  • 1. Data: 2002-12-27 11:35:03
    Temat: PIT-4 a punkt.68 _wynagrodzenie dla platnika
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Czy ja płacąc podatek z tytułu UoD muszę korzystać z "dobrodziejstwa"
    zapisu w punkcie 68 a dokładnie chodzi o zapis w art. 28 Ordynacji
    podatkowej:
    ---------
    Art. 28. § 1. Płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane
    wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz
    budżetu państwa.

    § 2. W razie stwierdzenia, że płatnik lub inkasent pobrał wynagrodzenie
    nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej, organ podatkowy wydaje
    decyzję o zwrocie nienależnego wynagrodzenia.

    § 3.Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze
    rozporządzenia:

    1) szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów
    pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty
    pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia,

    2) szczegółowe zasady oraz tryb zwrotu otrzymanego wynagrodzenia w razie
    pobrania przez płatnika lub inkasenta podatku, zaliczki na podatek lub raty
    podatku nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej.

    § 4. Rada gminy, rada powiatu oraz sejmik województwa może ustalać
    wynagrodzenie dla płatników lub inkasentów z tytułu poboru podatków
    stanowiących dochody gminy
    --------------
    Chodzi tu o sytację juz wielokrotnie udowadnianą żę nie ma wymogu składania
    PIT-4 no ale jedank musze złozyć ichciłąbym wiedziec jak z tym sobie
    radzicie ... njachętniej bym tam wpisał 0 :)
    Sark

  • 2. Data: 2002-12-27 15:33:10
    Temat: Re: PIT-4 a punkt.68 _wynagrodzenie dla platnika
    Od: ".:: Wojtek ::." <b...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > PIT-4 no ale jedank musze złozyć ichciłąbym wiedziec jak z tym sobie
    > radzicie ... njachętniej bym tam wpisał 0 :)
    Wynagrodzenie dla płatnika to nie obowiązek, dlatego śmiało możesz wpisać
    "0"

  • 3. Data: 2002-12-27 21:23:38
    Od: Gotfryd Smolik <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl>

    On Fri, 27 Dec 2002, .:: Wojtek ::. wrote:

> [...]
    >+ > Art. 28. § 1. Płatnikom i inkasentom przysługuje zryczałtowane
    >+ > wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz
    [...]
> [...]
    >+ > --
    >+ Wynagrodzenie dla płatnika to nie obowiązek, dlatego śmiało możesz wpisać

    ...inna sprawa, że ktoś kiedyś pisał (na grupie) że US się przyczepił
    do niedoliczenia ww. wynagrodzenia do dochodów.
    Fakt niepobrania o niczym nie świadczy: wynagrodzenie jest "należne",
    podobnie jak płatność za fakturę (za którą kontrahent zapłacić
    nie ma ma zamiaru) i dobrowolnie zrezygnować z wynagrodzenia
    można, ale podateck dochodowy od owego wynagrodzenia się
    należy :>
    Wrrrr....

    Nie wiem czy owo 'wynagrodzenie' przy UoD przysługuje (pewnie
    tak) i zeznaję że pominąłem je cichaczem :] - ale u mnie
    to są tak groszowe kwoty że....

    z pozdrowieniami - Gotfryd

  • 4. Data: 2002-12-29 20:44:50
    Temat: Nie jest zle :)
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik" <"G.S. Newsy"@stanpol.com.pl> napisał w
    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    >
    > Nie wiem czy owo 'wynagrodzenie' przy UoD przysługuje (pewnie
    > tak) i zeznaję że pominąłem je cichaczem :] - ale u mnie

    Wygląda na to że Wojtek ma rację, nie jest to obowiązek. Pamiętałem z
    dawnych lat juz taka opinię m.in. że więcej z tego roboty niz pożytku,
    poguglowałem i znalazłem opinie z Rzepy"

