  • 1. Data: 2007-05-23 10:56:13
    Temat: Nienależny podatek? Nullum tributum sine lege.
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Zaprzyjaźnione przedsiębiorstwo ma 4 hektary gruntów. Na gruntach tych
    jest parę budynków magazynowych, biurowiec i sklep. Pomiędzy budynkami
    jest plac. Plac jest wyasfaltowany i umożliwia dojazd do budynków jak
    i zaparkowanie samochodu (jest też trochę chodników i skwerków
    oddzielających je od dróg jezdnych).
    Czy należy za ten plac płacić podatek?
    Jeszcze do niedawna art. 2 ust 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach
    lokalnych głosił iż: opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie
    podlegają budowle dróg publicznych wraz z pasami drogowymi oraz zajęte
    pod nie grunty.
    Przy takim stanie prawnym nie było dyskusji, należy płacić.
    Szczęśliwie jednak 14 listopada 2003 ustawa o zmianie ustawy o drogach
    publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.
    2003.200.1953) zmieniła pkt 4, w tej chwili brzmi on: opodatkowaniu
    podatkiem od nieruchomości nie podlegają pasy drogowe wraz z drogami
    oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniem
    i obsługą ruchu.
    Jak widać ustawodawca nie zawęża już dróg do dróg publicznych. Mając
    na uwadze że przy wykładni obowiązuje nas przyjęcie racjonalności
    ustawodawcy nie można uznać że to bezcelowa zmiana.
    Niestety w przywołanej ustawie nie ma definicji pasa drogowego ani
    drogi, definicje tę znajdujemy jednak w ustawie z dnia 21 marca 1985
    r. o drogach publicznych (Dz.U.2004.204.2086).
    Pas drogowy to wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z
    przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane
    droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z
    prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia
    związane z potrzebami zarządzania drogą.
    Droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi,
    urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową,
    przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie
    drogowym.
    W myśl tych definicji plac w zaprzyjaźnionym przedsiębiorstwie jest
    drogą bądź pasem drogowym.
    Uważam że podatek jest nienależny gdyż obowiązek podatkowy może
    (zgodnie z art. 217 Konstytucji) wynikać wyłącznie z ustawy (nullum
    tributum sine lege), niedopuszczalna jest również wykładnia
    rozszerzająca.
    Czy mam rację?
    Pozdrawiam
    Tomasz Myrdin

  • 2. Data: 2007-05-23 14:31:57
    Temat: Re: Nienależny podatek? Nullum tributum sine lege.
    Od: "my way" <y...@n...pl>

    Użytkownik "Tomasz Myrdin" <m...@o...onet.pl> napisał w wiadomości
    .com...
    Szczęśliwie jednak 14 listopada 2003 ustawa o zmianie ustawy o drogach
    publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U.2003.200.1953)
    zmieniła pkt 4,
    w tej chwili brzmi on:
    ------------------
    powinno byc: "tak brzmiał do końca 2006:"
    przegapiłes zmianę z 7.12.2006 (DzU 249, poz.1828)

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2007-05-24 06:16:36
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Ups, chyba muszę częściej aktualizować Lexa.
    Dzięki za zwrócenie uwagi.
    Pozdrawiam
    Tomasz Myrdin

  • 4. Data: 2007-05-24 08:59:37
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 24-05-2007 o 08:16:36 Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl> napisał(a):

    > Ups, chyba muszę częściej aktualizować Lexa.
    > Dzięki za zwrócenie uwagi.

    Wystarczy isip.sejm.gov.pl :)

  • 5. Data: 2007-05-24 11:56:03
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    > Wystarczy isip.sejm.gov.pl :)

    Chyba jednak wygodniej z Lexem ;-) łatwiej wyszukiwać i w razie
    potrzeby masz pod ręką orzecznictwo. Niemniej racja, czasem i z isipem
    trzeba się przeprosić.
    Pozdrawiam
    Tomasz Myrdin

  • 6. Data: 2007-05-24 13:07:21
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 24-05-2007 o 13:56:03 Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl> napisał(a):

    > Chyba jednak wygodniej z Lexem ;-) łatwiej wyszukiwać i w razie
    > potrzeby masz pod ręką orzecznictwo. Niemniej racja, czasem i z isipem
    > trzeba się przeprosić.

    Kureczka, to orzecznictwo by się przydało. Jest coś tańszego niż lex
    z orzecznictwem?

  • 7. Data: 2007-05-25 07:14:01
    Od: Tomasz Myrdin <m...@o...onet.pl>

    Jest jeszcze LexPolonica, wprawdzie wolę Lexa ale obiektywnie trudno
    byłoby mi wskazać dlaczego (może dlatego że Lex jest udostępniony za
    darmo na każdym wydziale prawa i łatwo się przyzwyczaić). Trudno mi
    powiedzieć ile kosztuje (jestem w tej szczęśliwej sytuacji że póki co
    nie ja za niego płacę), proponuję szukać na www.lexisnexis.pl
    W ostateczności pozostają jeszcze komentarze w wersji papierowej i
    seria KodeksSystem (no i zawsze można sobie zaprenumerować
    orzecznictwo). Tylko niestety jeśli trzeba trochę więcej niż jeden
    komentarz to książki wychodzą dużo drożej. ;-(
    Pozdrawiam
    Tomasz Myrdin