  • 1. Data: 2006-04-02 15:06:59
    Temat: Lipny PIT 8B
    Od: t <t...@o...pl>

    Dostalem lipnego PITa 8B od zleceniodawcy.
    Kwota brutto nie pokrywa sie z tym co mam na umowach/rachunkach,
    zaliczki na podatek takze - wychodzi ze wynosza 25%,
    i oczywiscie sa wyzsze niz te ktore sa na rachunkach,
    kwota netto ktoa powinienem dostac jest tez inna niz faktyczne
    przelewy(ktore zgadzaly sie z rachunkami).
    Teraz nie wiem co zrobic - wpisac stan faktyczny czy przepisac PITa 8B?
    Myslalme o tym zeby PITa 8B wyrzucic, wpisac na PIT 37 stan faktyczny
    i dodac oswiadczenie ze nie dostalem PITa 8B.
    Tyle ze wtedy US bedzie mial dwie wersje tego samego i nie wiem
    co z tym dalej bedzie.

  • 2. Data: 2006-04-02 15:31:48
    Temat: Re: Lipny PIT 8B
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    t wrote:

> [...]
    > i dodac oswiadczenie ze nie dostalem PITa 8B.
    > Tyle ze wtedy US bedzie mial dwie wersje tego samego i nie wiem

    MAsz zwrot? Spieszy ci sie? No to pisz polecony z prosba o szybkie
    wyjasnienie dlaczego to co na picie rozni sie od tego co w
    rzeczywistosci. Jak nie dostaniesz szybkiej pisemnej odpowiedzi, np. 2
    tygodnie, to rozlicz sie albo po swojemu i napisz wyjasnienie, ze
    pracodawca nie odpowiedzial na zadanie wyjasnienia. Jak odpowie to
    rozlicz sie po ichniemu - bedziesz mial na pismie, ze tak ma byc. W
    koncu to jego glownie problem...

    ________________
    Gore, gore, gore!!! Horrory mniamusne, krwia ociakajace i oplywajace
    w bezsensownej sadystycznej nieraz przemocy. Dlaczego i co nas kreci
    w takich filmach, brutalnych, wrecz chorych? ... http://tiny.pl/md2f

  • 3. Data: 2006-04-02 16:17:31
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    t wrote:
> [...]
    > i dodac oswiadczenie ze nie dostalem PITa 8B.
    > Tyle ze wtedy US bedzie mial dwie wersje tego samego i nie wiem

    Napisać do firmy list polecony z prośbą o korektę pit-8b zgodnie ze
    stanem faktycznym.
    Pomóż im, podając dobre liczby. Może księgowa sierota.

    na pit-37 rozliczasz się zgodnie ze stanem faktycznym dołączając list, w
    którym informujsze, że pracodawca nie przysłał ci odpowiedzi na twoje
    pismo z prośbą o koretkę pit (bo pewnie nie przyśle).
    Oni sobie już z nim poradzą.

    I nie kłam. Bo jak napiszesz, że nie dostałeś, to ci firma szybko
    udowodni, że wysłali. Będą jaja.

  • 4. Data: 2006-04-03 10:00:57
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 2 kwi o godzinie 17:31, na pl.soc.prawo.podatki, Hikikomori San
    napisał(a):

    > o rozlicz sie albo po swojemu i napisz wyjasnienie, ze pracodawca nie odpowiedzial

    wKF - jaki pracodawca? ;)

    > Jak nie dostaniesz szybkiej pisemnej odpowiedzi, np. 2 tygodnie, to
    > rozlicz sie albo po swojemu

    Za złożenie PITa odpowiedzialny jest *podatnik* a nie płatnik.
    PIT11/8 to tylko *informacja* - acz powinna zawierać dokładne wartości a
    nie na "chybił-trafił.

    > i napisz wyjasnienie, ze pracodawca

    Znowu ..... co tak uparłeś się na tego pracodawcę?

    > nie odpowiedzial na zadanie wyjasnienia. Jak odpowie to
    > rozlicz sie po ichniemu - bedziesz mial na pismie, ze tak ma byc.

    Nie zgodzę się z Twoją tezą.
    Ma być tak *jak powinno być*, jakie są postanowienia umów i *rachunków* - a
    te jak wiadomo wystawia zleceniobiorca a zleceniodawca.

    > W koncu to jego glownie problem...

    Hehehehe - a kto wystawia rachunek do UZ ?

    PS. - tylko nie podnoś że dla "wygody" wystawia go księgowa zleceniodawcy
    ... ;)

    --
    Herbi
    03-04-2006 12:00:51

  • 5. Data: 2006-04-03 12:24:46
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Herbi wrote:

    > wKF - jaki pracodawca? ;)

    No ten, zleceniodawca... ;)

    > Znowu ..... co tak uparłeś się na tego pracodawcę?

    No bo w sumie jakby pit 11 to praco- a jak 8b to zleceniodawca

    > Nie zgodzę się z Twoją tezą.
    > Ma być tak *jak powinno być*, jakie są postanowienia umów i *rachunków* - a
    > te jak wiadomo wystawia zleceniobiorca a zleceniodawca.

    Byc moze masz racje. :)

    ________________

  • 6. Data: 2006-04-03 13:15:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Apr 2006, Herbi wrote:

    > wKF - jaki pracodawca? ;)
    [...]
    > Za złożenie PITa odpowiedzialny jest *podatnik* a nie płatnik.
    > PIT11/8 to tylko *informacja* - acz powinna zawierać dokładne wartości a
    > nie na "chybił-trafił.
    [...]
    > Hehehehe - a kto wystawia rachunek do UZ ?

