  • 1. Data: 2004-12-07 18:47:21
    Temat: L4,premia a wyplata z ZUS???
    Od: "Rodezjan" <r...@n...gazeta.pl>

    Witam Wszystkich!
    Mam pytanie: Od 2 miesiecy jestem na zwolnieniu L4 i wlasnie dostalem
    wyplate z ZUS-80% kwoty ostatniej wyplaty,tyle tylko ze bez premii.Czy
    srednia do wyplaty liczona jest bez premii,ktora dostawalem legalnie i ktora
    byla wykazywana na rozliczeniach miesiecznych? Sprawa jest dla mnie
    wazna,gdyz premia stanowila zawsze okolo 35% kwoty wyplaty miesiecznej.
    Prosze o podpowiedz.

    Dziekuje i pozdrawiam

    Rodezjan

  • 2. Data: 2004-12-07 18:57:42
    Temat: Re: L4,premia a wyplata z ZUS???
    Od: "toster" <t...@W...pl>

    "Rodezjan" <r...@n...gazeta.pl> wrote in message
    > Witam Wszystkich!
    > Mam pytanie: Od 2 miesiecy jestem na zwolnieniu L4 i wlasnie dostalem
    > wyplate z ZUS-80% kwoty ostatniej wyplaty,tyle tylko ze bez premii....

    Jakiś wysyp wątków z NTG.
    T.

  • 3. Data: 2004-12-07 20:41:47
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

> [...]
    > byla wykazywana na rozliczeniach miesiecznych? Sprawa jest dla mnie
    > wazna,gdyz premia stanowila zawsze okolo 35% kwoty wyplaty miesiecznej.
    Premia jest składnikiem, który ma premiować ;-) za pracę a nie za chorobę.
    Zus odrzuca licząc średnią takie składniki. Zakład może ale nie musi
    wypłacać premię w czasie zwolnienia.
    Powinno to być zapisane z zakładowym regulaminie płac. Najlepiej byłoby się
    zapytać w swoim zakładzie bo to oni podają twoje zarobki do ZUS.

    PawełJ

  • 4. Data: 2004-12-07 22:11:26
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Użytkownik "Rodezjan" <r...@n...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > byla wykazywana na rozliczeniach miesiecznych? Sprawa jest dla mnie
    > wazna,gdyz premia stanowila zawsze okolo 35% kwoty wyplaty

    Od premii, jako składnika wynagrodzenia, powinna być odprowadzana
    składka na ubezpieczenia (w tym na ubezpieczenie chorobowe) i kwoty
    premii powinny być wpisane na zaświadczeniu o zarobkach przesłanym
    przez pracodawcę do ZUS.
    Być może pracodawca nie wykazał (przez pomyłkę) kwot premii w
    zaświadczeniu, co powinien niezwłocznie naprawić.
    Standardowo, podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi
    wynagrodzenie z ostatnich 6 miesięcy.

    Gorzej, jeżeli otrzymywana przez Ciebie "premia" stanowiła składnik
    wynagrodzenia znajdujący się poza formalną ewidencją i nie
    odprowadzano od niej składek ZUS.

    Pozdrawiam

    wa

  • 5. Data: 2004-12-09 23:18:49
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 7 Dec 2004, PawełJ wrote:
    [...]
    >+ Premia jest składnikiem, który ma premiować ;-) za pracę a nie za chorobę.
    >+ Zus odrzuca licząc średnią takie składniki.

    Moment, moment.
    Od podstawy obliczania składek też "odrzuca" ?? Od kiedy ? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2004-12-10 07:37:34
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Moment, moment. Od podstawy obliczania składek też "odrzuca" ?? Od
    > kiedy ? ;)

    Zus sam z siebie nic nie odrzuca! ZUS z dokumentacji idącej od
    pracodawcy nie wie jakie składniki skladaja się na kwote wynagrodzenia.
    Zażalenia trzeba zgłaszać do pracodawcy!! Może premie były wypłacane "na
    lewo" i nie było do nich składek?
    Pamiętam jak któras z moich kuzynek sie przejechała na takich premiach.
    Stanowiło ponad połowę wynagrodzenia a jak poszła na macierzyński to się
    okazało ze dostaje najniższa krajową. Ale przez dwa lata nie
    zaniepokoiło jej że pracodawca nie chciał płacic przelewem a wyłacznie
    gotówka i na premie były osobne listy.

    To pracodawca podaje ZUSowi wysokośc wynagrodzeń za poprzednie miesiące,
    stanowiących podstawe naliczania chorbowego.
    Zasiłek chorobowy oblicza się od średniego uzyskanego wynagrodzeni,
    pomijając składniki wypłacane jednorazowo, np. jakies premie, nagrody
    roczne a czasem dodatek za pełnienie przejściowo jakiejś funkcji
    szczególnej (np. w mojej straj firmie co miesiąc inny pracownik zajmował
    się porządkiem w szatni i dostawał za to jakis dodatek i ten dodatek do
    podstawy chorobowego nie wchodził) i takie skladniki które pracownik i
    tak by otrzymał "czy stoi czy leży". W duzych przedsiębiorstwach,
    zwlaszcza z układami zbiorowymi są takie składniki wynagrodzeń, jakies
    dodataki stazowe, funkcyjne itp itd.
    Ale to że dany składnik wnagrodzenia pracownik dostałby bez względu na
    to czy chory czy na urlopie czy pracuje musza być gdzies wyraźnie
    zapisane (umowa o pracę, regulamin wynagradzania, układ zbiorowy).
    Inaczej do podstawy chorobowego wchodzi wszystko.

