    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Moge przestac byc VATowcem ?
    Date: Thu, 13 Sep 2007 23:33:41 +0200

    On Thu, 13 Sep 2007, Fantom wrote:

    > Wydaje mi sie, ze za bardzo to skomplikowales. Przeciez dzisiaj dystrybutor
    > i kazda jego odmiana czyli tysiace firm wlasnie zyje z tego, ze kupuje cos
    > taniej niz producent sprzedalby to koncowemu userowi. Np dlatego z kupuja
    > wiecej niz jeden, ze zajmuja sie dystrybucja, wdrozeniem itd

    No i dobrze.
    Ale jak kupujesz od dystrybutora, to ta cena za którą kupujesz
    jest "ceną w transakcji z podmiotem bez powiązania".
    Jaką sobie ustalicie, taka ona jest.

    W przypadku podmiotów powiązanych US *ma prawo* orzec, że cena
    transakcji mu się nie widzi, i powiedzieć że zastosuje "cenę
    stosowaną w przypadku, kiedy takich powiązań nie ma".
    US *nie podważa tej ceny*!
    US tylko powiada, że przepisy przewidują, iż dla celów
    podatkowych przychód (lub odpowiednio koszt) określa się
    *inaczej* niż na podstawie wykazanej ceny!
    Tak czy nie?
    No to łapie za JEDYNĄ cenę, która "występuje w przypadku kiedy
    nie ma powiązań"... :), tak jest w przepisie!

    Oczywiście można się bronić, dowodząc że słusznym byłoby stosowanie
    metody "zysku transakcyjnego" (czy jak jej tam), może da się
    obronić przed NSA, ale IMO nie jest rozsądne powoływanie się
    na metodę "rosądnej marży" - bo US znajdzie kogoś kto sprzedaje
    rzeczy "podobne" (właśnie, bo nie te same, skoro ów program nie
    jest dostępny inną drogą) z marżą np. 0,5%, i co wtedy? :]

    pzdr, Gotfryd