    Chyba warte podkreślenia dla googla i przyszłych szukaczy :)
    Skarb Państwa jest zabezpieczony obosiecznie - płatnik ma obowiązek
    pobrać należną zaliczkę z góry sprawdzając rachunek, ale to podatnik
    wykazuje (wylicza) ile podatku (zaliczki) należy odprowadzić.
    To jest JEGO (podatnika, zleceniobiorcy) problem.
    :)

    > PS. - tylko nie podnoś że dla "wygody" wystawia go księgowa zleceniodawcy
    > ... ;)

    ...jużeśmy kiedyś dowcipkowali, czy nie jest to przypadkiem darmowe
    świadczenie do opodatkowania ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-04-03 16:20:38
    Od: Hikikomori San <h...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > wykazuje (wylicza) ile podatku (zaliczki) należy odprowadzić.
    > To jest JEGO (podatnika, zleceniobiorcy) problem.

    Czyli tak - problemem zleceniobiorcy jest, jak zle wyliczy podatek, i
    zleceniodawca jest kryty, jak zaplaci tyle ile mial na rachunkach i
    przysle zgodny z tym pit.

    Jesli natomiast na rachunkach jest co innego niz przyzlal zleceniodawca
    na picie i co gorsza pewnie zaplacil tak jak na picie wykazal, a nie tak
    jak stalo na rachunkach - no to problem moze miec zleceniodawca, bo
    zrobil "samowolke".

    Tak?

    ________________

  • 8. Data: 2006-04-04 05:58:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Apr 2006, Hikikomori San wrote:

    > Czyli tak - problemem zleceniobiorcy jest, jak zle wyliczy podatek, i
    > zleceniodawca jest kryty,

    Nie.
    Pisałem "sprawdzając rachunek" - płatnik (zleceniodawca, zamawiający...)
    jest zobowiązany pobrać *prawidłową* zaliczkę na podatek i jak na
    rachunku będzie wykazane za mało podatku to za to odpowiada;
    to jednak nie zwalnia podatnika (zleceniobiorcy, wykonawcy) od
    wyliczenia prawidłowej kwoty, bo to jego rachunek...
    Podatnik może wykazać koszty uzyskania np. w wysokości 80% - i to
    on odpowie za ew. brak dokumentów księgowych na te koszty.
    Ale za to czy:
    - kwota brutto do wypłaty jest podana prawidłowo
    - zaliczka jest policzona prawidłowo, tj. jako (brutto-koszty)*19%
    jest prawidłowo wyliczone *oraz* pobrane i wpłacone do US
    ...odpowiada płatnik.
    I jak pisał Herbi - za podanie prawdziwych danych na PIT8b/11 odpowiada
    płatnik, a za podanie prawdziwych danych na PIT36/37 odpowiada podatnik.
    Oświadcza to własnoręcznym podpisem pod zeznaniem, sprawdź.

> [...]
    > na picie i co gorsza pewnie zaplacil tak jak na picie wykazal, a nie tak
    > jak stalo na rachunkach - no to problem moze miec zleceniodawca, bo

    Heh... toś ćwieka zabił :) - bo jak ZAPŁACIŁ tak jak wykazał na PIT,
    to podatnik MIAŁ dochód.
    Musi go wykazać, jedynie pytaniem byłoby ustalenie czy to miałyby
    być "inne przychody" czy jednak to co na PIT8b było.

    > Tak?

    IMHO nie da się tak uprościć - przychody są kasowe, podatku nie liczy
    się wg rachunku a wg wypłaty!
    Rachunek jest "tylko" podstawą do owej wypłaty, bez rachunku
    zleceniodawca nie ma jak ująć wydatku w koszty.
    Ale podatek należy się od wypłaty, a w ustawie jest na wszelki
    wypadek zapis o podatku od "innych przychodów" (tj. że też
    są opodatkowane dochodowym).

    Popatrzmy na to tak: jest rachunek do wykonanej umowy, jest
    prawidłowo wyliczona kwota zaliczki.
    Ale wypłaty NIE MA.
    No to podatku też NIE MA....

    Całość konstrukcji sprowadza się do założenia że dokumenty pokazują
    PRAWDĘ, i że za nieprawdziwe/nieprawidłowe informacje można kogoś
    ukarać. Obu - płatnika i podatnika (zleceniodawcę i zleceniobiorcę).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-04-05 09:02:50
    Od: t <t...@o...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > PRAWDĘ, i że za nieprawdziwe/nieprawidłowe informacje można kogoś
    > ukarać. Obu - płatnika i podatnika (zleceniodawcę i zleceniobiorcę).

    Dobra, to co z tego wynika :)
    Zleceniodawca nie odpowie, wiem to na 100%,
    maja taki balagan ze PITa8b grubo po terminie i nie wiedza sami
    co i jak, pogubili papiery itd.

    Rozumiem ze nawet jak wypisze wg rachunkow to moga mnie capnac
    za to ze zleceniodawca zanizyl zaliczki przez wlasny balagan?
    Bo wyplaty zgadzaja sie z rachunkami a wiec i zaliczki powinny byc
    odprowadzone w wysokosci takiej jak na tych rachunkach.

  • 10. Data: 2006-04-06 00:48:50
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    t wrote:

    > Rozumiem ze nawet jak wypisze wg rachunkow to moga mnie capnac
    > za to ze zleceniodawca zanizyl zaliczki przez wlasny balagan?

    Ciebie?
    Nie. Jego za to że nie odprowadził co trzeba.

    > Bo wyplaty zgadzaja sie z rachunkami a wiec i zaliczki powinny byc
    > odprowadzone w wysokosci takiej jak na tych rachunkach.

    A skoro nie były to znaczy, że "okradł" ZUS.