  • 1. Data: 2003-06-27 12:10:47
    Temat: Lustracja majątkowa
    Od: "Michael" <k...@o...pl>

    Witam Wszystkich,

    Moje pytanie dotyczy przypadku, w którym urząd skarbowy żąda od obywatela
    okazania wszystkich (dosłownie!!!) źródeł dochodów i wydatków oraz stanu
    majątkowego (łącznie z opłatami za wywóz śmieci, podróżami, stanem rachunków
    bankowych itd.).

    Przypadek taki faktycznie się wydarzył. W związku z tym, mam kilka pytań:

    1. Czy polskie prawo dopuszcza taką lustrację majątkową na obywatelu RP?
    2. Czy można domagać się ujawnienia powodu (lub osoby powoda) takiego
    postępowania?
    3. Czy każdy może złożyć donos do Urzędu Skarbowego w celu przeprowadzenia
    na kimś takiej kontroli?
    4. Jak można się przed tym obronić?

    Z góry dziękuję za wszelkie informacje i pomoc.

    Pozdrawiam,
    Michał

  • 2. Data: 2003-06-27 14:34:16
    Temat: Re: Lustracja majątkowa
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    Użytkownik "Michael" <k...@o...pl> napisał

> [...]
    | bankowych itd.).
    |

    | 1. Czy polskie prawo dopuszcza taką lustrację majątkową na obywatelu RP?

    tak i nie jest to "lustracja", w twoim interesie jest przedstawić jak największą
    ilość
    źródeł przychodów
    2. Czy można domagać się ujawnienia powodu (lub osoby powoda) takiego
    | postępowania?

    powód jest oczywisty, twoje wydatki znacznie przekraczają dochody...

    | 3. Czy każdy może złożyć donos do Urzędu Skarbowego w celu przeprowadzenia
    | na kimś takiej kontroli?

    tak
    | 4. Jak można się przed tym obronić?

    płacić podatki...

    | Z góry dziękuję za wszelkie informacje i pomoc.

    ależ proszę, i dziwię się twojemu wielkiemu zaskoczeniu

  • 3. Data: 2003-06-27 20:02:15
    Od: "bob1969" <b...@x...wp.pl>

    > 1. Czy polskie prawo dopuszcza taką lustrację majątkową na obywatelu RP?
    he, he, tak => ustawa o kontroli skarbowej (obowiązuje od 11 lat) +
    ordynacja podatkowa

    > 2. Czy można domagać się ujawnienia powodu (lub osoby powoda) takiego
    > postępowania?
    he, he, nie

    > 3. Czy każdy może złożyć donos do Urzędu Skarbowego w celu przeprowadzenia
    > na kimś takiej kontroli?
    he, he, tak

    > 4. Jak można się przed tym obronić?
    he, he, nie

    > Z góry dziękuję za wszelkie informacje i pomoc.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Michał

    skąd żeś sie urwał

  • 4. Data: 2003-06-27 21:11:34
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Jun 2003, Slayer wrote:

> [...]
    >+ | majątkowego (łącznie z opłatami za wywóz śmieci, podróżami, stanem rachunków

    Z "opłatami za wywóz śmieci" śladowo przesadziłeś - AFAIK (dane
    wyczytane z komentarzy w prasie) US stosują jakieś tam ryczałty
    do oszacowania "wydatków życiowych" obywatela. Oczywiście jak
    są podstawy aby uznać wydatki za wyższe - to są, ktoś mieszkający
    w "zamkniętym osiedlu" (z ochroną) niewątpliwie ma wyższe wydatki
    na cele mieszkaniowe niż lokator komunalny...

> [...]
    >+ |
    >+ tak i nie jest to "lustracja", w twoim interesie jest przedstawić jak największą

    ...już opodatkowanych lub zwolnionych... zapomniałeś dodać :>

    >+ 2. Czy można domagać się ujawnienia powodu (lub osoby powoda) takiego
    >+ | postępowania?
    >+
    >+ powód jest oczywisty, twoje wydatki znacznie przekraczają dochody...

    ...albo komuś tak się wydaje...
    (inna sprawa że urzędnik w US powinien pi razy oko oszacować co tam
    z PITów wynikało, więc jeśli nie widać podstaw to dać sobie spokój).

    >+ | 3. Czy każdy może złożyć donos do Urzędu Skarbowego w celu przeprowadzenia
> [...]

    ...obroni przed *donosem* ???
    Przyznam że to ostatnie sprowokowało mnie do zabrania głosu :)

    Bo to że państwo jakiś mechanizm sprawdzania jak tam obywatele
    "zaokrąglają" podatki mieć powinno dyskusji chyba nie podlega :]
    I donos może sprowokować stan odbierany jako represję - ale
    to już mówi się trudno (z zastrzeżeniem jak wyżej - US powinien
    wiedzieć czy "klienta" powinno byc stać na Nubirę czy na
    Lincolna :) *bez* wielkiego "halo").

    BTW: proszę o nie mylenie ze sobą np. stanowiska że podatki
    powinny być *niskie* ze stanowiskiem że powinny być *egzekwowane*.
    Bo "u nas" (czytaj: w .pl) można czasem odnieść wrażenie że
    jak ktoś mówi że podatki powinny być niskie to inni słyszą
    że należy ich unikać :>

    >+ | Z góry dziękuję za wszelkie informacje i pomoc.
    >+
    >+ ależ proszę, i dziwię się twojemu wielkiemu zaskoczeniu

    No, ja nie wiedziałem że płacenie podatków ma *taki* skutek
    uboczny jak zapobieganie donosom ;)

    pozdrowienia, Gotfryd