  • 11. Data: 2002-12-03 01:40:02
    Temat: Re: Koszty reprezentacji i reklamy a VAT
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Ryszard G." <r...@p...fm> napisał w wiadomości
    news:asgq0j$j8j$1@news2.tpi.pl...

    > IMHO 0.25% z kolumny 7 (wartość sprzedanych towarówi usług) a nie całego
    > przychodu, czyli kol. 9

    Hmm ... wątpić jest rzeczą ludzką ale skoro ministerialnej w instrukcji do
    prowadzenia kpir jest napisane Załącznik nr 1 OBJAŚNIENIA DO PODATKOWEJ
    KSIĘGI PRZYCHODÓW I ROZCHODÓW (...)
    12. Kol. 12 jest przeznaczona jest do wpisywania kosztów reprezentacji i
    reklamy prowadzonej w inny sposób niż w środkach masowego przekazu lub
    prowadzonej publicznie w inny sposób. W kolumnie tej wykazuje się tylko
    koszty reprezentacji i reklamy, które określone zostały do wysokości 0,25%
    PRZYCHODU. (ja tutaj nie widze żadnego roróżnienia przychód taki czy taki,
    przychód to przychód ;) a na dowód kilka cytatów z tejże samej instrukcji:

    "7. Kol. 7 jest przeznaczona do wpisywania PRZYCHODÓW ze sprzedaży wyrobów
    (towarów handlowych) i sprzedaży usług. (...)
    8. Kol. 8 jest przeznaczona do wpisywania pozostałych PRZYCHODÓW, np.
    przychodów z odpłatnego zbycia składników majątku, otrzymanych kar
    umownych, wynagrodzenia płatnika.
    9. Kol. 9 jest przeznaczona do wpisywania łącznej kwoty PRZYCHODÓW
    zaewidencjonowanych w kol. 7 i 8."

    no i wreszcie w PIT-5 też mamy proste i jasne sformułowania DOCHÓD, KOSZTY,
    PRZYCHÓD ...także ze ja nie widzę uzasadnienia dla Twoich wątpliwości

    > Coś to nie tak.
    > Są dwie "metody" księgownia przekazania _towarów_ (nie usług) na
    > reprezentację i reklame.
    > 1. odliczasz VAT z faktur zakupu ale naliczasz (f-ra wewnętrzna) VAT od
    > przekazania w VAT-7 i do PKPiR netto wpisujesz jako koszty RiR a podatek
    > jako pozostałe wydatki,

    Chcesz mi powiedzieć że ktos kto zajmuje się np. projektowaniem i
    wykonywaniem witryn internetowych, czy grafiką lub prowadzi ksiegowość i w
    jego zakres DG nie wchodzi ani produkcja lub (i) szprzedaż chipsów czy
    czekoladek i innych ww. musiałby wykonywać takie ruchy z fakturami jak
    opisałeś wyżej ? ... czy wtedy nie musiałby poszerzyć zakresu swojej
    działalności ?

    > Skoro odliczasz VAT ( czyli metoda pierwsza ? ), to masz sprzedaż z
    tytułu
    > przekazania na RiR (chyba, że prowadzisz magazyn dla tych towarów, w co
    nie
    > wierzę).

    A uchowaj Panie Boże ! :)

    > Ty natomiast napisałeś, że sprzedaży nie masz,

    No akurat w listopadzie nie miałem (ale zaznaczam że nie zajmuję sie ani
    wyrobem ani sprzedażą wcześniej wymienionych słodkości i owoców itp.) no
    ale myśłałem ze taki vat naliczony mogę przenieść do rozliczenia na
    następne miesiące

    > ( czyli metoda druga ?), ale
    > wtedy nie masz prawa odliczenia podatku w VAT-7.

    I to mi odpowiada, o to mi chodziło, o wyjaśnienie czy mozna w takim
    przyadku fakturę brutto wpisac od razu w kpir no i automatycznie(w
    konsekwencji) nie wykazywać w rejestrze vat

    > IMHO pierwsza metoda jest korzystniejsza, bo limit 0.25% dotyczy kosztów
    > netto, natomiast VAT ( nawet od przekazania na RiR przekraczającego
    limit)
    > zawsze jest kosztem.

    masz rację ale znaczenie jest istone przy duzych przychodach... czego sobie
    i inymm zyczę :)

    Sark

  • 12. Data: 2002-12-03 01:47:59
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...

