  • Data: 2006-12-13 22:52:59
    Temat: Re: Niedopłatne świadczenie w ramach umowy
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Wed, 13 Dec 2006, t wrote:

    > No dobra, to tak w skrócie - jeśli powierzę podwykonawcy program,
    > który ten użyje do wykonania dla mnie zlecenia, płacę mu za wykonanie tego
    > zlecenia to nie ma tutaj w żadną stronę nieodpłatnego swiadczenia i jest git?

    Przyznam że swiadczenia nie widzę.
    Natomiast zacząłeś (w przypadku programu) pobudzać moje podejrzenie
    że może np. chodzić o VAT. Dla VAT program jest usługą, hm...

    > Pytam w kontekście dwóch odpowiedzi od doradców podatkowych które są
    > zgodne w tym że to jest (opodatkowane jak za nieodpłatne świadczenia)
    > użyczenie

    +++ Kodeks Cywilny +++
    Art. 710.
    Przez umowę użyczenia użyczajšcy zobowišzuje się zezwolić
    bioršcemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony,
    na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.
    [...]
    Art. 712.
    § 1. Jeżeli umowa nie okreœla sposobu używania rzeczy, bioršcy
    może rzeczy używać w sposób odpowiadajšcy jej właœciwoœciom
    i przeznaczeniu.
    ---

    Przyznam że mi się nie widzi - istotą użyczenia jest "danie
    do używania", literalnie warunek jest spełniony (bo może być
    ograniczone umownie), ale nie pasuje mi brak dysponowania
    owym narzędziem: korzystający nie korzysta dla siebie
    a dla dającego.

    Popatrz na pytanie które już padło: co z "samozatrudnionymi"?
    Ich zleceniodawcy dzierżawią im tokarki, komputery czy łopaty?

    Powiem inaczej: z chęcią poznałbym dłuższe niż powołanie się
    na samo "użyczenie" uzasadnienie :)

    pzdr, Gotfryd