  • 1. Data: 2007-05-22 20:52:54
    Temat: Samochód -> współwłasność -> środki trwałe
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Witam

    Rozważam opcje zakupu samochodu osobowego do mojej małej DG i
    wprowadzenia go do środków trwałych.

    Przypuśćmy, że kupuję używany samochód osobowy od innej firmy, dostaję
    fakturę z pełnym VAT'em, którego mogę odliczyć max 60%, powiedzmy, że
    samochód netto kosztuje 20000 + 4400 (vat). Czyli mogę z tego odliczyć 2640.

    Sprawa byłaby jednak zbyt prosta, bo chciałbym, żeby samochód miał
    współwłaściciela (nie mam zniżek na OC i AC, a chciałbym je "przejąć").
    Współwłaścicielem byłby ktoś z pierwszej grupy pokrewieństwa :-) Jak
    powinienem to załatwić? Sprzedać "udział" w samochodzie (np. 1%),
    wystawić fakturę, czy może podarować ten 1% samochodu - spisać umowę i
    iść z nią do Urzędu Skarbowego?

    Jak wygląda wprowadzenie takiego samochodu do środków trwałych? Załóżmy,
    że jestem właścicielem pojazdu w 99%, czy wartość początkową ustalam po
    prostu na 19800? Co z VAT'em? Co z wliczaniem później w koszty
    działalności napraw, ubezpieczeń, czy eksploatacji takiego pojazdu?

    Jakieś inne możliwości "zdobycia" zniżek na OC i AC? Może jakaś
    ubezpieczalnia nie wymaga, żeby współwłaściciel figurował w dowodzie
    rejestracyjnym? :-)

    Maciek

  • 2. Data: 2007-05-22 21:18:18
    Temat: Re: Samochód -> współwłasność -> środki trwałe
    Od: "PiotrB." <p...@n...pl>

    Dnia 22-05-2007 o 22:52:54 Maciek <m...@n...pl> napisał:

> [...]
    > powinienem to załatwić? Sprzedać "udział" w samochodzie (np. 1%),
    > wystawić fakturę, czy może podarować ten 1% samochodu - spisać umowę i

    najlepiej już w umowie kupna umieścić obu współwłaścicieli.
    następnie zarejestrować. a następnie niech współwłaściciel użyczy tobie
    swoją część auta stosowną umową (jeśli rodzic to może za darmo).
    w koszty możesz wrzucać to z czego nie korzysta współwłaściciel.
    a ubezpieczenie zawsze zaliczasz do kosztów tylko w części w jakiej
    jesteś współwłaścicielem.

    też zastanawiałem się nad takim rozwiązaniem, ale okazało się, że nie warto
    się w tym babrać. wziąłem OC z Warty i zapłaciłem 40% mniej niż bym
    zapłacił
    w PZU i 50% mniej niż w link4. ze współwłaścicielem (60% zniżek) zyskałbym
    może
    z 300zł/rok. nie warto. ale nie wiem jak ze zniżkami na AC.

    poza tym nie wiem czy wiesz, że np. w PZU zniżki współwłaściciela
    wypracowane na samochodzie prywatnym nie liczą się do samochodu firmowego.

    Piotr

  • 3. Data: 2007-05-22 21:48:39
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    PiotrB. napisał(a):
    > najlepiej już w umowie kupna umieścić obu współwłaścicieli.
    > następnie zarejestrować. a następnie niech współwłaściciel użyczy tobie
    > swoją część auta stosowną umową (jeśli rodzic to może za darmo).
    A jeśli nie ma umowy, tylko faktura? Umieścić na fakturze 2 osoby?

    > w koszty możesz wrzucać to z czego nie korzysta współwłaściciel.
    Tzn.? Paliwo, części?

> [...]
    > zyskałbym może z 300zł/rok. nie warto. ale nie wiem jak ze zniżkami na AC.
    Przy samym OC to bym się w ogóle nie zastanawiał, ale przy AC to już
    rocznie jest ładna kwota.

    > poza tym nie wiem czy wiesz, że np. w PZU zniżki współwłaściciela
    > wypracowane na samochodzie prywatnym nie liczą się do samochodu firmowego.
    A jak oni to rozpoznają, że samochód będzie wykorzystywany w DG osoby
    fizycznej, zwłaszcza, gdy samochód ma współwłaściciela?

