  • 1. Data: 2002-09-27 09:24:33
    Temat: Nowelizacja ustawy o vat
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Dla zainteresowanych podaję za DOBRĄ FIRMĄ ciekawostkę z nowelizacji ww
    ustawy:
    "Możliwość ponownego zwolnienia może okazać się pułapką dla tych podatników,
    którzy nie chcą z niej korzystać. W rzeczywistości bowiem zwolnienie to
    przysługuje automatycznie, jeśli spełnione są ustawowe warunki. Jeżeli zatem
    ktoś zrezygnował lub zrezygnuje kiedyś ze zwolnienia podmiotowego z VAT, a
    nie chce (nie będzie chciał) do niego wrócić, zanim upłyną trzy lata od daty
    tej rezygnacji powinien upewnić się co do wysokości obrotów za poprzedni rok
    podatkowy, a jeśli były one niższe niż ustawowy limit - pisemnie powiadomić
    urząd skarbowy o ponownej rezygnacji z tego zwolnienia. Jeśli tego nie
    zrobi, utraci prawo do wystawiania faktur VAT i odliczania podatku zawartego
    w cenie zakupionych towarów i usług.

    Reasumując, choć nowelizacja ustawy o VAT wprowadziła możliwość ponownego
    skorzystania ze zwolnienia podmiotowego od VAT, to dotyczy ona tylko tych
    podatników, którzy wcześniej dobrowolnie zrezygnowali z tego zwolnienia.
    Osoby kontynuujące działalność mogą zrezygnować w dowolnym momencie, byle
    zawiadomiły o tym pisemnie urząd skarbowy przed początkiem miesiąca, w
    którym rezygnują ze zwolnienia. Osoby rozpoczynające działalność mogą złożyć
    takie zawiadomienie przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej
    opodatkowaniu.
    Ten, kto nie chce korzystać ponownie ze zwolnienia podmiotowego, również
    musi z niego zrezygnować. Nie wybiera się go bowiem, tylko nabywa
    automatycznie. "
    -----------
    Pozdrawiam, Graszka.

  • 2. Data: 2002-09-27 10:20:57
    Temat: Re: Nowelizacja ustawy o vat
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Dla zainteresowanych podaję za DOBRĄ FIRMĄ ciekawostkę z nowelizacji ww
    > ustawy:
    (..)

    IMHO prawdziwa pułapka jest przygotowana dla tych, którzy prowadząc DG nie
    chcą, z różnych względów, wpaść od razu w VAT dożywotni i korzystają ze
    zwolnienia dzięki małym obrotom.
    Jeśli tuż przed przekroczeniem limitu zapomną zrezygnować ze zwolnienia
    i wpadną w VAT automatycznie, to jak do tej pory juz do końca życia się go
    nie pozbędą.
    Tyle że przekonają się o tym dopiero za parę lat, gdy obecną DG zamkną
    i kiedyś otworzą ponownie nową w przekonaniu, że mogą korzystać ze
    zwolnienia.

    pozdr.Pix

    PS. powyższe wnioski zostały wyciągnięte na podstawie lektury projektu
    nowelizacji w Sejmie. Ostatecznej wersji jeszcze nie czytałem, ale chyba nic
    się tutaj nie zmieniło.

  • 3. Data: 2002-09-27 10:35:55
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik pix napisał:

    > PS. powyższe wnioski zostały wyciągnięte na podstawie lektury projektu
    > nowelizacji w Sejmie. Ostatecznej wersji jeszcze nie czytałem, ale chyba nic
    > się tutaj nie zmieniło.

    Niestety, identyczną opinię czytałam w Dobrej Firmie (RZepa) a także
    niedawno w biuletynie gorzowskim - możliwośc powrotu na zwolnienie po
    3 latach dotyczy tylko tych którzy VAT *wybrali*. A wiadomo że jak ma
    sie obowiązek wejścia w wat to o wyborze nie ma mowy.
    Znowu mielismy miec lepiej, a mamy jak zwykle...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2002-09-27 11:11:21
    Od: "Waldek" <d...@k...onet.pl>

    Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > urząd skarbowy o ponownej rezygnacji z tego zwolnienia. Jeśli tego nie
    > zrobi, utraci prawo do wystawiania faktur VAT i odliczania podatku

    Zaraz - powoli i na chłopski rozum: Jeżeli dwa lata temu wszedłem
    dobrowolnie na VAT, to jeżeli chcę utrzymać VAT będę musiał pamiętać, żeby w
    przyszłym roku znów zrezygnować ze zwolnienia od VAT ??
    Jeśli tego nie zrobię, nie będę mógł wystawiać faktur - czy tak?? i wrócę na
    księgowość bez VAT.
    A dalej...
> [...]
    > podatników, którzy wcześniej dobrowolnie zrezygnowali z tego zwolnienia.

