  • 1. Data: 2004-02-09 13:19:39
    Temat: Likwidacja działalności-remanent ? :-(
    Od: "szachista" <n...@c...barg.cy>

    W marcu 2003 zakonczyłem działalnośc gospodarczą prowadzoną na podstawie
    książki przychodów i rozch.
    Przedtem miałem już 3 miesiące zawieszoną działalność (nadzory bud.) Jakie
    dokumenty muszę sporządzić dla urzędu skarbowego.Nie mogę zrozumieć tych
    przepisów o likwidacji.Chodzi o remanent.
    Z srodków trwałych mam nie całkowicie zamortyzowany kompóter i biurko (25
    miesięcy).Żadnego innego wyposażenia nie miałem.
    Czy muszę wyliczać jakiś tam wskażnik procentowy udziału dochodu w
    przychodzie ????
    Co z nie zamortyzowanym komputerem ?
    Pardzo proszę o kompetentną odpowiedź.Informacje otrzymane w Urz.Skarb.są
    mgliste i dalej nic nie wiem.
    Ew.proszę o wskazanie przystępnej lektóry bez tego całego prawniczego
    języka.
    Pozdrawiam E.

  • 2. Data: 2004-02-09 15:30:15
    Temat: Re: Likwidacja działalności-remanent ? :-(
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    szachista wrote:

> [...]
    > Co z nie zamortyzowanym komputerem ?
    > Pardzo proszę o kompetentną odpowiedź.Informacje otrzymane w Urz.Skarb.są

    Jakie pytanie taka odpowiedz....

    Czy chce nam Pan przez to powiedziec, ze tak sibie zakonczyl dzialanosc
    w marcu do dzis nie skladajac zadnych pitow/watow/nipow ?

    Czy byl Pan podatnikiem VAT ?

    Boguslaw

  • 3. Data: 2004-02-09 18:27:03
    Od: "szachista" <n...@c...barg.cy>

    Użytkownik "bosz" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >

    > Czy chce nam Pan przez to powiedziec, ze tak sibie zakonczyl dzialanosc
    > w marcu do dzis nie skladajac zadnych pitow/watow/nipow ?

    -----
    Nie, nie byłem płatnikiem VAT.
    Najpierw tz. w lipcu 2002 r. zgłaszałem zawieszenie działalności do
    Urz.Skarbow.i ZUS (PIT), natomiast potem tj.3.03.2003 zgłosiłem zakończenie
    działalności również do Urzędu Skarbowego(PIT) oraz organu rej.UM.
    Przy zgłaszaniu zakończenia,Pani z Urz.Skarb powiedziała mi,że remanent z
    działalności rozliczę przy zeznaniu rocznym. No i teraz moje pytania jw-jaki
    remanent.mam sporządzić? najbardziej mi chodzi o ten-- (Czy muszę wyliczać
    jakiś tam wskażnik procentowy udziału dochodu w przychodzie ????...itd.)
    przecież po zawieszeniu działalności nie miałem już rzadnych dochodów.
    E.

  • 4. Data: 2004-02-09 20:38:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 9 Feb 2004, szachista wrote:

> [...]
    >+ > > miesięcy).Żadnego innego wyposażenia nie miałem.
    >+ > > Czy muszę wyliczać jakiś tam wskażnik procentowy udziału dochodu w

    To dotyczy TYLKO wyposażenia. Biurko było ST ?

    >+ > > Co z nie zamortyzowanym komputerem ?

    ŚT nie ujmuje się w remanencie. Natomiast jakbyś wpadł na pomysł
    zeby taki ST sprzedać - to będziesz miał przychód do opodatkowania
    *z działalności* (mimo że już nie prowadzonej :))
    [...]
> [...]
    >+ Przy zgłaszaniu zakończenia,Pani z Urz.Skarb powiedziała mi,że remanent z
    >+ działalności rozliczę przy zeznaniu rocznym.