    Maciek

  • 4. Data: 2007-05-23 11:37:57
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Maciek napisał(a):
> [...]
    > Jakieś inne możliwości "zdobycia" zniżek na OC i AC? Może jakaś
    > ubezpieczalnia nie wymaga, żeby współwłaściciel figurował w dowodzie
    No to problem masz, bo chyba wszystkie ubezpieczalnie nie honoruja
    znizek "na osobe" gdy auto jest "na firme" - nawet tak idiotyczna
    sytuacja ze ja jako osoba mam 60% znizki, a auto mam na 1osobowa moja DG
    i znizki nie mam zadnej, bo znizke ma "jan kowalski" a nie "jan
    kowalski uslugi rozne" i koniec.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 5. Data: 2007-05-23 11:45:22
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    BartekK napisał(a):
> [...]
    > sytuacja ze ja jako osoba mam 60% znizki, a auto mam na 1osobowa moja DG
    > i znizki nie mam zadnej, bo znizke ma "jan kowalski" a nie "jan
    Dziwna sprawa. Myślałem, że firma to JA (imię nazwisko), nikt nie każe
    mi dopisywać "usługi różne". Samochód też zamierzam kupić na siebie (z
    fakturą lub umową kupna-sprzedaży) i zarejestrować na siebie
    (+współwłaściciel), a następnie ten prywatny samochód wprowadzić do
    środków trwałych (tak jak wprowadzałem prywatny komputer, kupiony przed
    rozpoczęciem działalności). Niech mi więc ktoś wytłumaczy, w którym
    miejscu ubezpieczalnia będzie wiedziała, że samochód nie jest już
    prywatny, tylko "firmowy". Przecież to nie jest zakup dla spółki, czy
    innego tworu.

    Maciek

  • 6. Data: 2007-05-23 16:36:13
    Od: "Hipcio" <@yahoo.com>

    Użytkownik "Maciek" <m...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > miejscu ubezpieczalnia będzie wiedziała, że samochód nie jest już
    > prywatny, tylko "firmowy". Przecież to nie jest zakup dla spółki, czy

    Mnie tez to zastanowiło, tym bardziej ze dzis rozpoczalem przerejestrowanie
    samochodu na siebie - a nie na firmę, bo z tego co czytałem w DG nie ma
    czegos takiego

  • 7. Data: 2007-05-23 19:00:30
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Hipcio napisał(a):
    > Mnie tez to zastanowiło, tym bardziej ze dzis rozpoczalem przerejestrowanie
    > samochodu na siebie - a nie na firmę, bo z tego co czytałem w DG nie ma
    > czegos takiego
    Zrobiłeś to, o czym pisałeś wcześniej, tzn. darowizna od rodziców,
    przerejestrowanie i potem do środków trwałych? Masz jakieś zniżki na
    OC/AC? Daj znać czy uda się te zniżki zachować, ale z drugiej strony
    dlaczego miałoby się nie dać?

    Maciek

  • 8. Data: 2007-05-24 05:34:24
    Od: "Hipcio" <@yahoo.com>

    > Zrobiłeś to, o czym pisałeś wcześniej, tzn. darowizna od rodziców,

    Tak - darowizna 50% od rodziców, bo dotychczas auto było na współwłasnosc.
    Poszedłem z umowa do US, jednak okazało sie ze umowe trzeba zarejestraowac w
    US własciwym dla darczyncy a nie obdarowanego.

    w Urzedzie miejskim jednak akceptuja umowę nei rejestrowana w US (na to mam
    30 dni)

    > przerejestrowanie i potem do środków trwałych? Masz jakieś zniżki na
    > OC/AC? Daj znać czy uda się te zniżki zachować, ale z drugiej strony
    > dlaczego miałoby się nie dać?

    Zniżki mam na siebie również, wiec tutaj jest bez zmian. Dodatkowo samochod
    jest przerejestrowywany z najtanszego regionu OC do najdrozszego, ale
    dowiedzialem sie juz ze nie bede musiał nic doplacac (OC w HDI) i bedzie
    tylko aneks do umowy OC - przepisanie z ojca na mnie

    Przerejestrowywanie jest w trakcie - zostawiłem tablice i dokumenty i maja
    do mnie dzwonic jak bedzie gotowe.

    Co do rpzeznaczenia na firme to musi byc jakies oswiadczenie dla samego
    siebie - ale jeszcze nie do konca wiem jak.
    Moj samochod jest wart 3500

  • 9. Data: 2007-05-24 18:12:09
    Od: Tomasz Madurski <t...@p...onet.pl>

    Maciek wrote:
> [...]
    >
    > Jakieś inne możliwości "zdobycia" zniżek na OC i AC? Może jakaś
    > ubezpieczalnia nie wymaga, żeby współwłaściciel figurował w dowodzie

    Mialem podobna sytuacje. Kupowalem samochod na firme- jednoosobowa
    dzialalnosc gospodarcza. Nie mam zadnych znizek, znizki miala zona (AC i
    OC). Wybralem ubezpieczyciela ktory przyjal znizki zony na podstawie
    mego oswiadczenia (ile lat AC i OC wypracowala zona) natomiast na kwitku
    ubezpieczeniowym i fakturze za ubezpieczenie jestem TYLKO ja. Calosc
    poszla w koszty dzialalnosci firmy. W dowodzie rejestracyjnym tez jestem
    tylko ja.

    pzdr

    TomekM

  • 10. Data: 2007-05-24 18:47:28
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    Tomasz Madurski napisał(a):
> [...]
    > ubezpieczeniowym i fakturze za ubezpieczenie jestem TYLKO ja. Calosc
    > poszla w koszty dzialalnosci firmy. W dowodzie rejestracyjnym tez jestem
    A można wiedzieć co to za firma?

    Maciek