    mają prawo zaliczenia w koszty (co wychodzi nieopłacalnie)
    - albo jest to użyczenie "dla rodziny", kiedy nie ustala się wartości
    czynszowej, ale nie ma prawa zaliczenia w KUP :)

    Idzie o to, że w Twojej odpowiedzi/komunterzu nie odniosłeś się do
    czynnika który powoduje zakaz zaliczenia w koszty - mianowicie tego
    czy owo użyczenie jest *zwolnione z podatku*!
    Żeby była jasność: wg przepisów bezpłatne świadczenie powoduje powstanie
    obowiązku podatkowego, wyłączeniem są darowizny (rzeczy lub praw)
    podlegające pod inny podatek (od spadków i darowizn).

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2007-02-20 12:38:15
    Od: "Jarek W." <w...@o...pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0702191545370.3012@athlon64...

> [...]
    > obowiązku podatkowego, wyłączeniem są darowizny (rzeczy lub praw)
    > podlegające pod inny podatek (od spadków i darowizn).

    Masz rację. Jest to użyczenie od osobz obcej, tak wic niestetz pryzchd
    powstanie po obu stronach.
    Jeszcze raz bardzo dziękuję Ci za pomoc i wyczerpującą odpowiedź.

    Pozdrawiam
    Jarek W.