    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Mala ulga dla synowej bez slubu cyw.
    Date: Tue, 22 Jan 2002 09:47:07 +0100

    On Mon, 21 Jan 2002, inkoguto wrote:
    [...]
    >+ Albo niech może sprawdzą w USC czy czasem nie są małżeństwem:-))
    >+ Nie ma ślubu TYLKO kościelnego. Można nie iść do USC, ale kapłan (dowolnej
    >+ wiary) ma obowiązek poinformować urząd, że ślubu udzielił

    AFAIR nie zawsze tak było.
    A IMHO (ustawy dawno nie czytałem) to została stworzona taka
    MOŻLIWOŚĆ. I to po stronie kościoła jest piłeczka, czy dopuszcza
    ślub bez cywilnego. Ale mogę się mylić.
    [...]
    >+ Lokalny "sekretarz" może jeszcze poinformować USC, że kilka lat temu ślub
    >+ był...

    To NA PEWNO nie.
    Pamiętam że tam gdzieś jest termin 7-dniowy.
    I jeśli kapłan:
    - podejmuje się udzielić *również* ślubu cywilnego (jako jeden
    "łączny"), ale:
    - nie powiadomi USC w nieprzekraczalnym terminie 7 dni
    .... to część cywilna nie jest ważna !

    Chyba żeby były jakieś zmiany o których nie wiem.
    Ale AFAIK, ARAIR i IMO nie ma zakazu udzielania ślubów cywilnych.

    Więc co - jeśli ślub wyznaniowy byłby "by default" JEDNOCZEŚNIE
    ślubem cywilnym, to DWA RAZY przeprowadza się TĄ SAMĄ czynność
    urzędową ??
    Dziwne...

    [...przesuwane...]
    >+ Jeśli udzielił ślubu i nie poinformował USC to proboszcz(?) naruszył
    >+ polskie prawo.

    AFAIK *można* *na życzenie młodej pary* zaaplikować "dwa
    w jednym" - ale *nie trzeba*. I być może w przypadku o którym
    piszesz zostanie złamane prawo wyznaniowe (kościelne), ale
    nie *polskie państwowe*.
    I *tylko* jeśli ww "podjął się" udzielenia *dwu* słubów - a
    *być może* jest do tego zobligowany prawem kościelnym - to
    wtedy *być może* odpowiada *cywilnie* za niedopełnienie
    obowiązków... (były swojego czasu dyskusje co w takim przypadku,
    bo w świetle polskiego prawa małżeństwa nie ma). BTW: o przypadkach
    rozstrzyganych sądownie nie czytałem.

    >+ Taniej i prościej niż kombinacje "alpejskie"

    To powiadomienie po kilku latach ? IMO nie bardzo.

    Pozdrowienia, Gotfryd