    Piękne. Jak to tu mawiają ? ;)

> [...]
    >+ przecież po zawieszeniu działalności nie miałem już rzadnych dochodów.

    W przepisach masz wyjaśnione co się robi jak nie ma przychodu !
    A do remanentu (dla bezVATowca) wchodzą:
    - towary handlowe (i stanowią przychód)
    - wyposażenie "ze współczynnikiem"; nie ma wyposażenia nie ma
    kłopotu.

    A ST się nie "remanentuje" :), chyba dla "potrzeb własnych".

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 5. Data: 2004-02-09 20:42:33
    Temat: Re: Likwidacja dzia3alności-remanent ? :-( (was: Likwidacja działalności-remanent ? :-()
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Mon, 9 Feb 2004 19:27:03 +0100, na pl.soc.prawo.podatki, szachista
    napisał(a):

> [...]
    > jakiś tam wskażnik procentowy udziału dochodu w przychodzie ????...itd.)
    > przecież po zawieszeniu działalności nie miałem już rzadnych dochodów.
    Prowadząc DG powinno się znać ( dla własnego dobra ) przepisy podatkowe :

    Art. 24 ust. o pdof
    "3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości
    ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów
    handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów,
    wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku
    związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi -
    takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach
    w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym
    nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie
    wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła
    likwidacja. Za datę likwidacji działalności gospodarczej uważa się datę
    określoną w zawiadomieniu, o którym mowa w zdaniu poprzednim. Nie ustala
    się dochodu na dzień likwidacji, jeżeli:

    1) w wyniku zmiany formy prawnej lub połączenia przedsiębiorstw składniki
    majątku objęte remanentem zostały wniesione w formie wkładu lub aportu do
    nowo powstałego lub istniejącego przedsiębiorcy,
    2) nastąpiła całkowita lub częściowa zmiana branży,
    3) osoba fizyczna wniosła w formie wkładu lub aportu do spółki cywilnej
    albo spółki handlowej składniki majątku objęte remanentem,
    4) nastąpiło przekształcenie spółki cywilnej w spółkę handlową lub osobowej
    spółki handlowej w inną osobową spółkę handlową albo w kapitałową spółkę
    handlową."

    Ponadto :
    Rozp. MF w spr. PKPiR
    '§ 27. 1. Podatnicy są obowiązani do sporządzenia i wpisania do księgi
    spisu z natury towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i
    pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i
    odpadów, zwanego dalej "spisem z natury" na dzień 1 stycznia, na koniec
    każdego roku podatkowego, na dzień rozpoczęcia działalności w ciągu roku
    podatkowego, a także w razie zmiany wspólnika, zmiany proporcji udziałów
    wspólników lub likwidacji działalności.

    2. Spis z natury podlega wpisaniu do księgi także wówczas, gdy osoby
    prowadzące działalność gospodarczą sporządzają go za okresy miesięczne oraz
    gdy na podstawie odrębnych przepisów jego sporządzenie zarządził naczelnik
    urzędu skarbowego.

    3. W razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji
    działalności, spisem z natury należy objąć również wyposażenie."

    "§ 28 4. O zamiarze sporządzenia spisu z natury w innym terminie niż na
    dzień 1 stycznia, 31 grudnia oraz na dzień rozpoczęcia działalności
    gospodarczej podatnicy są obowiązani zawiadomić w formie pisemnej
    właściwego naczelnika urzędu skarbowego w terminie co najmniej siedmiu dni
    przed datą sporządzenia tego spisu."

    "§ 29.6. Podatnik jest obowiązany dokonać wyceny najpóźniej w terminie 14
    dni od dnia zakończenia spisu z natury.
    ..
    8. Podatnik jest obowiązany dokonać wyceny, w tym wyposażenia objętego
    spisem z natury, sporządzonym na dzień likwidacji działalności, według cen
    zakupu."

    Wystarczy ?

    Mieczysław