  • 1. Data: 2008-04-20 09:41:46
    Temat: Najem na zasadach ogolnych, PIT, amortyzacja
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Czolem Szanowni Grypowicze :)

    Chcialbym prosic o wyrazenie opinii nt. moich wyliczen.

    Moja TZ od minionego roku oddaje w najem dwa mieszkania

    1. Mieszkanie A, w wieku okolo lat 25, otrzymane w 2007 roku w
    darowiznie od babci, wartosc z udzialem w gruncie zapisana w akcie
    notarialnym - 125 000 zl.

    2. Mieszkanie B, zakupione w 2007 roku, wartosc z udzialem w gruncie
    93003,68, udokumentowana fakturami od developera i zapisana w akcie
    notarialnym

    3. Zalozenie (czy sluszne?) - amortyzowac mozna mieszkanie + grunt

    4. Roczna stawka amortyzacji dla mieszkania A - 9% (bo uzywane dluzej
    niz 5 lat), a dla mieszkania B - 1,5% bo nowe i nie ma podstaw do
    zwiekszenia stawki

    5. Zalozenie (czy sluszne?) - w pierwszym roku najmu amortyzacje
    obliczam proporcjonalnie (tj. od dnia wydania przedmiotu najmu do konca
    roku), zgodnie ze wzorem :

    amortyzacja=liczba_dni_najmu_w_roku*roczna_stawka/36
    5

    Dla mieszkania A:
    Przychod 3516,50
    amortyzacja 9%*125000*202 dni/365 dni = 6226,03

    Dla mieszkania B
    Przychod 3306,60
    amortyzacja 1,5%*93003,68*126 dni/365 dni = 481,58

    suma przychod: 6823,10
    suma amortyzacji: 6707,61

    dochod do opodatkowania: 115,49

    (stawka 9% dla A ustalona tak zeby wyjsc minimalnie na + zamiast robic
    strate)

    Pytanie: czy w moim rozumowaniu sa jakies bledy?
    Pytanie 2: czy w roku kolejnym amortyzacje naliczam za caly rok, nawet
    jesli bedzie przerwa w najmie, czy proporcjonalnie za okres kiedy byl
    najemca?

    Z mojej strony uwaga: jesli moje rozumowanie jest sluszne, to warto
    trzymac jakiegos starego gniota w wielkiej plycie i wynajmowac za
    grosze, zeby sobie wysoka amortyzacja zbic dochody z innego mieszkania

    Inne uwagi?

    Pozdrawiam
    Wieslaw

  • 2. Data: 2008-04-21 08:00:21
    Temat: Re: Najem na zasadach ogolnych, PIT, amortyzacja
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Przypomnij przepis, kiedy wartosc nieruchomosci brana do obliczania amortyzacji jest
    okreslona ryczaltowa za m2
    ustawowo, a kiedy mozesz sam ja okreslic np. cena nabycia lub wycena rzeczoznawcy.
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2008-04-21 17:15:35
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    666 wrote:
> [...]
    jest okreslona ryczaltowa za m2
    > ustawowo, a kiedy mozesz sam ja okreslic np. cena nabycia lub wycena rzeczoznawcy.

    Przypomne na poczatek ze odpowiadamy POD cytatem :)

    Art. 22g UPDOF:

    1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych
    i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    1) w razie nabycia w drodze kupna - cenę ich nabycia,
    1a) w razie częściowo odpłatnego nabycia - cenę ich nabycia powiększoną
    o wartość przychodu, określonego w art. 11 ust. 2b,
    2) w razie wytworzenia we własnym zakresie - koszt wytworzenia,
    3) w razie nabycia w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny
    sposób - wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo
    umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości,

    Nas dotycza punkty 1) i 3)

    W punkcie 3) przyjelismy wartosc z aktu (ktora wg. mojej wiedzy byla
    nieco nizsza od wartosci rynkowej), ale zalozmy ze to moje ryzyko.

    Nie tego dotyczylo sedno pytania, a poprawnosci obliczen, oraz
    prawidlowosci sumowania przychodow i KUP z tego zrodla (najem na cele
    mieszkaniowe).

    Pozdrawiam
    Wieslaw

  • 4. Data: 2008-04-21 17:35:01
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Wwieslaw" <u...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Przypomne na poczatek ze odpowiadamy POD cytatem :)

    Jemu przypominać można tylko w jeden sposób.
    Plonkując gada.

  • 5. Data: 2008-04-21 17:47:12
    Od: Wwieslaw <u...@o...pl>

    Wwieslaw wrote:
> [...]
    > sposób - wartość rynkową z dnia nabycia, chyba że umowa darowizny albo
    > umowa o nieodpłatnym przekazaniu określa tę wartość w niższej wysokości,

    I odpowiadajac dokladniej na pytanie przedpiscy, dla potomnych guglujacycyh:

    10. Podatnicy mogą ustalić wartość początkową budynków mieszkalnych lub
    lokali mieszkalnych: wynajmowanych, wydzierżawianych albo używanych
    przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności
    gospodarczej, przyjmując w każdym roku podatkowym wartość stanowiącą
    iloczyn metrów kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawianej lub używanej
    przez właściciela powierzchni użytkowej tego budynku lub lokalu i kwoty
    988 zł, przy czym za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię
    przyjętą dla celów podatku od nieruchomości.

    Z naciskiem na "MOGĄ".

    Wieslaw

  • 6. Data: 2008-04-21 21:59:30
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    I jeszcze coś było o znaczacym remoncie/modernizacji.
    A o wycenie przez rzeczoznawcę majątkowego nic nie ma?
    JaC

    -----