  • 1. Data: 2008-08-25 12:48:09
    Temat: Nowe stawki PIT a liniowy
    Od: " and" <a...@W...gazeta.pl>

    Witam

    W zwiazku z informacja jaka podaje Onet
    (http://biznes.onet.pl/5,1503749,prasa.html)
    staje sie nieoplacalny podatek liniowy, jezeli nie przekrocze
    rocznie dochodu 85 528. Czy te informacje sa juz pewne? Jakos nie slyszalem o
    ustawie...
    Pelny tekst z Onetu ponizej:

    Nowe stawki &#8211; 18 i 32 proc. &#8211; zastąpią dzisiejsze 19, 30 i 40 proc. Co
    ważne,
    próg przychodów, po przekroczeniu którego będzie trzeba płacić 32-proc.
    podatek, będzie wynosił tyle, ile dziś dla stawki 40-proc., czyli 85 528 zł.
    To dobra wiadomość dla podatników. Niestety dla niewielu. Nieco ponad 5 proc.
    osób rozliczających PIT według skali rzeczywiście skorzysta na tej zmianie. W
    tych pięciu procentach znajdują się osoby, które dziś płacą podatek według
    stawki 30- i 40-proc.

    Również eksperci potwierdzają, że na nowej skali PIT skorzystają tylko
    najbogatsi podatnicy. Jednak &#8211; jak podkreślają nasi rozmówcy &#8211; ze względu
    na
    niewielką liczbę ulg podatkowych, tego typu zmiany są potrzebne w polskim
    systemie podatkowym.

    Zyski nie będą duże...

    Zmiana przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych polega na
    obniżeniu obowiązujących stawek podatkowych oraz likwidacji jednego z progów
    podatkowych. Jak podaje Joanna Patyk, konsultant podatkowy BDO Numerica, z
    obliczeń matematycznych wynika, że najwięcej na tej zmianie zyskają podatnicy
    najlepiej zarabiający (ponad

    85 528 zł rocznie). Takie osoby będą oddawać fiskusowi 32 proc. dochodów, a
    nie jak dotychczas 40 proc.

    &#8211; Na zmianie stawek podatkowych zyskają również podatnicy będący dotychczas w
    drugiej grupie podatkowej i opłacający podatek dochodowy w wysokości 30 proc.
    od nadwyżki ponad 43 405 zł. Podniesienie pierwszego progu podatkowego do 85
    528 zł pozwoli takim podatnikom na opłacanie podatku według stawki 18-proc.,
    zamiast obecnej stawki w wysokości 30 proc. &#8211; podkreśla Joanna Patyk.

    Również Katarzyna Rzeżnicka, doradca podatkowy, starszy konsultant w
    PricewaterhouseCoopers uważa, że osobami, które rzeczywiście najbardziej
    skorzystają na wprowadzeniu od 2009 roku nowej, dwustopniowej skali
    podatkowej, będą osoby lepiej zarabiające, znajdujące się obecnie w drugim lub
    trzecim przedziale skali podatkowej. Dla tych osób zmiana skali podatkowej
    będzie najbardziej odczuwalna, gdyż ich marginalna stawka podatkowa zostanie
    zmniejszona z 40 do 32 proc. (dla osób, które obecnie znajdują się trzecim
    przedziale skali podatkowej) lub z 32 do 18 proc. (dla osób, które obecnie
    znajdują się drugim przedziale skali podatkowej).

    O ile zmieni się skala podatkowa dla osób, których roczne dochody nie
    przekraczają obecnie pierwszego pułapu skali podatkowej? Czy w Polsce
    najwyższa stawka podatkowa jest stosowana do dużo niższych dochodów, niż ma to
    miejsce w państwach zachodniej Europy? Kto odczuje największy efekt obniżenia
    obciążeń podatkowych? Co zrównoważy zmniejszenie wpływów budżetowych
    wynikających z obniżenia stawek PIT?

