  • 1. Data: 2002-07-19 11:03:09
    Temat: Nowa firma a podatki, vat i amortyzacja.
    Od: "Mariusz" <x...@p...onet.pl>

    Witam Grupowiczów.

    Trafilem na ta grupe gdyz szukam madrej glowy, ktora mi doradzi co zrobic i
    jak to zrobic.

    Zakladam wlasnie swoja pierwsza firme, ktora bedzie sie zajmowac handlem i
    uslugami informatycznymi. Do prowadzenia dzialalnosci potrzebny mi bedzie
    samochod i komputer wraz z licencjonowanym oprogramowanie.

    Moje pytanie jest nastepujace:
    Kiedy moge kupic samochod i komputer i jak rozpisysywac jego amortyzacje.
    Czy zakladajac firme musze gdzies podac pieniadze wnoszone w firme. Bo jak
    kupie samochod za 20 000PLN to ktos sie moze zapytac skad je mialem, a jak
    juz kupie samochod czy moge odpisac vat tego samochodu jak to zrobic. Czy
    dziala nadal cos takiego co sie nazywa leasing, jak sie to zaltawia.

    Pytam gdyz ludzie pracujacy w Urzedach skarbowych zachowuja sie tak jakby
    rozmawiali z prawnikami conajmniej, ciekawe jak by sie zachowali gdybym im
    zaczal tlumaczyc dzialanie standardowego PC.

    z gory dziekuje
    a podpowiedzi poproszena priva

    mariusz

  • 2. Data: 2002-07-19 12:12:53
    Temat: Re: Nowa firma a podatki, vat i amortyzacja.
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Mariusz" <x...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    >
    > Moje pytanie jest nastepujace:
    > Kiedy moge kupic samochod i komputer i jak rozpisysywac jego amortyzacje.

    Kupic Pan moze kiedy Pan chce....
    Gorzej z prawem do odliczenia VAT.

    Jesli bedzie Pan platnikiem VAT (co mimo wszystko szczerze Panu radze)
    to zakupy PO rozpoczeciu dzialnosci rozlicza Pan w cenie netto z malymi
    wyjatkami...
    te wyjatki to np benzyna do samochodow osobowych i sam samochod osobowy.

    Wiec jesli samochod ma byc osobowy, to mozna go kupic "na siebie" wczesniej
    (chocby na raty) a po rozpoczeciu dzialalnosci "oddac do uzytkowania".

    ST o wartosci mniejszej niz 3 500 MOZNA amortyzowac jednorazowo w miesiacu
    oddania do uzytku. inne wg stawki od miesiaca nastepnego.

    Boguslaw

  • 3. Data: 2002-07-19 18:28:41
    Od: "Wojciech Suszycki (Brick B.)" <s...@i...pl>

    Użytkownik Mariusz <x...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:ah8rlt$8kv$...@n...onet.pl...
> [...]
    >
    > Moje pytanie jest nastepujace:
    > Kiedy moge kupic samochod i komputer i jak rozpisysywac jego amortyzacje.

    Samochód używany (taki, który był uzywany dłuzej niż 6 miesięcy) amortyzuje
    się ze stawka roczną 40%
    Samochód nowy 20 %.
    Zeby amortyzowac samochód trzeba go wpisać do Ewidencji Środków Trwałych.

    > Czy zakladajac firme musze gdzies podac pieniadze wnoszone w firme.
    Nie nigdzie nie trzeba tego podawać. Ale jezeli inwestycje są naprawdę duże
    to lepiej mieć jakieś tłumaczenie. Najlepiej wyciąg z konta bankowego. Ale
    to raczej przy większych kwotach niż 20 000.

    Bo jak
    > kupie samochod za 20 000PLN to ktos sie moze zapytac skad je mialem, a jak
    > juz kupie samochod czy moge odpisac vat tego samochodu jak to zrobic.

    Tu Pan Bogusław odpowiedział.

    Czy
    > dziala nadal cos takiego co sie nazywa leasing, jak sie to zaltawia.

    Leasing jest nadal ale odliczanie VATu z rat leasingowych aut osobowych jest
    niemożliwe.
    Podsumowując, nie opłaca się kupować samochodu osobowego na fak.vat z
    gotówkę, ani w leasingu ani na raty bo nie można odliczyć VATu.

