  • Data: 2003-07-22 10:33:42
    Temat: Re: Kupno nieruchomosci
    Od: "Boguslaw Szostak" <a...@u...agh.edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    wiadomości
    news:Pine.WNT.4.56.0307181855180.-924849@k6-2.portez
    jan.zabrze.pl...

    > OK. Zakładam że od firmy będącej podatnikiem VAT :)
    > To AFAIK (choć MF ma chrapkę na zmiany) grunt ciągle "nie
    > podlega" pod VAT, budynek tak.

    O ile nie jest "uzywany, inie przyslygiwalo odliczenie VAT...."

    > J.w. IMO powinny być 2 osobne "papiery": rachunek (!) na grunt,
    > faktura na budynek.

    > Podatek od czynności cywilnoprawnych, m.in. od sprzedaży.
    > Obowiązuje "jeśli dana transakcja nie podlega lub nie jest
    > zwolniona z VAT". Może ktoś skomentuje, ale IMHO skoro grunt
    > *nie podlega* pod VAT - to rachunek za grunt chyba powinien
    > być objęty tym podatkiem.

    A pamietasz ze jesli jedna ze stron NIE jest "osoba fizyczna nie prowadzaca
    DG..."
    to czynnosc PCC "niepodlega"

    > Może to dziwne, że trzeba tak "rozbijać" nieruchomość :),
    > ale cóż poradzę :)
    > Wracając do PCC: ponieważ sprzedaż nieruchomości musi być
    > potwierdzona notarialnie, to IMO & AFAIK płatnikiem PCC
    > będzie notariusz (w sąsiednim wątku ktoś ROTFLował z sugestii
    > że przy kupnie nieruchomości wypełnia się formularz PCC1 :))

    Mysle, Pan Notariusz wszystko kompetentniw wytlumaczy Panu Kupujacemu...

    > Dokładniej kolejność jest nieco inna:
    > 1. musisz zarejestrować się jako przedsiębiorca, czyli "otworzyć
    > firmę".
    > 2. musisz zarejestrować się jako płatnik VAT (osobno !)
    (czyli zrezygnowac ze zwolnienia...)

    > 3. dopiero będąc płatnikiem VAT będziesz miał prawo ów VAT (od
    > budynku i tylko od budynku !) odliczyć.
    >
    > Jeśli kupisz budynek po zarejestrowaniu DG ale *przed* zarejestrowaniem
    > się jako VATman - nic ci nie pomoże, VATu nie odliczysz. Dlatego
    > cię wielkimi literami pytam, bo ty chyba kojarzysz "firma == VAT"
    > a to *nie jest prawda* !
    >
    > Tak poza konkursem: grunt nie podlega również amortyzacji... :)

    Ale jego zakup kosztem chyba jest....

    Boguslaw