    To tak jak ja.

    > Osoby kontynuujące działalność mogą zrezygnować w dowolnym momencie, byle
    > zawiadomiły o tym pisemnie urząd skarbowy przed początkiem miesiąca, w
    > którym rezygnują ze zwolnienia.

    Zrezygnować z czego: z VATu, czy ze zwolnienia z VATu - sorry, nie trybie.
    > Ten, kto nie chce korzystać ponownie ze zwolnienia podmiotowego, również
    > musi z niego zrezygnować. Nie wybiera się go bowiem, tylko nabywa
    > automatycznie. "

    No to w końcu muszę zgłaszać "rezygnację z VAT", czy tylko wtedy, gdybym
    wcześniej wrócił na zwolnienie z VAT.
    Sorry - może mam zamroczenie w związku z pełnieniem f-kcji pełnegonocnika
    informatyzacji wyborów w gminie i bardzo proszę o wyjaśnienie tej
    rzeczywistości po polskiemu.

    pozdrawiam
    Waldemar Kowalski

  • 5. Data: 2002-09-27 15:49:52
    Od: lity <m...@w...pl>

    On Fri, 27 Sep 2002 12:20:57 +0200, "pix" <p...@w...pl> wrote:

> [...]
    >i wpadną w VAT automatycznie, to jak do tej pory juz do końca życia się go

    Spróbuj zrezygnować ze zwolnienia w pierwszym roku działalności. Ja
    już próbuję od kwietnia i nadal z marnym skutkiem.

    ps. a tak przy okazji. czy vat 6 i vat r składa się razem, czy też
    jest tak, że jak składam vat 6 to już nie składam vat r i vice versa
    ???
    pytam się bo w jednym US mówią, żeby złożyć jedno i drugie, a wdrugim,
    że albo to albo to :)))

    --
    Pozdrawiam serdecznie.
    GG: 3705

  • 6. Data: 2002-09-27 18:14:14
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Znowu mielismy miec lepiej, a mamy jak zwykle...

    Ano.
    Będą za to premie dla urzędników, którzy takich delikwentów wyłapią :-(

    Pix

  • 7. Data: 2002-09-27 18:17:28
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Spróbuj zrezygnować ze zwolnienia w pierwszym roku działalności. Ja
    > już próbuję od kwietnia i nadal z marnym skutkiem.

    Czyżby były z tym jakieś problemy ?
    O co dokładnie chodzi ?

    Pix

  • 8. Data: 2002-09-27 21:38:54
    Od: Budzik <b...@p...onet.pl>

    Osobnik posiadający mail'a m...@w...pl napisał(a) w poprzednim odcinku co następuje:

> [...]
    > ???
    > pytam się bo w jednym US mówią, żeby złożyć jedno i drugie, a wdrugim,

    albo jedno albo drugie.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    b...@p...onet.pl ; b...@w...pl ; #GG: 565516

    "Czy świat się bardzo zmieni gdy z młodych, gniewnych
    wyrosną starzy, wkurwieni..?" J. Kofta

  • 9. Data: 2002-09-27 22:11:55
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Sep 2002, pix wrote:
    [...]
    >+ Tyle że przekonają się o tym dopiero za parę lat,

    Parę lat ??
    Czyli 3 ustawy "pełne", 18 nowelizacji i 325 rozporządzeń ?
    Nie ma sprawy, zdąży "wpaść", "wypaść" i "podpaść"...
    -:(

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 10. Data: 2002-09-27 22:14:00
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Sep 2002, lity wrote:
    [...]
    >+ Spróbuj zrezygnować ze zwolnienia w pierwszym roku działalności. Ja
    >+ już próbuję od kwietnia i nadal z marnym skutkiem.

    Wygląda na to że się nie da :(
    Skoro przeprowadzenie "VATowanej" transakcji nie jest
    (już) rownoważne rezygnacji...

    Pozdrowienia, Gotfryd