    > Będę nudny ;) - "podstawę poproszę". Celem uproszczenia
    > życia: UoPDoOF art.23.1"nie uważa się za KUP".23:
    > +++
    > 23) kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25%
    > przychodu, [...]
    > ---
    > [...a VAT to mi też wyglądał podejrzanie :), zgoda...]

    Nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem ale czytat z odpowiedzi w tym wątku "na
    obrone odliczenia vatu"
    ==============
    Użytkownik "news.onet.pl" <f...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Rozporządzenie ministra finansów z 15 grudnia 2000 r. w sprawie
    prowadzenia
    > podatkowej księgi przychodów i rozchodów. OBJAŚNIENIA DO PODATKOWEJ
    KSIĘGI
> [...]
    > przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów
    > uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od
    > podatku dochodowego,
    >
    > [MOJ PRZYPIS: ale jest tez wyłączenie, otoż nie caly VAT mozna odliczyć a
    > tylko ten który "mieści" sie w owych 0,25%, wszystko co "wyskoczy" ponad
    > 0,25% już nie]
    >
    > 2. Przepis ust. 1 pkt 3 nie dotyczy:
    > (...)
    > 3) części wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania
    > przychodów z powodu przekroczeń norm w rozumieniu przepisów o podatku
    ================
    Chyba jasno napisane, w granicach owych 0,25% można VAT odliczac.

    Sark

  • 13. Data: 2002-12-03 10:46:53
    Od: "Ryszard G." <r...@p...fm>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne" <s...@s...com.pl>
    > napisał w wiadomości
    anpol.com.pl...
    > całego

    Co do podstawy, to na razie poddaję się,
    Ale np. u mnie w pozostałych przychodach dużo jest refundacji z PUP z tytułu
    zatrudnia uczniów, absolwentów.
    Jest to przychód ale czy może mieć wpływ na limit kosztów reklamy ?

    > Nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem ale czytat z odpowiedzi w tym wątku
> [...]

    Czyli nie można odliczyć VATu od kosztów ponad limit :(

    O, a jednak cały VAT od kosztów reklamy można odliczyć, limit nie ma
    znaczenia ;)
    Konstukcja "jest / nie ma" często spotykana w ustawach podatkowych - "jest
    kosztem, z wyjątkiem ale od tych wyjątków też są wyjątki".

    > ================
    > Chyba jasno napisane, w granicach owych 0,25% można VAT odliczac.

    i po za limitem też.

    Ryszard G.

  • 14. Data: 2002-12-03 11:39:32
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

> [...]
    tytułu
    > zatrudnia uczniów, absolwentów.
    > Jest to przychód ale czy może mieć wpływ na limit kosztów reklamy ?

    Nie wiem czy widzisz ten wątek u siebie ale tam wyraziłem swoja opinie w
    sprawie :)
    no i jest tam pytanko odemnie do Ciebie :)

> [...]

    "jest
    > kosztem, z wyjątkiem ale od tych wyjątków też są wyjątki".

    Masz rację :)) można ... za szybko to przeczytałem i źle wywioskowałem
    Sark

  • 15. Data: 2002-12-03 16:33:17
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Sark wrote:

> [...]
    >+
    >+ Nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem ale czytat z odpowiedzi w tym wątku "na

    Cytat widziałem :)
    Ale ja nie pierwszy raz pogubiłem się między RiR a resztą
    reklamy... :[

    Zajrzawszy gdzie trzeba:
    http://groups.google.com/groups?as_q=vat%20vatu%20va
    tem&as_oq=rir%20reprezentacji%20reprezentacja%20rekl
    ama%20reklamy&ie=ISO-8859-2&as_ugroup=*.podatki&lr=&
    as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=2000&as_maxd=
    3&as_maxm=12&as_maxy=2002&num=100&hl=pl

    ...i dalej tu:
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&th=f066002422e80784&seekm=3bc7519c%40news.v
    ogel.pl&frame=off

    ...i niedawno tu:
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&i
    nlang=pl&th=d0d6e28261f4bb76&seekm=Pine.LNX.4.21.021
    0081005001.25752-100000%40irys.stanpol.com.pl&frame=
    off
    (ładnie poskładało dwa wątki odległe o dwa lata :))

    ..odświeżam sobie że od RiR w limicie VATu nie płacimy jako
    rzekłeś (tj. odliczamy naliczony), a od każdego innego towaru
    reklamowego tak. Dobrze podsumowałem ??
    (Popotwierdzajcie, bo koniec roku blisko i coś by w RiR
    wypadało wrzucić !)

