  • 1. Data: 2008-10-15 08:35:57
    Temat: Kredyt samochodowy na osobe fizyczna, przy zalozeniu jednoos. DG.
    Od: pn <b...@f...eu.org>

    Witam serdecznie,

    niestety nie znalazlem watku ktory by o tym dokladnie traktowal.
    Jestem w takiej sytuacji mam kredyt samochodowy i atualnie nie prowadze
    DG jednakze w ciagu dwoch miesiecy chcialbym to zmienic. Jakie warunki
    musze spelnic i czy jest to mozliwe w ogole, zeby raty kredytu
    samochodowego (nie leasingu!) wrzucic w koszty DG.

    ani moj bank, ani inne nie chca zamienic kredytu na leasing.

    pozdrawiam,
    p.

  • 2. Data: 2008-10-15 08:43:52
    Od: bokomaru <b...@z...com>

    pn wrote:
    > Jakie warunki
    > musze spelnic i czy jest to mozliwe w ogole, zeby raty kredytu
    > samochodowego (nie leasingu!) wrzucic w koszty DG.

    ale dlaczego chcesz wrzucać w koszty raty?
    przyjmujesz na ŚT samochód i amortyzujesz.

    --
    bartek

  • 3. Data: 2008-10-15 08:53:54
    Od: pn <b...@f...eu.org>

    bokomaru pisze:

    > ale dlaczego chcesz wrzucać w koszty raty?
    > przyjmujesz na ŚT samochód i amortyzujesz.

    Dobra, do amortyzacji potrzebna jest jakas jego wartosc poczatkowa...
    czy mam wrzucic tam wartosc z jakiegos katalogu branzowego? Czy moze
    koszt zakupu? A moze koszt kredytu z odsetkami?

    Pozdr,
    p.

  • 4. Data: 2008-10-15 17:37:44
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    pn pisze:
    > Dobra, do amortyzacji potrzebna jest jakas jego wartosc poczatkowa...
    > czy mam wrzucic tam wartosc z jakiegos katalogu branzowego? Czy moze
    > koszt zakupu? A moze koszt kredytu z odsetkami?
    wartość wg infoekspert lub cena zakupu jeśli było to niedawno

  • 5. Data: 2008-10-15 17:53:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Radek Wroclawski wrote:
    > wartość wg infoekspert lub cena zakupu jeśli było to niedawno

    A co na to przepisy?
    Podstawiam mały palec, że w przepisach o amortyzacji mowa jest o cenie
    zakupu,
    w przypadku wejścia w posiadanie tego środka trwałego na drodze zakupu - i
    to niezależnie od
    faktu czy to było dawno czy niedawno. Wycena wg infoeks...cokolwiek to jest-
    rozumiem, że chodzi o cenę ryknową-
    może wchodzić dopiero wtedy gdy brak dokumentu/ceny zakupu - jakaś darowizna
    albo przeniesienie aportu itp

  • 6. Data: 2008-10-15 20:40:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 15 Oct 2008, pn wrote:

    > Dobra, do amortyzacji potrzebna jest jakas jego wartosc poczatkowa... czy mam
    > wrzucic tam wartosc z jakiegos katalogu branzowego?
    > Czy moze koszt zakupu?

    SUGESTIA (nie bić!) - masz do przeczytania (nie "przeczytania" metodą
    1735 stron na minutę, tylko tak normalnie, weź sobie coś twardego
    do przegryzania, będzie na czym wyładowywać frustrację ;)) ustawę
    o podatku dochodowym.
    Na początek:

    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 22g
    1. Za wartoœć poczštkowš œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych
    i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    [...]
    8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia œrodków trwałych
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    lub ich częœci nabytych przez podatników
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    przed dniem założenia ewidencji lub sporzšdzenia
    wykazu, o których mowa w art. 22n, wartoœć poczštkowš tych œrodków
    przyjmuje się w wysokoœci wynikajšcej z wyceny [...]
    [...]
    ---

    Warunkiem aby zastosować wycenę, jest, jak widać z ustawy,
    OBIEKTYWNA niemożliwość ustalenia ceny ("zgubiłem fakturę" to IMVHO
    za mało).

    > A moze koszt kredytu z odsetkami?

    Tu są spory, bo są tacy co twierdzą iż faktyczne przeznaczenie
    kredytu (czy raczej: "przedmiotu z kredytu") na DG daje prawo do
    zaliczenia w koszty odsetek (SAMYCH ODSETEK - kwota kredytu nijak
    kosztem nie jest, skoro kosztem jest kwota nabycia, zresztą są
    jawne przepisy iż kwoty pożyczek nie są ani kosztem ani przychodem,
    w ramach ćwiczeń znajdź je sobie ;)).
    IMO jest kilka przeciwwskazań takiego rozumowania, od definicji
    kosztu poczynając, na wyłączeniu z art.23.1.9 rozumianego
    w ten sposób, że pożyczka została WZIĘTA na cele osobiste
    podatnika (i w tym momencie stała się "majątkiem podatnika")
    a dopiero później "przeznaczona" (zaś "przeznaczenie", poza
    kwotą amortyzacji, kosztem NIE JEST).

    Jak to mawiają - "każdy odpowiada za siebie" :D

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-10-15 21:29:41
    Od: beherit <b...@f...eu.org>

    On 15 Paź, 22:40, Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> wrote:

> [...]
    > 1735 stron na minutę, tylko tak normalnie, weź sobie coś twardego
    > do przegryzania, będzie na czym wyładowywać frustrację ;)) ustawę

    ochodowym-od-osob...
> [...]
    >    i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    > 1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    > [...]
    > 8. Jeżeli nie można ustalić ceny nabycia  rodków trwałych
    >      ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >      ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >    lub ich czę ci nabytych przez podatników
    >        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    >    przed dniem założenia ewidencji lub sporzšdzenia
    > wykazu, o których mowa w art. 22n, warto ć poczštkowš tych  rodków
    > przyjmuje się w wysoko ci wynikajšcej z wyceny [...]

