    From: Arsen99 <a...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Lewe faktury
    Date: Tue, 29 Jan 2008 05:18:13 -0800 (PST)

    > Wedle najnowszych przepisów mozesz utracic mozliwosc odliczeni atych
    > fasktur.
    >
    > Nie wiem czy dobrze pamietam, ale na tobie ciazy obowiazek sprawdznia
    > firmy, czy istnieje.
    >
    > Wiec sprawdz ją, jelsi ni eistnieje to zapytasz gdzie to zglosci.
    >
    > I nie miej sentymentów, bo za sentymenty to ty bekniesz predzej lub pozniej.

    Nawiązując do tej wypowiedzi zacytuje gazetę podatkową z 21 stycznia
    tego roku :

    "Podatnik VAT nie powinien odpowiadać za brak rejestracji kontrahenta

    Jeżeli sprzedaż wystąpiła, a jedynie podmiot jej dokonujący nie
    dopełnił stosownych wymagań rejestracyjnych, i doszło do wykonania
    usługi oraz wystawienia faktury VAT, to trudno uznać, iż w takim
    przypadku nabywca powinien ponosić negatywne skutki takiego działania
    sprzedawcy.

    Tak uznał WSA w Olsztynie w wyroku z dnia 7 listopada 2007 r., sygn.
    akt I SA/Ol 486/07. Organy podatkowe pozbawiły podatnika prawa do
    odliczenia VAT z otrzymanych przez niego faktur z uwagi na to, że ich
    wystawca został wykreślony z rejestru podatników VAT. Jako podstawę
    prawną rozstrzygnięcia organ podatkowy wskazał art. 19 ust. 1 i 2
    starej ustawy o VAT, art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) nowej ustawy o VAT
    oraz § 48 ust. 4 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
    22 marca 2002 r., § 14 ust. 2 pkt 1 lit. a) rozporządzenia Ministra
    Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. Z brzmienia przepisów wykonawczych
    obowiązujących zarówno przed 1 maja 2004 r., jak i po tej dacie
    wynika, że w przypadku gdy sprzedaż towarów lub usług została
    udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez
    podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do ich wystawiania, faktury te
    nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu
    różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego.

    Podatnik nie zgadzając się z takim stanowiskiem złożył skargę do WSA,
    który przyznał mu rację i uchylił decyzję organu podatkowego.

    Uzasadniając swoje stanowisko Sąd podkreślił, że VAT, będący podatkiem
    od wartości dodanej, jest podatkiem, którego zasadniczą cechą
    konstrukcyjną jest fundamentalne prawo podatnika do obniżenia kwoty
    podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i
    usług. Wszelkie korzystne dla podatnika konsekwencje wynikające z
    koncepcji neutralności są traktowane w doktrynie wspólnego systemu VAT
    jako fundamentalne prawo podatnika, nie zaś jako jego przywilej. Takie
    rozumienie zasady neutralności potwierdza orzecznictwo ETS, a
    pozbawienie podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego w
    sytuacji, której dotyczyła rozstrzygana sprawa, było nieuprawnione.
    Zdaniem Sądu nie do zaakceptowania są bowiem sytuacje, w których
    ustawodawca wprowadza regulacje niekorzystne dla podatników
    działających zgodnie z prawem, chcąc w ten sposób "ograniczyć"
    działania podatników "nieuczciwych". Tak właśnie należy ocenić normę
    zawartą w przepisie art. 88 ust. 3a pkt 1 lit. a) ustawy o VAT."

    Kiedy to uzasadnienie zostało wydane nie napisali wiec może jeszcze w
    2007, aczkolwiek moim zdaniem zaprezentowane jest tu dość zdrowe
    podejście do tematu.