    "Dla płatników pobierających pod podatników niewielkie kwoty, np. osób
    prowadzących działalność gospodarczą, które zatrudniają jednego lub dwu
    pracowników, z wynagrodzeniem jest więcej kłopotu niż pożytku. Osoby te
    ___mogą zrezygnować___ z jego pobierania. Wynagrodzenie za terminowe
    odprowadzanie podatków jest bowiem ___prawem___ płatnika, a nie jego
    obowiązkiem. Płatnik nie musi też dopełniać w związku z tym żadnych
    formalności. Po prostu wpłaca do urzędu skarbowego cały pobrany podatek,
    bez potrącania wynagrodzenia"
    Cały artykuł jest tutaj: (mam nazieję że linka nie złamie:)
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_980516/p
    rawo/prawo_a_4.html

    tak że możesz(my) spać spokojnie :)

    a tytułem już tylko wiedzy to kwotowo wygląda to tak:

    "Rozdział 4
    Wynagrodzenia płatników i inkasentów
    § 5. 1. Płatnikom i inkasentom przysługuje wynagrodzenie z tytułu
    terminowego wpłacania podatków, wynoszące:

    1) 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa,

    2) 0,1% kwoty podatków pobranych przez inkasentów na rzecz budżetu państwa.

    2. Kwota należnego wynagrodzenia potrącana jest z kwoty podatków pobranych
    przez płatników lub inkasentów.

    3. Płatnik lub inkasent, który pobrał podatek nienależnie lub w wysokości
    wyższej od należnej, jest obowiązany dokonać zwrotu nienależnego
    wynagrodzenia na rachunek właściwego urzędu skarbowego, wraz z odsetkami za
    zwłokę.

    4. Przepisy ust. 1-3 stosuje się również do zaliczek na podatki oraz do rat
    podatków."
    http://www.rzeczpospolita.pl/prawo/doc/ord0221.html#
    4

    Sark

  • 5. Data: 2002-12-29 20:51:13
    Temat: Re: Nie jest zle :)
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > "Dla płatników pobierających pod podatników niewielkie kwoty, np. osób
    > prowadzących działalność gospodarczą, które zatrudniają jednego lub dwu
    > pracowników, z wynagrodzeniem jest więcej kłopotu niż pożytku.

    Ciekawe dlaczego to taki kłopot?

    Karol

  • 6. Data: 2002-12-29 21:11:56
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Sark" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ciekawe dlaczego to taki kłopot?
    >
    > Karol

    W tamtym artykule są przykłady :)) a co pewien czas pojawiają się uwagi w
    stylu "W sumie będzie z tym sporo zachodu, ale może nie warto z tego
    wynagrodzenia rezygnować."

    Sark

  • 7. Data: 2002-12-29 21:26:11
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > W tamtym artykule są przykłady :))

    Głupi ten przykład, ale jak ktos uwaza, ze obliczanie wynagrodzenia mu sie
    nie oplaca to niech go nie oblicza.
    SP nie będzie z tego powodu zmartwiony :-)

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 8. Data: 2002-12-29 21:51:24
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > Głupi ten przykład, ale jak ktos uwaza, ze obliczanie wynagrodzenia mu
    sie
    > nie oplaca to niech go nie oblicza.
    > SP nie będzie z tego powodu zmartwiony :-)

    "Bez względu na nakład pracy" (...)
    "Jeden z płatników sporządził w ciągu 1997 r. 397 tych PIT i pobrał podatek
    dochodowy (w wysokości 6 proc.) w łącznej kwocie 19.275 zł. Jego roczne
    wynagrodzenie wyniosłoby więc 58 zł, a zatem według obecnych zasad
    wynagradzania płatników za sporządzenie jednego PIT otrzymałby 0,15 zł. U
    innego płatnika, który wysłał do urzędu skarbowego 82 sztuki PIT-26M i 26R
    oraz odprowadził podatek zryczałtowany w kwocie 2833 zł, roczne
    wynagrodzenie wyniosłoby 8 zł, co oznacza, że na jeden PIT przypadałaby
    gratyfikacja od fiskusa w wysokości 0,10 zł."

    A w większości przypadków jest tego jeszcze mniej i wychodzi tylko zabawa
    "w grosze"

    Sark

  • 9. Data: 2002-12-29 21:58:43
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    > Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > sie
    >
    > "Bez względu na nakład pracy" (...)
    > "Jeden z płatników sporządził w ciągu 1997 r. 397 tych PIT i

    Wlasnie o tym przykladzie pisze.
    Przeciez i tak musial te pity zrobic. Jezeli dodatkowe obliczenie
    "wynagrodzenia" jest dla niego kłopotliwe i pracochłonne to jw.

    Pozdrawiam,
    Karol