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 16. Data: 2002-12-03 17:03:09
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Sark wrote:
    [...]
    >+ > [...a VAT to mi też wyglądał podejrzanie :), zgoda...]
    >+
    >+ Nie wiem czy Cię dobrze zrozumiałem ale czytat z odpowiedzi w tym wątku "na
    >+ obrone odliczenia vatu"

    Właśnie w związku z sąsiednim wątkiem zajrzałem do UoPDoF
    i mi coś nie pasuje :(
    Art.23.1"nie uważa się za KUP".43:
    43) podatku od towarów i usług, z tym że jest kosztem uzyskania
    przychodów:
    [...]
    b) podatek należny w przypadku:
    [...]
    - przekazania lub zużycia przez podatnika towarów lub świadczenia usług na
    potrzeby reprezentacji i reklamy, obliczony zgodnie z odrębnymi
    przepisami,
    ----

    No to powoli.
    VAT od towaru przekazanego z towarów handlowych na RiR jest KUP, tak ?
    I można go odliczyć ?? ;)

    Karolu, Maddy, Sławku,[...] poproszę o wykład bo zaczynam się plątać :(
    [...]
> [...]
    >+ >
    >+ > 3) towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogą być zaliczone
    [...do KUP...]
    ...ale to nie wystarczy...

    [...]
> [...]
    >+ > dochodowym, (...)
    >+ ================
    >+ Chyba jasno napisane, w granicach owych 0,25% można VAT odliczac.

    Hm...
    A co byś powiedział na uderzenie z samej czołówki ustawy:
    art.2.3.1:
    +++
    Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również do:
    1) świadczenia usług oraz przekazania lub zużycia towarów na potrzeby
    reprezentacji albo reklamy,
    2) przekazania przez podatnika towarów oraz świadczenia usług na potrzeby
    osobiste podatnika, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, [...]
    ---

    ???
    Był cytowany art.25. Ale tam jest takie coś:
    art.25.2"Przepis ust. 1 pkt 3 nie dotyczy".2:
    +++
    2) przekazanych towarów oraz świadczonych usług w przypadkach określonych
    w art. 2 ust. 3 pkt 2 oraz darowizn określonych w art. 2 ust. 3 pkt 4,
    ---

    Wygląda na to że podobnie jak przy zjedzeniu towaru handlowego
    na obiad (swój :)) trzeba VAT odprowadzić (o ile został odliczony)
    lub nie odliczać (albo nieodliczenie skutkuje wtopieniem, nie
    usiłowałem rozwikłać :[).
    Od RiR.
    Kto przeciw i dlaczego ???

    Pozdrowienia, Gotfryd
    (ufff.....)

  • 17. Data: 2002-12-03 17:42:57
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Ryszard G. wrote:
    [...Sark i ja...]
> [...]
    >+ zatrudnia uczniów, absolwentów.
    >+ Jest to przychód ale czy może mieć wpływ na limit kosztów reklamy ?

    No, jak taka wizytacja z PUPu przyjdzie to powinieneś ich godnie
    przyjąć :) A poważnie - skoro ustawodawca napisał...
    [...VAT...]

    ...mi się art.2 nie podoba :[ poczekam na komentarze !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 18. Data: 2002-12-03 19:10:17
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    napisał w wiadomości

    > Kto przeciw i dlaczego ???

    Ja o tej porze sie poddaje.
    Moge tylko spobowac (* i tak zapewne naraze sie wielkimnieomylnymzlosliwcom*
    :-)))) przypomniec sobie to co "robie" w praktyce bez powolywania sie na
    konkretne przepisy.
    Byc moze robie to zle, ale to akurat mnie nie martwi. Jak przyjda to bedzie
    co rzucic im na pozarcie :-)

    1. Zakup na potrzeby RiR:
    a) VAT naliczony wykazuje w calosci jako odliczony zwiazany ze sprzedaza
    opodatkowana
    poniewaz
    b) zakupione towary wykazuje z odpowiednimi stawkami w rejestrze sprzedazy i
    mam VAT nalezny

    I wydawaloby sie, ze do tego momentu jestem z VATem na 0 (zero).
    Niestety w koszty musze wpisac VAT nalezny (jako KUP).
    Koncowy efekt kosztowy jest taki jakbym nie odliczal zadnego VAT, tylko
    inaczej to wyglada na kontach i w deklaracji VAT-7.
    W tym przypadku nie mieszalbym limitu 0,25% z PDOP(F) do VAT naliczonego.