    Wielkie dzieki za taki skrot Ustawy. Czyli kupilem jeszcze nie
    prowadzac DG w tym roku (zalozmy) za 60 tys. - kwota z umowy. I
    amortyzuje wg. kwoty z umowy.

  • 8. Data: 2008-10-16 06:34:17
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 15 Oct 2008 22:40:08 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

> [...]
    > podatnika (i w tym momencie stała się "majątkiem podatnika")
    > a dopiero później "przeznaczona" (zaś "przeznaczenie", poza

    1. Koszt kredytu to nie tylko odsetki, ale także np. prowizje, obowiązkowe
    ubezpieczenia itp.
    2. Koszt nabycia a nie cena zakupu. Czy przypadkiem do kosztu nabycia nie
    należy tu doliczyć wszystkich kosztów (np. kosztów kredytu) poniesionych do
    dnia przekazania ŚT do eksploatacji? I co będzie tym dniem - przekazanie
    do eksploatacji "osobistej" czy "firmowej" (wpisanie do EŚT)?

  • 9. Data: 2008-10-16 08:14:01
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 16 Oct 2008, jureq wrote:

    > 1. Koszt kredytu to nie tylko odsetki, ale także np. prowizje, obowiązkowe
    > ubezpieczenia itp.

    Zgoda.

    > 2. Koszt nabycia a nie cena zakupu.

    Co racja to racja. Thx.

    > Czy przypadkiem do kosztu nabycia nie
    > należy tu doliczyć wszystkich kosztów (np. kosztów kredytu) poniesionych do
    > dnia przekazania ŚT do eksploatacji?

    Właśnie fakt, że owe koszty (prowizje, odsetki) związane są tylko bardzo
    pośrednio z kosztem nabycia, wzbudza moje wątpliwości.
    Skoro planujemy w koszty wliczyć wydatki na kredyt, wzięty w celu
    osobistym na to aby ów ST nabyć, to za dużo wydatków o takim charakterze
    (czynionych w celach osobistych, a niezbędnych aby "funkcjonować w DG")
    zaczyna sie pojawiać, od okularów do drugiego śniadania ;)

    Patrzę na to tak: w myśl stosowanych dla celów cywilnych zasad
    "umowę złożoną" należy rozłożyć na składniki podstawowe (umowy
    nazwane). Mamy umowę składającą się z dwu części - nabycia
    pojazdu oraz kredytu na to (zawartą z innym podmiotem).
    Umowy o charakterze OSOBISTYM, a nie gospodarczym.

    Świadom jestem że taki punkt siedzenia spotyka się krytyką :)
    (parę razy było na grupie i zawsze mam oponentów), ale IMVHO
    (nawet, jeśli jakiś US zapoda korzystną dla podatnika interpretację)
    z przepisów, z zasady ogólnej (że kosztem jest wydatek PONIESIONY
    W CELU uzyskania przychodu, w naszym przypadku - w celu gospodarczym)
    wynika, że wyjątków od tej zasady (w postaci prawa do amortyzacji
    z okazji ZUŻYWANEGO W CELU DG ST, bez względu na to w jakim celu
    był zakupiony) "naciągać" już nie można.

    Kredyt był zaciągnięty w celu osobistym, swoje prywatne (uzyskane
    drogą kredytu), nie dzielące się już na "gospodarcze" i "osobiste"
    pieniądze podatnik przeznaczył na zakup i tyle. W kwocie nominalnej,
    bez odsetek - odsetki płaci, bo zawarł umowę o kredyt na cele
    osobiste :)

    > I co będzie tym dniem - przekazanie
    > do eksploatacji "osobistej" czy "firmowej" (wpisanie do EŚT)?

    IMHO jestem skłonny się zgodzić, że "firmowej".
    Z zastrzeżeniem, że mowa wyłącznie o wydatkach poniesionych BEZPOŚREDNIO
    na nabycie, instalację, doprowadzenie do używalności, ulepszenia
    i inne takie. Żadnych wynalazków w stylu "musiałem zjeść śniadanie
    i wziąć kredyt, bo inaczej bym nie był w stanie kupić, więc śniadanie
    i odsetki są też kosztem" :)

    Rozumowanie:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 22g
    1. Za wartoœć poczštkowš
    œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych i prawnych,
    ^^^^^
    < idzie mi o to, że nie dotączy składnika majątkowego tak "w ogóle" >
    < lecz w szczególności, czyli *W ROLI* SToWNiP) >

    z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:

    1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należnš zbywcy, powiększonš
    o koszty zwišzane z zakupem naliczone do dnia przekazania
    œrodka trwałego lub wartoœci niematerialnej i prawnej do używania
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    < uwaga jak wyżej >
    < SHIFT >
    Art. 22a
    1. Amortyzacji podlegajš, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowišce własnoœć
    lub współwłasnoœć podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
    [...]
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
    wykorzystywane przez podatnika na potrzeby zwišzane z prowadzonš
    przez niego działalnoœciš gospodarczš albo oddane do używania
    na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy [...]
    ---

    Wniosek: jeśli coś, co mogłoby być ST, nie jest (jeszcze w ogóle nie
    było) "wykorzystywane na cele DG", to definicji ST nie spełnia,
    więc staje się ST z dniem "rozpoczęcia wykorzystywania".
    Oczywiście jest sporny (ten wniosek), ze względu na słowa o "przyjęciu
    do używania", ale IMVHO interpretować należy cel tego używania :D

    pzdr, Gotfryd