    > Pytam gdyz ludzie pracujacy w Urzedach skarbowych zachowuja sie tak jakby
    > rozmawiali z prawnikami conajmniej, ciekawe jak by sie zachowali gdybym im
    > zaczal tlumaczyc dzialanie standardowego PC.

    ludzie z US prawie zawsze tacy są :(

    > z gory dziekuje
    > a podpowiedzi poproszena priva

    no tak to nie za bardzo można robić. Jak każdy by chciał na priva to reszta
    grupy nie będzie wiedziała co kto odpisał i będą w kólko pisac to samo albo
    nic nie napiszą.
    więcej na temat samochodu w firmie znajdziesz na moim FAQ

    WS

    --
    My ICQ # 131633151
    GG 3842497

  • 4. Data: 2002-07-19 18:34:46
    Od: "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > wyjatkami...
    > te wyjatki to np benzyna do samochodow osobowych i sam samochod osobowy.

    Co znaczy "sam samochód osobowy"? w w/w kontekście.

    > Wiec jesli samochod ma byc osobowy, to mozna go kupic "na siebie"
    wczesniej
    > (chocby na raty) a po rozpoczeciu dzialalnosci "oddac do uzytkowania".

    Wprowadzić na Ewidencję Środków Trwałych i amortryzować (po ustaleniu
    wartości początkowej) stawką - zależy od sytuacji - w m-cu następnym po
    przekazaniu do użytkowania.
    > ST o wartosci mniejszej niz 3 500 MOZNA amortyzowac jednorazowo w
    miesiacu
    > oddania do uzytku. inne wg stawki od miesiaca nastepnego.
    O wartości do 3500 PLN. I teraz - jeśli "vatowiec"- kwota 3500 netto, "nie
    vatowiec" - 3500 brutto.
    Pozdrawiam.

  • 5. Data: 2002-07-19 22:28:27
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 19 Jul 2002, Mariusz wrote:
    [...]
    >+ Moje pytanie jest nastepujace:
    >+ Kiedy moge kupic samochod i komputer i jak rozpisysywac jego amortyzacje.

    Hm... FAQ niewątpliwe :)
    Nie byłoby źle, jakbyś sobie tak na widoczku:
    http://groups.google.com.pl/advanced_group_search?q=
    +samoch%C3%B3d+OR+amortyzacja+OR+samochodu+OR+leasin
    g+group:*.podatki&num=100&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&inlang=
    pl&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=2001&as_ma
    xd=19&as_maxm=7&as_maxy=2002
    rozeznał co gdzie w okienkach (uwzględniając fakt, że przepisy
    się zmieniają i data wyniku będzie istotna), a kliknąwszy gdzie trzeba
    otrzymał:
    http://groups.google.com.pl/groups?as_oq=samoch%F3d%
    20amortyzacja%20samochodu%20leasing&ie=ISO-8859-2&as
    _ugroup=*.podatki&lr=&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5
    &as_miny=2001&as_maxd=19&as_maxm=7&as_maxy=2002&num=
    100&hl=pl
    ...i dalej po linkach: jakieś 'samochodologie' (C) Maddy są u samej
    góry, a w ogóle archiwum jest ciekawe :) (ile rzeczy *przy okazji*
    się dowiesz...)

    >+ Czy zakladajac firme musze gdzies podac pieniadze wnoszone w firme.

    Nie. To są twoje pieniądze; mało tego, np. towar handlowy
    też jest "twój" (dokładniej: po każdym remanencie 'skarbowym'
    jest twój). VAT trochę komplikuje to rozumowanie :), prawda.

    >+ Bo jak
    >+ kupie samochod za 20 000PLN to ktos sie moze zapytac skad je mialem,

    A to już zupełnie inna sprawa.... Ale żeby zachęcić US do
    zadawania takich pytań nie trzeba zakładać DG, można kupić
    mieszkanie dla przykładu :]
    [...]
    >+ Pytam gdyz ludzie pracujacy w Urzedach skarbowych zachowuja sie tak jakby
    >+ rozmawiali z prawnikami conajmniej, ciekawe jak by sie zachowali gdybym im
    >+ zaczal tlumaczyc dzialanie standardowego PC.

    -:)

    >+ z gory dziekuje
    >+ a podpowiedzi poproszena priva

    Ups... czy to jest sugestia "bo ja nie mam czasu czytać" ??
    To wiesz co my o tym myślimy ??? -:>

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 6. Data: 2002-07-22 08:20:20
    Od: "Boguslaw Szostak" <b...@u...agh.edu.pl>

    "Sławomir Malibo" <e...@p...onet.pl> wrote in message

    > Użytkownik "Boguslaw Szostak" [...]
    > >
    > Co znaczy "sam samochód osobowy"? w w/w kontekście.

    Noo.. kazdy samochod ma cos takiego jak "homologacja".

    Boguslaw