    From: "Agata" <s...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Najem a ryczałt
    Date: Sat, 22 Feb 2003 19:25:29 +0100

    Użytkownik "BaLab" <b...@p...com> napisał w wiadomości
    news:b383p8$87g$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Sytuacja jest nastepująca:
    > Osoba fizyczna, niepracująca, ale właścicielka mieszkania będzie
    wynajmować
    > je innej osobie fizycznej, na potrzeby działalności gospodarczej. Jakich
    > formalności musi właścicielka mieszkania dokonać, aby:
    > a) być opodatkowana ryczałtowo (tzn. płacić 7,5% kwoty najmu)
    > b) nie podlegać VAT.
    >
    > Pewnie trzeba złożyć jakieś PIT-y NIP-y lub VAT-y. Ale jakie?
    >
    > Dziękuję za pomoc,
    > BaLab

    Przepis art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych
    określa najem jako odrębne źródło przychodów. Podatnicy uzyskujący dochody
    wyłącznie z najmu nie mają obowiązku prowadzenia podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów. Są jedynie zobowiązani do wpłacania w ciągu roku
    podatkowego, bez wezwania, zaliczek na podatek dochodowy od uzyskiwanych
    dochodów - począwszy od miesiąca, w którym dochody te przekroczą kwotę
    powodującą obowiązek zapłaty podatku.

    Jednocześnie w terminach zapłaty zaliczek wynajmujący powinien składać do
    urzędu skarbowego deklarację PIT-5, a po upływie roku zeznanie o wysokości
    osiągniętego dochodu.

    Najem pozostaje odrębnym źródłem przychodów, w przypadku gdy wynajmowana
    jest rzecz nie stanowiąca składnika majątku firmy, np. mieszkanie podatnika,
    które nie jest związane z prowadzoną przez niego działalnością. Dochody z
    tytułu wynajmu tego mieszkania podlegają zsumowaniu z innymi dochodami, ale
    zarówno w deklaracji na zaliczkę miesięczną, jak i w zeznaniu rocznym należy
    je wykazać w odrębnej pozycji.

    W przypadku umowy najmu stanowiącej źródło przychodów, o którym mowa w art.
    10 ust. 1 pkt 6 ustawy, przychodami są otrzymane lub postawione do
    dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze lub wartości pieniężne
    oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze lub innych nieodpłatnych
    świadczeń. A zatem wynajmujący uzyskuje przychód dopiero w momencie
    faktycznej zapłaty przez najemcę np. czynszu (w przypadku wynajmowania
    mieszkania). Należy podkreślić, że przychodem z umowy najmu jest także
    czynsz otrzymany przez wynajmującego przed umówionym terminem, nawet jeszcze
    przed udostępnieniem rzeczy.

    Dla wynajmującego kosztami uzyskania przychodów są: wydatki na remonty,
    koszty ubezpieczenia, koszty administracji, zakup wyposażenia, podatek od
    nieruchomości oraz koszty obsługi przedmiotu najmu. W umowie warto ustalić,
    kogo obciążają wydatki związane z używaniem przedmiotu najmu.

    To tyle co znalazłam a do co VAT'u bo najprawdopodobniej druk VAT-R,
    vatowcem nie będziesz dopóki nie osiągniesz kwoty z przychodu 10 000 eruto
    jakieś 40 900 zł.

    Agata