    Więcej: Gazeta Prawna 25.08.2008 (165) &#8211; str.10

  • 2. Data: 2008-08-25 12:51:01
    Temat: Re: Nowe stawki PIT a liniowy
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    and pisze:
> [...]
    > staje sie nieoplacalny podatek liniowy, jezeli nie przekrocze
    > rocznie dochodu 85 528. Czy te informacje sa juz pewne? Jakos nie slyszalem o

    Staje się nieopłacalny, albo się nie staje. To zależy. Podobnie jak
    obecnie podatek liniowy może być nieopłacalny przy dochodach
    nieprzekraczających I progu podatkowego.

    Niekiedy jednak warto wybrać podatek liniowy "na wszelki wypadek",
    nawet jak nie planuje się dużych dochodów, jeśli równolegle pracuje się
    np. na umowę o pracę i z tych umów wykorzystuje kwotę wolną.

    Obecna minimalna stawka podatku 18% w porównaniu z 19% liniowym
    delikatnie zwiększa nieopłacalność podatku liniowego w takim rozliczeniu.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-08-25 12:54:28
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    and pisze:

    > Zyski nie będą duże...

    Generalnie mam poważne wątpliwości, czy podatek dochodowy w ogóle na
    siebie zarabia.

    1. Wiele osób go sobie zeruje ulgą na dzieci

    2. Wiele osób faktycznie go nie płaci - to znaczy dostaje pieniądze z
    "budżetu", a następnie do "budżetu" w formie podatku dochodowego je
    zwraca - tak pobrane podatki nie są zatem de facto dochodem budżetu, a
    powstaje tylko koszt jego pobrania (budżetówka, emeryci, renciści itp.)

    3. Osoby płacące podatek dochodowy z owoców swojej pracy, a nie z
    dochodów z budżetu, czyli osoby realnie płacące PD to pewnie mniejszość.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 4. Data: 2008-08-25 14:21:47
    Od: r...@o...pl

    On 25 Sie, 14:54, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

> [...]
    >
    > 3. Osoby płacące podatek dochodowy z owoców swojej pracy, a nie z
    > dochodów z budżetu, czyli osoby realnie płacące PD to pewnie mniejszość.

    Dodaj do tego naklady na kontroll, decyzje, procesy, odwolania.
    Ale tutaj chyba bardziej chodzi o to, zeby miec kwity na lud, kto jest
    kozak i jak bardzo,
    przy VAT i innych podatkach nie da sie tego zebrac.

  • 5. Data: 2008-08-25 14:55:36
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    and w <news:g8u9m9$eb5$1@inews.gazeta.pl>:

> [...]
    > staje sie nieoplacalny podatek liniowy, jezeli nie przekrocze
    > rocznie dochodu 85 528. Czy te informacje sa juz pewne? Jakos nie slyszalem o

    Bo to bardzo stara ustawa jest, ma już prawie dwa lata ;P

    Dz. U. Nr 217, poz. 1588 z 2006

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2008-08-27 08:47:41
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    and pisze:
    > Witam
    > W zwiazku z informacja jaka podaje Onet
    > (http://biznes.onet.pl/5,1503749,prasa.html)
    > staje sie nieoplacalny podatek liniowy, jezeli nie przekrocze
    > rocznie dochodu 85 528.
    Nawet więcej - liczyłem jakiś czas temu i chyba do 95 tys. (z małym
    hakiem) nie opłaca się liniowy...

  • 7. Data: 2008-08-28 09:26:07
    Od: Marcin Krzysztof Dąbrowski <d...@n...lubie.spamu.poczta.onet.pl>

    Radek Wroclawski pisze:
    > Nawet więcej - liczyłem jakiś czas temu i chyba do 95 tys. (z małym
    > hakiem) nie opłaca się liniowy...

    Jeśli masz zerowe koszty to się nie opłaca. A zapomnieliście o ZUS?
    Przecież oni pobierają proporcjonalnie do zarobków a na DG można płacić
    minimalny.

    Dąbek