    2. Zakup na potrzeby RiR (tego przypadku nie stosuje, ale AFAIR stanowisko
    doktrynerow od VAT to tak tez mozna robic):
    a) kwota brutto wrzuca sie w koszty - bez jakiegokolwiek odliczania
    b) w rejestrze VAT nalezy wykazac sprzedaz wg kwoty brutto ze stawkami VAT

    Koncowy efekt kosztowy jest taki sam jak w przypadku 1 (pomijajac
    niekorzystna strukture sprzedazy z poz. 2b).
    I w tym przypadku nie mam pomyslu co z limitem 0,25%. Ale raczej z
    ostroznosci policzylbym go od kwoty brutto.

    To tyle na dzisiaj.

    Pozdrawiam,
    Karol

    PS.
    Sprawdzales co o tym mowi Zybrzycki w leksykonie?

  • 19. Data: 2002-12-03 20:27:56
    Od: "Jacek" <c...@p...pl>

    Sark wrote:
> [...]
    > konsekwencji) nie wykazywać w rejestrze vat

    > masz rację ale znaczenie jest istone przy duzych przychodach... czego

    VAT a koszty reprezentacji i reklamy
    Ze względu na sposób określenia kosztów uzyskania przychodów w podatku
    dochodowym należy mówiąc o reprezentacji i reklamie wyróżnić dwie
    sytuacje:

    a.. podatnik dokonał odliczenia VAT przy zakupie towarów i usług
    przekazanych lub zużytych przy wykonywaniu tych czynności,

    b.. podatnik nie dokonał odliczenia VAT, a w związku z tym skorzystał
    ze zwolnienia przy wykonywaniu tych czynności.

    W przypadku pierwszym kosztem uzyskania przychodów jest kwota netto.
    Kosztem jest również VAT należny z tytułu tych czynności. Zgodnie z
    ukształtowaną praktyką VAT należnego nie zlicza się do wydatków objętych
    limitem. Stanowi on w całości koszt uzyskania przychodów, nawet w
    przypadku, gdy wiąże się on z reprezentacją lub reklamą niepubliczną.
    Pewien problem pojawia się jedynie na gruncie podatku dochodowego od
    osób fizycznych w przypadku "zużycia towarów" na potrzeby reprezentacji
    i reklamy. Zgodnie bowiem z literalnym brzmieniem przepisów kosztem
    uzyskania przychodów jest jedynie podatek należny z tytułu przekazania
    przez podatnika towarów i świadczenia usług na potrzeby reprezentacji i
    reklamy. W literaturze w związku z tym pojawiają się dwa stanowiska.
    Według pierwszego z nich, który reprezentuje przeważająca część
    doktryny, podatek ten nie jest kosztem uzyskania przychodów. Według
    stanowiska drugiego, popularnego zwłaszcza wśród praktyków, stanowi on
    koszt uzyskania przychodów. Ci pierwsi powołują się na wykładnię
    językową, natomiast drudzy - na wykładnię celowościową. W tej sprawie
    nie wypowiadał się jeszcze Naczelny Sąd Administracyjny.

    W przypadku drugim, czyli gdy podatnik nie dokonuje odliczenia VAT
    kosztem uzyskania przychodów jest cała kwota brutto.

    W tym drugim przypadku istnieje jeszcze jeden haczyk-mianowicie
    korzystamy przy przekazaniu na RiR ze zwolnienia z podatku VAT
    (traktować to należy jako sprzedaż) i powinniśmy rozliczać VAT strukturą
    zakupów.

    Jacek

  • 20. Data: 2002-12-03 22:11:23
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 3 Dec 2002, Karol wrote:
    [...]
    >+ Ja o tej porze sie poddaje.

    Nie dziwota, ja zaraz też :] (można sprawdzić kiedy wczoraj
    skończyłem ;))
    [...]
    >+ I wydawaloby sie, ze do tego momentu jestem z VATem na 0 (zero).
    >+ Niestety w koszty musze wpisac VAT nalezny (jako KUP).
    >+ Koncowy efekt kosztowy jest taki jakbym nie odliczal zadnego VAT,

    No to mi sie kasa zgadza i żadne argumenty "na obronę odliczenia"
    nie pomogą :)
    [...]
> [...]
    >+ b) w rejestrze VAT nalezy wykazac sprzedaz wg kwoty brutto ze stawkami VAT

    ...co zgadzałoby się z literą art.2.1.... !
    [...]
    >+ PS.
    >+ Sprawdzales co o tym mowi Zybrzycki w leksykonie?

    Oj Karol... gnebisz człowieka ;) (zeznawałem już kiedyś że
    Zubrzyckiego nie mam - a było to przy okazji jakiejś krytyki
    [na grupie] jego poglądów ;) !)

    Pozdrowienia, Gotfryd