eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkiKredyt samochodowy na osobe fizyczna, przy zalozeniu jednoos. DG. › Re: Kredyt samochodowy na osobe fizyczna, przy zalozeniu jednoos. DG.
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Kredyt samochodowy na osobe fizyczna, przy zalozeniu jednoos. DG.
    Date: Thu, 16 Oct 2008 10:14:01 +0200

    On Thu, 16 Oct 2008, jureq wrote:

    > 1. Koszt kredytu to nie tylko odsetki, ale także np. prowizje, obowiązkowe
    > ubezpieczenia itp.

    Zgoda.

    > 2. Koszt nabycia a nie cena zakupu.

    Co racja to racja. Thx.

    > Czy przypadkiem do kosztu nabycia nie
    > należy tu doliczyć wszystkich kosztów (np. kosztów kredytu) poniesionych do
    > dnia przekazania ŚT do eksploatacji?

    Właśnie fakt, że owe koszty (prowizje, odsetki) związane są tylko bardzo
    pośrednio z kosztem nabycia, wzbudza moje wątpliwości.
    Skoro planujemy w koszty wliczyć wydatki na kredyt, wzięty w celu
    osobistym na to aby ów ST nabyć, to za dużo wydatków o takim charakterze
    (czynionych w celach osobistych, a niezbędnych aby "funkcjonować w DG")
    zaczyna sie pojawiać, od okularów do drugiego śniadania ;)

    Patrzę na to tak: w myśl stosowanych dla celów cywilnych zasad
    "umowę złożoną" należy rozłożyć na składniki podstawowe (umowy
    nazwane). Mamy umowę składającą się z dwu części - nabycia
    pojazdu oraz kredytu na to (zawartą z innym podmiotem).
    Umowy o charakterze OSOBISTYM, a nie gospodarczym.

    Świadom jestem że taki punkt siedzenia spotyka się krytyką :)
    (parę razy było na grupie i zawsze mam oponentów), ale IMVHO
    (nawet, jeśli jakiś US zapoda korzystną dla podatnika interpretację)
    z przepisów, z zasady ogólnej (że kosztem jest wydatek PONIESIONY
    W CELU uzyskania przychodu, w naszym przypadku - w celu gospodarczym)
    wynika, że wyjątków od tej zasady (w postaci prawa do amortyzacji
    z okazji ZUŻYWANEGO W CELU DG ST, bez względu na to w jakim celu
    był zakupiony) "naciągać" już nie można.

    Kredyt był zaciągnięty w celu osobistym, swoje prywatne (uzyskane
    drogą kredytu), nie dzielące się już na "gospodarcze" i "osobiste"
    pieniądze podatnik przeznaczył na zakup i tyle. W kwocie nominalnej,
    bez odsetek - odsetki płaci, bo zawarł umowę o kredyt na cele
    osobiste :)

    > I co będzie tym dniem - przekazanie
    > do eksploatacji "osobistej" czy "firmowej" (wpisanie do EŚT)?

    IMHO jestem skłonny się zgodzić, że "firmowej".
    Z zastrzeżeniem, że mowa wyłącznie o wydatkach poniesionych BEZPOŚREDNIO
    na nabycie, instalację, doprowadzenie do używalności, ulepszenia
    i inne takie. Żadnych wynalazków w stylu "musiałem zjeść śniadanie
    i wziąć kredyt, bo inaczej bym nie był w stanie kupić, więc śniadanie
    i odsetki są też kosztem" :)

    Rozumowanie:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    +++
    Art. 22g
    1. Za wartoœć poczštkowš
    œrodków trwałych oraz wartoœci niematerialnych i prawnych,
    ^^^^^
    < idzie mi o to, że nie dotączy składnika majątkowego tak "w ogóle" >
    < lecz w szczególności, czyli *W ROLI* SToWNiP) >

    z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:

    1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należnš zbywcy, powiększonš
    o koszty zwišzane z zakupem naliczone do dnia przekazania
    œrodka trwałego lub wartoœci niematerialnej i prawnej do używania
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    < uwaga jak wyżej >
    < SHIFT >
    Art. 22a
    1. Amortyzacji podlegajš, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowišce własnoœć
    lub współwłasnoœć podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:
    [...]
    - o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
    wykorzystywane przez podatnika na potrzeby zwišzane z prowadzonš
    przez niego działalnoœciš gospodarczš albo oddane do używania
    na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy [...]
    ---

    Wniosek: jeśli coś, co mogłoby być ST, nie jest (jeszcze w ogóle nie
    było) "wykorzystywane na cele DG", to definicji ST nie spełnia,
    więc staje się ST z dniem "rozpoczęcia wykorzystywania".
    Oczywiście jest sporny (ten wniosek), ze względu na słowa o "przyjęciu
    do używania", ale IMVHO interpretować należy cel tego używania :D

    pzdr, Gotfryd