    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Lipny PIT 8B
    Date: Tue, 4 Apr 2006 07:58:53 +0200

    On Mon, 3 Apr 2006, Hikikomori San wrote:

    > Czyli tak - problemem zleceniobiorcy jest, jak zle wyliczy podatek, i
    > zleceniodawca jest kryty,

    Nie.
    Pisałem "sprawdzając rachunek" - płatnik (zleceniodawca, zamawiający...)
    jest zobowiązany pobrać *prawidłową* zaliczkę na podatek i jak na
    rachunku będzie wykazane za mało podatku to za to odpowiada;
    to jednak nie zwalnia podatnika (zleceniobiorcy, wykonawcy) od
    wyliczenia prawidłowej kwoty, bo to jego rachunek...
    Podatnik może wykazać koszty uzyskania np. w wysokości 80% - i to
    on odpowie za ew. brak dokumentów księgowych na te koszty.
    Ale za to czy:
    - kwota brutto do wypłaty jest podana prawidłowo
    - zaliczka jest policzona prawidłowo, tj. jako (brutto-koszty)*19%
    jest prawidłowo wyliczone *oraz* pobrane i wpłacone do US
    ...odpowiada płatnik.
    I jak pisał Herbi - za podanie prawdziwych danych na PIT8b/11 odpowiada
    płatnik, a za podanie prawdziwych danych na PIT36/37 odpowiada podatnik.
    Oświadcza to własnoręcznym podpisem pod zeznaniem, sprawdź.

    > jak zaplaci tyle ile mial na rachunkach i przysle zgodny z tym pit.
    >
    > Jesli natomiast na rachunkach jest co innego niz przyzlal zleceniodawca
    > na picie i co gorsza pewnie zaplacil tak jak na picie wykazal, a nie tak
    > jak stalo na rachunkach - no to problem moze miec zleceniodawca, bo
    > zrobil "samowolke".

    Heh... toś ćwieka zabił :) - bo jak ZAPŁACIŁ tak jak wykazał na PIT,
    to podatnik MIAŁ dochód.
    Musi go wykazać, jedynie pytaniem byłoby ustalenie czy to miałyby
    być "inne przychody" czy jednak to co na PIT8b było.

    > Tak?

    IMHO nie da się tak uprościć - przychody są kasowe, podatku nie liczy
    się wg rachunku a wg wypłaty!
    Rachunek jest "tylko" podstawą do owej wypłaty, bez rachunku
    zleceniodawca nie ma jak ująć wydatku w koszty.
    Ale podatek należy się od wypłaty, a w ustawie jest na wszelki
    wypadek zapis o podatku od "innych przychodów" (tj. że też
    są opodatkowane dochodowym).

    Popatrzmy na to tak: jest rachunek do wykonanej umowy, jest
    prawidłowo wyliczona kwota zaliczki.
    Ale wypłaty NIE MA.
    No to podatku też NIE MA....

    Całość konstrukcji sprowadza się do założenia że dokumenty pokazują
    PRAWDĘ, i że za nieprawdziwe/nieprawidłowe informacje można kogoś
    ukarać. Obu - płatnika i podatnika (zleceniodawcę i zleceniobiorcę).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)