    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: L4,premia a wyplata z ZUS???
    Date: Fri, 10 Dec 2004 08:37:34 +0100

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Moment, moment. Od podstawy obliczania składek też "odrzuca" ?? Od
    > kiedy ? ;)

    Zus sam z siebie nic nie odrzuca! ZUS z dokumentacji idącej od
    pracodawcy nie wie jakie składniki skladaja się na kwote wynagrodzenia.
    Zażalenia trzeba zgłaszać do pracodawcy!! Może premie były wypłacane "na
    lewo" i nie było do nich składek?
    Pamiętam jak któras z moich kuzynek sie przejechała na takich premiach.
    Stanowiło ponad połowę wynagrodzenia a jak poszła na macierzyński to się
    okazało ze dostaje najniższa krajową. Ale przez dwa lata nie
    zaniepokoiło jej że pracodawca nie chciał płacic przelewem a wyłacznie
    gotówka i na premie były osobne listy.

    To pracodawca podaje ZUSowi wysokośc wynagrodzeń za poprzednie miesiące,
    stanowiących podstawe naliczania chorbowego.
    Zasiłek chorobowy oblicza się od średniego uzyskanego wynagrodzeni,
    pomijając składniki wypłacane jednorazowo, np. jakies premie, nagrody
    roczne a czasem dodatek za pełnienie przejściowo jakiejś funkcji
    szczególnej (np. w mojej straj firmie co miesiąc inny pracownik zajmował
    się porządkiem w szatni i dostawał za to jakis dodatek i ten dodatek do
    podstawy chorobowego nie wchodził) i takie skladniki które pracownik i
    tak by otrzymał "czy stoi czy leży". W duzych przedsiębiorstwach,
    zwlaszcza z układami zbiorowymi są takie składniki wynagrodzeń, jakies
    dodataki stazowe, funkcyjne itp itd.
    Ale to że dany składnik wnagrodzenia pracownik dostałby bez względu na
    to czy chory czy na urlopie czy pracuje musza być gdzies wyraźnie
    zapisane (umowa o pracę, regulamin wynagradzania, układ zbiorowy).
    Inaczej do podstawy chorobowego wchodzi wszystko.

    I powtarzam - nie ZUS decyduje. ZUS nie ma pojęcia co siedzie w kwocie
    wynagrodzenia. Od pracodawcy dostaje informację ile wynosiła podstawa
    zbiorczo. I tyle.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl