    From: Maddy <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: Nie uznanie VAT
    Date: Wed, 25 Sep 2002 13:16:49 +0200

    Użytkownik Graszka napisał:
    [ciach... bo długi cytat z ktorego nic nie wynika]

    > Rzecznik Praw Obywatelskich próbował zaskarżyć taką właśnie
    > interpretację ustawy do TK i cyt. wyżej wyrok dot. tegoż właśnie.
    Piiiii... nieprawda.
    Rzecznik Praw Obywatelskich zaskarżył *przepis* (nie mozna zaskarżyc
    interpretacji!! co za karkołomny pomysł!) mówiący, że nabywca nie ma
    prawa do odliczenia VAT jeżeli kopia faktury nie znajduje sie u
    sprzedawcy i jednocześnie jeżeli sprzedawca nie ujął tej faktury w
    ewidencji VAT - innymi słowy nie wykazał w deklaracji. Nie chodziło tu
    o kwestię fizycznej zapłaty - przelewu pieniędzy.
    Zresztą, jak mozna stwierdzić, od której faktury sprzedawca nie
    zapłacił VATu a od której zapłacił?
    Kwota do zapłaty to suma vatu z faktur sprzedaży minus suma vatu z
    faktur zakupu. Dlaczego UKS uznaje że ktoś nie zapłacił VATu akurat z
    mojej faktury? A może moja mieści sie w kwocie obniżenia VAT naleznego
    o naliczony? A może, skoro zapłacił tylko częśc naleznośc z tytułu
    VAT, zapłacił właśnie VAt od tej a nie innej faktury?

    Nie popadajmy w parnoję.
    Cały czas chodzi o to, że sprzedawca *nie ujawnia* sprzedaży w
    rejestrze i deklaracji, a nie o to że fizycznie nie zapłacił VATu
    wykazanego na deklaracji.
    Tego dotyczy zaskarżony przepis i wyrok TK.

    Tyle że użyty tam skrót myślowy "nie zapłacił = nie wykazał",
    spowodował że niektórzy sie gubią. Zwłaszcza jeżeli maja tylko wyrwany
    z kontekstu wycinek jakiegos wyroku.

    Z całym szacunkiem dla Zubrzyckiego, znowu nie mamy powołania się na
    normę powszechnie obowiązująca, a na "ideę" podatku VAT i "co poeta
    miał na mysli jak pisał ustawę", co sprawia że cytowany fragment
    nabiera znaczenia nie tyle prawnego co filozoficznego.
    Idea podatku VAT mnie nie obowiązuje i za jej nieznajomość nie moge
    zostać pociągnięta do odpowiedzialności.
    Co innego ustawa czy rozporządzenie.
    Zresztą podstawowym zarzutem RPO, oprócz stosowania odpowiedzialności
    zbiorowej sprzedawcy i nabywcy, było przekroczenia przez MF delegacji
    ustawowej do wydawania rozporządzeń.
    Takie wyrwane cytaty niczego nie przesądzają.

    Graszka, zamiast cytować pana Zubrzyckiego (z całym szacunkiem)
    zacytuj konkretny przepis to podyskutujemy. Pointerpretujemy.
    Inaczej dyskusja zaczyna kręcic sie w kółko.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl