    From: MartaW <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Koszty samochodu prywatnego - KPiR i VAT
    Date: Tue, 11 Feb 2003 21:04:35 +0000 (UTC)

    "Andy" <a...@a...net.pl> napisal w
    news:b2blb8$l81$1@atlantis.news.tpi.pl:

    > Uzywam w DG samochod osobowy nie wpisany do ST. W styczniu mialem
    > powazna naprawe i wpisy do ewidencji przejazdow nie pokryly kwoty na
    > fakturze. Wiem, ze do KPiR wpisuje czesc kwoty z faktury, na ktora mam
    > pokrycie w EPP. A jak jest z VAT-em? Czy moge wpisac do ewidencji
    > zakupow VAT z calej faktury, czy tylko z czesci wpisanej do KPiR. Czym
    > udokumentowac wpis do KPiR pozostalej kwoty z tej faktury w przyszlym
    > miesiacu?

    Przede wszystkim VAT'u zawartego w fakturach związanych z prywatnym
    samochodem nie wpisanym do ST nie odlicza się, czyli nie wpisuje się do
    ewidencji zakupów VAT ani całej faktury, ani jej cześci. To dotyczy
    faktur za naprawy, za paliwo, za parkowanie i co tam jeszcze.

    Prowadzi się za to osobną ewidencję kosztów związanych z pojazdem
    wpisując tam kwoty _brutto_ i sumuje _narastająco_. Równolegle do tego
    prowadzi sie ewidencję przebiegu pojazdu, z której wynikaja kwoty, jakie
    można odliczyć. To też się robi _narastająco_. A do KPiR przenosi się
    miesięczny "przyrost" odczytany z tej ewidecji, w której jest mniej
    (_narastająco).

    Teraz będzie przykład:
    jazdy j.nar. koszty k.nar. do KPiR
    styczeń 400 300 600 600 300 (ograniczają jazdy)
    luty 300 700 200 800 400 (ograniczają jazdy)
    marzec 400 1100 200 1000 300 (ograniczają koszty)

    Czyli "za duże" koszty styczniowe zostaną "skonsumowane" w nastepnych
    miesiącach (jeżeli jazd wystarczy) i odwrotnie.

    Uff. Napracowalam się.
    Marta