    I powtarzam - nie ZUS decyduje. ZUS nie ma pojęcia co siedzie w kwocie
    wynagrodzenia. Od pracodawcy dostaje informację ile wynosiła podstawa
    zbiorczo. I tyle.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 7. Data: 2004-12-10 14:31:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Dec 2004, Maddy wrote:

> [...]
    > + Zażalenia trzeba zgłaszać do pracodawcy!! Może premie były wypłacane "na

    Maddy, kiedy Paweł właśnie twierdzi że "od premii" chorobowe
    się NIE NALEŻY... przeczytaj powoli co napisał :)
    Oczywiście masz rację jeśli ktoś hm... "daje pieniądze na lewo" :)
    (bo to w sumie nie wynagrodzenie a darowizna :>) - ale on
    nie pisał że "pracodawca na lewo" tylko że "ZUS *odzrzuca*".
    No i mnie odrzuciło :)

    [...]
    > + To pracodawca podaje ZUSowi wysokośc wynagrodzeń za poprzednie miesiące,
    > + stanowiących podstawe naliczania chorbowego.

    ...no i co, "ZUS odrzuci" jak się dowie że w wynagrodzeniu 80%
    to premia ? :)

    > + Zasiłek chorobowy oblicza się od średniego uzyskanego wynagrodzeni,
    > + pomijając składniki wypłacane jednorazowo, np. jakies premie,

    Hm...

    > + chory czy na urlopie czy pracuje musza być gdzies wyraźnie zapisane (umowa o
    > + pracę, regulamin wynagradzania, układ zbiorowy). Inaczej do podstawy
    > + chorobowego wchodzi wszystko.

    Ano.

    > + I powtarzam - nie ZUS decyduje.

    ...i dlatego protestowałem :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 8. Data: 2004-12-10 17:40:26
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    > On Tue, 7 Dec 2004, PawełJ wrote:
    > [...]
    >
    > Moment, moment.
    > Od podstawy obliczania składek też "odrzuca" ?? Od kiedy ? ;)

    Od zawsze niestety.

    PawełJ

  • 9. Data: 2004-12-10 17:56:32
    Od: "PawełJ" <p...@w...poczta.onet.pl>

    > Maddy, kiedy Paweł właśnie twierdzi że "od premii" chorobowe
    > się NIE NALEŻY... przeczytaj powoli co napisał :)
    Wyprostuję to może. Może zbyt ogólnikowo napisałem, Wiemy, że się należy.
    Ale są składniki, które pomimo, że są oskładkowane nie są podstawą
    chorobowego. Są to składniki, które zakład wypłaca w pełnej wysokości pomimo
    L4. (jakby kto pytał to był kod 220 na druku RSA do tego właśnie) Znanymi mi
    składnikami są dodatek za wysługę lat, premia (w niektórych zakładach),
    dodatek wiejski i mieszkaniowy u nauczycieli.
    To czy składnik jest potrącany za czas choroby czy nie powinno być zapisane
    w zakładowym regulaminie płac.
    ZUS pomimo, że nie ma druku specjalnego do tego prosi o rozpisanie kwoty
    brutto na poszczególne składniki (coś w rodzaju druku RNA do ZUS). Domyślnie
    z podstawy wyrzuca składniki w/w przeze mnie. Po interwencji zakładu pracy
    ZUS dopłaca chorobowe - o ile pracodawca udowodni to właściwym regulaminem.
> [...]
    > (bo to w sumie nie wynagrodzenie a darowizna :>) - ale on
    > nie pisał że "pracodawca na lewo" tylko że "ZUS *odzrzuca*".
    Mam nadzieje, że moje tłumaczenie nie jest "rzucające" :-)

    > [...]
    I wszystko jest ok dokąd zus nie szuka oszczędności.

    > ...no i co, "ZUS odrzuci" jak się dowie że w wynagrodzeniu 80%
    > to premia ? :)
    Tak. Może odrzucić. szczególnie jak będzie duża kwota premii wobec
    zasadniczej. Oczywiście po interwencji pracodawcy wszystko wróci na właściwe
    tory.
    Inna sprawa, że teraz zusy odchodzą od tego rozpisywania składników.

    > Ano.

    Ale pracodawca musi udowodnić że ZUS nie ma racji.

    > ...i dlatego protestowałem :)
    No i słusznie. Ja też protestuje jak mi ZUS nie chce pieniędzy dać :)

    Dlatego tak na prawdę przy tej ilości informacji którą podał Rodezjan nie
    jesteśmy w stanie określić co się stało z jego premią. Najlepiej wyjaśni to
    jego księgowa.

    pozdrawiam

    --
    PawełJ

  • 10. Data: 2004-12-10 23:33:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Dec 2004, PawełJ wrote:
    [...]
    >+ Wyprostuję to może. Może zbyt ogólnikowo napisałem, Wiemy, że się należy.
    >+ Ale są składniki, które pomimo, że są oskładkowane nie są podstawą
    >+ chorobowego.

    Thx za wykład :)
    Czy owe składniki wliczają się tylko do składem *społecznych* czy do
    *chorobowej* też ? Nie jestem ZUSologiem, a konieczność płacenia
    składki chorobowej od czegoś co NIE liczy się do "chorobowego" to
    byłby rozbój w biały dzień...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)