    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Ksiązki jako KUP
    Date: Tue, 3 Apr 2007 00:48:42 +0200

    On Mon, 2 Apr 2007, Piotrek wrote:

    > Witam,
    >
    > Książki techniczne, anglojęzyczne, ściśle związane z zakresem prowadzonej
    > działalności gospodarczej zostały wprowadzone remanentem początkowym jako
    > materiały handlowe.

    OK.
    Ale towary wprowadzone do remanentu nie stają się KUP!
    KUP stają się w momencie zbycia - i dla zachowania tej zasady zezwala się
    na ujęcie w remanencie początkowym TH już posiadanych.

    > Teraz planuję "zużyć" je na potrzeby bieżącej działalności i zakładam, że to
    > będzie KUP.

    IMO - niesłusznie.
    Na przeszkodzie stoi przepis określający do jest kosztem.
    Sprawdź sobie - wcale nie "wydatki ZUŻYTE na cele DG", lecz wydatki ktore
    zostały poniesione W CELU DG.
    Inaczej mówiąc - jeśli książki były nabyte w celach osobistych, to fakt
    ich późniejszego przeznaczenia na DG nie powoduje iżby wydatek na nie
    stał sie kosztem! Nie ma takiej podstawy do uznania za koszt jak
    "zmiana przeznaczenia" (ale przy odwrotnym układzie jest to powód
    do ew. zaliczenia do przychodu lub wyrzucenia z kosztów czegoś,
    co przestało być wykorzystywane w DG lub jest wykorzystywane
    w celu innym niż DG :>).
    Trzeba zaznaczyć iż jest wyjątek - o ile pamiętam, jeden jedyny (jak
    ktoś sobie przypomina inne to poproszę o odświerzenie :)).
    Mianowicie środki trwałe, a ściślej ich amortyzacja, zaliczana jest
    w koszty właśnie na podstawie "używania na cele DG" :) - i to jest
    WYJĄTEK od zasady "poniesienia w celu".

    > Wartość tych książek to jakieś 10 kplz.
    >
    > Jeszcze raz podkreślam, że nie jest to żadna beletrystyka, poezja tylko
    > stricte książki techniczne, ściśle związane z realizowanymi projektami.

    Acha.
    Głupio wyglada, ale literalne brzmienie przepisu o kosztach jest
    co najmniej nie dość jasno wskazujące na prawo do zaliczenia
    w koszty DG wydatków poniesionych w celu nie DG (a dopiero później
    przekwalifikowanych).
    Jak to mawiają: "każdy odpowiada za siebie".
    Inna sprawa, że zakazu zaliczenia książki do DG wg zasad ST nie widzę,
    więc może... pewnie się zmieści amortyzacja jednorazowa?

    > Czy ktoś widzie jakieś przeciwwskazania albo zagrożenia związane z moimi
    > planami wpuszczenia tego w ten sposób w koszty? Oczywiście mam rachunki na te
    > książki (sprzed 2-3 lat

    No to przynajmniej wartość środków trwałych jest jasna ;)

    pzdr, Gotfryd